Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Wie denkt dat ná corona hotels, restaurants en cafés de draad ‘gewoon’ weer oppakken, komt bedrogen uit. Zo zullen hygiëneregels in de horeca ook na de coronapandemie zichtbaar blijven. Dat verwacht algemeen directeur Dirk Beljaarts van KHN (Koninklijke Horeca Nederland). "De Horeca is op dat gebied al streng gereguleerd en heel veilig, maar het was vooral onzichtbaar voor de gast", zei hij laatst in een interview. "Dat wordt nu zichtbaar en is blijvend in het nieuwe normaal." Het virus gaat, naast zichtbare hygiëne, voor meer veranderingen zorgen in de horeca, voorspellen ook Hugo Broeders (Ontwerpstudio Hugo interieurvorming) en Joris Heijltjes (van Satelliet Meubelen). Zij doen 8 voorspellingen over hoe de horeca eruit gaat zien ná corona.
‘Buiten’ wordt voor gasten meer dan ooit belangrijk, verwacht Hugo Broeders die al jarenlang voor de zogeheten hospitalitybranche waartoe we zeker ook de horeca mogen rekenen, interieurconcepten bedenkt en ontwerpt. "Wij verwachten een groeiende trend naar zitplaatsen in de open lucht. Buitenzitjes zijn voor veel gasten aantrekkelijker dan een afgesloten ruimte waar een virus zich gemakkelijker kan verspreiden. Buiten zitten en het gebruik van (overdekte) terrassen en patio’s zullen in ieder geval het komende jaar een groeiende trend zijn."
Na de eerste lockdown in maart ging een deel van de restaurants er al toe over. Maar nadat Nederland voor de tweede keer op slot ging, bleef geen restauranthouder meer achter. Massaal werd overgegaan op take away en thuisbezorging. Die trend zal, ook als straks alles weer open is, deels blijven bestaan denkt Joris Heijltjes.
"Vanuit onze klanten zien we dat de restaurants die nu geswitched zijn naar take away (en dit voorheen niet deden) dit vooral als een tijdelijk iets beschouwen‘’, weet Heijltjes. "Maar, toch zal de trend van thuisbezorgen die voor corona al was ingezet, zich wel voortzetten maar dan naast de revival van de horeca an sich. Het zou ons overigens niet verbazen als het imago van thuisbezorging blijvend verbeterd is door corona, de bezorging van hogere kwaliteit maaltijden zou wel eens blijvend kunnen zijn nu gasten hier positieve ervaringen mee hebben opgedaan.‘’
In restaurants, cafés en hotellobby’s zul je minder drukke en kleurrijke interieurs gaan zien, denkt Hugo Broeders. "Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat mensen een gevoel van geborgenheid en comfort associëren met licht, ruim en veilig. Tegelijkertijd zullen minder grove materialen en meer eenvoud meer waardering oproepen, ook vanuit het oogpunt dat dit meer hygiëne uitstraalt.’’ Dat is overigens niet iets nieuws als we de vormgever moeten geloven. "Op beurzen zag je voor corona ook al een combinatie van naturel kleuren, materialen met subtiele structuren en zachte organische vormen.’’
"Ik ben er van overtuigd‘’, zegt Joris Heijltjes, "dat net als in de gehele maatschappij ook in de horeca de aandacht voor hygiëne (handen wassen, luchtbehandeling, extra schoonmaak) ook na corona een aandachtspunt blijft. Niet als je het over de kuchschermen hebt, die zullen verdwijnen. Maar meer hygiëne op bijvoorbeeld de toiletten. Niets is zo teleurstellend als je bij een mooie horecazaak vervolgens een toilet aantreft wat absoluut niet aansluit bij de rest van het bedrijf. Dat was al zo en zal zeker door corona nog belangrijker worden.‘’
Die verbeterde aandacht voor hygiëne zul je, denkt Heijltjes, misschien ook gaan terugzien in de stoffen en materialen. "Wat we merken is dat er van stoffen en materialen ook antibacteriële varianten beschikbaar komen zonder af te doen aan de sfeer en beleving. Vanuit producenten ervaren we de extra aandacht hiervoor.‘’ Maar, voegt Heijltjes daar in één adem aan toe, veel ondernemers kiezen daar (nog) niet voor.
Met de HACCP Online Video Training leer je de instructies uit de Hygiënecode voor de Horeca op een eenvoudige manier toe te passen in de praktijk. Leer in je eigen tijd, waar en wanneer je maar wilt!
Al voor corona was in restaurants de open keuken in opkomst. Een keuken waar de gast letterlijk van een afstandje kan meekijken hoe zijn maaltijd wordt bereid, zorgt voor transparantie en dynamiek. Maar door corona leek de open keuken en daarmee de kans op besmetting opeens niet meer zo goed idee.
Toch is dat niet gebeurd, integendeel. Hugo Broeders: "We kunnen er zelfs meer verwachten. Hygiëne is nog nooit zo zichtbaar en nadrukkelijk aanwezig geweest als nu. Gasten willen duidelijkheid en zo'n open keuken draagt bij aan dat gevoel van controle en veiligheid. De keukens zullen naar mijn idee wel veranderen in halfopen, bijvoorbeeld met een glazen afscheiding.‘’
Na een hotelnachtje 's ochtends aanschuiven bij het ontbijfbuffet waar de lekkernijen in overvloed lagen te wachten? Vóór corona was het in veel hotels heel gebruikelijk. Maar Hugo Broeders verwacht dat het ontbijtbuffet lang niet overal een rentree gaat maken. "Ik denk dat het à la carte ontbijt belangrijker gaat worden. De gast ervaart meer persoonlijke aandacht en het hygiëne-risico wordt sterk verminderd omdat de gast zich niet hoeft te verplaatsen. Bovendien sluit het à la carte ontbijt beter aan bij een wereldwijd groeiend ecologisch bewustzijn. Met minder buffetten zal de voedselverspilling afnemen.‘’
Toen de horeca tussen de beide lockdowns nog open was, werd al flink aan de indeling in veel cafés, restaurants en hotels gesleuteld. Meer afstand tussen de tafeltjes en nieuwe routings waardoor de gast minder hoefde te bewegen, werd de norm.
Joris Heijltjes verwacht niet dat na corona de tafeltjes weer direct dicht op elkaar gezet zullen worden. Nee, de routing en layout van veel horecagelegenheden zou wellicht weleens voor langere tijd veranderd kunnen zijn. Hugo Broeders denkt dat ook contactloos eerder regel dan uitzondering wordt in de horeca. Zoals bijvoorbeeld de garderode of het toilet binnenlopen zonder dat je zelf de deur hoeft open te doen of contactloos de kraan bedienen.
Gaan al die voorspellingen uitkomen? Koen Bakker, eigenaar van het vóór corona uiterst succesvolle restaurant Het Hooihuis in Roosendaal is het er mee eens dat er wel het nodige gaat veranderen. Maar dan moet de horeca-ondernemer wel het geld hebben om die moderniseringen door te voeren. En dat is een probleem. Veel ondernemers hebben door corona veel van hun financiële slagkracht verloren. "Maar anderzijds worden ondernemers onder druk ook vaak wel weer extra creatief dus ik hoop dat dit nu ook weer tot verrassende ontwikkelingen zal leiden.‘’
Bron: www.BNdestem.nl
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.