Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Nu de horeca weer open is, is er niet alleen dringend behoefte aan extra handjes op de werkvloer, maar vooral aan medewerkers met de juiste ‘skills’ en het juiste niveau. SVH stelt alles in het werk om die mensen (terug) de horeca in te krijgen. En ze daar te houden. Directeur Ricardo Eshuis vertelt op welke manier SVH dat doet.
“Eén ding is zeker: de afgelopen periode heeft duidelijk gemaakt hoe gewild en gewenst de horeca is. Gasten staan te trappelen, op zoek naar geluk en beleving. Omdat de horeca geleidelijk open gaat, verwacht ik dat we het aantal gasten voorlopig nog wel kunnen opvangen. Maar er speelt natuurlijk nog steeds een personeelstekort. Volgens het CBS zijn er het afgelopen jaar 90.000 mensen vertrokken uit de horeca. Nu stromen er elk jaar heel veel mensen uit, maar normaal stappen er ook weer heel veel nieuwe medewerkers de branche in. Dit jaar niet.”
“In de hotellerie zijn veel leidinggevenden uitgevallen, waar niet zomaar een groep vervangers voor klaarstaat. In F&B, cafés en restaurants, speelt het tekort vooral aan de voorkant, in de bediening. Er is niet alleen kwantitatief veel krapte: ook kwalitatief komen we mensen tekort. Er is heel lang gezegd: bediening is geen vak, dat doe je erbij. En precies daar ligt een enorme uitdaging om de gastervaring op peil te houden.”
“Verschillende oplossingen en tools. Om te beginnen: we proberen iets te doen aan de uitstroom in de horeca. Daarom beginnen we nu met het opleiden van mensen op de werkvloer, op een goede, kwalitatieve, maar eenvoudige manier, met praktijkbewijzen en onder begeleiding van een extra geschoolde leermeester, de Leermeester+.”
“Medewerkers leren al doende, op de werkvloer. Aan alle prestaties die jouw medewerkers bereiken, kennen we waarde toe, met certificaten ofwel praktijkbewijzen, die samen zelfs kunnen leiden tot een erkend diploma. Dat doen we door leermeesters uit de praktijk op te leiden en hen de bevoegdheid te geven om de vaardigheden te beoordelen. We ontwikkelen daarnaast ook een game, die de skills van die jonge medewerkers matcht aan vacatures of een opleidingsniveau en zo ook in kaart brengt welke vaardigheden ze nog missen. Door zich zo te ontwikkelen, groeien zij ook in loonwaarde. We hopen daarmee personeelsverloop terug te dringen.”
“Om het personeelstekort snel op te vangen, worden vaak ook uitzendbureaus en detacheringsbureaus ingeschakeld. Maar de horeca heeft niets aan extra handjes, als die handjes niets kunnen. Daarom gaan we deze uitzendpartners een e-learningprogramma aanbieden dat ze kunnen inzetten om flexwerkers op te leiden. Daarnaast zijn we net een grote campagne begonnen om te laten zien hoe leuk werken én leren in de horeca is. En uiteraard blijven we heel veel tools en handvatten bieden voor ondernemers en opleiders in de horeca.”
SVH heeft als kerndoel het vergroten van de vakbekwaamheid in de horeca. Samen met partners uit het horecaonderwijs en bedrijfsleven ontwikkelt SVH (digitale) leermiddelen en lesmethodes voor het (mbo-)onderwijs, opleiders en ondernemers.
Horeca Stichting Nederland is al jaren partner en erkende SVH opleider en streeft samen met SVH voor het vergroten van de vakbekwaamheid in de Horeca. Onderstaande cursussen en trainingen zijn SVH erkend:
Video trainingen:
E-learnings:
Klassikale cursussen:
Bron: entreemagazine.nl
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.