Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
De coronaregels voor de horeca zijn al een aantal keer gewijzigd. Lees hier de laatste update met regels die sinds 10 augustus 2020 van kracht zijn.
Welke regels gelden er voor de Horeca?
Restaurants, cafés en op het terras:
In grotere zalen, ruimtes of op terrassen geldt geen maximum aantal personen indien voldaan kan worden aan de bovenstaande geldende voorwaarden. Extra aandacht is nodig om de verkeersstromen rond bijvoorbeeld in- en uitgang en sanitaire voorzieningen goed van elkaar te scheiden.
De belangrijkste regels zijn dat gasten 1,5 meter afstand van elkaar kunnen bewaren en een zitplaats hebben. De grootte van het restaurant, café of terras bepaalt hoeveel mensen geplaatst kunnen worden. Een reservering en een gezondheidscheck is altijd verplicht. In de horeca is het daarnaast verplicht bezoekers te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting. Gasten registreren zich op vrijwillige basis. Als een gast geen toestemming wil geven, kan de toegang tot de horeca niet worden geweigerd.
Ja, binnen én buiten, ongeacht het aantal gasten, werkt de horeca op basis van reservering (van tevoren of aan de deur), een gezondheidscheck en het toekennen van een vaste zitplaats aan een tafel of aan de bar. Daarnaast wordt aan alle gasten gevraagd zich vrijwillig te registreren. Gasten laten naam en contactgegevens achter zodat de GGD contact kan opnemen bij een besmetting die verband houdt met de horecagelegenheid.
Ja, het is toegestaan om op buitenterrassen zogenoemde kuchschermen te plaatsen. Voor personen die zich aan weerszijden van de schermen bevinden, geldt dan geen regel om 1,5 meter afstand te houden. Aan het gebruik van de schermen zijn een aantal gebruiksvoorwaarden verbonden, zoals ook vermeld in de noodverordening van de veiligheidsregio’s. De voorwaarden staan vermeld in de Instructie Kuchschermen op terrassen in de horeca. Klik hier om de instructie te downloaden.
Bij het afhalen van eten en drinken vindt geen gezondheidscheck plaats en zijn reserveren, een vaste zitplaats en het registreren van contactgegevens niet nodig. Uiteraard moet er bij afhalen worden voldaan aan de basisregels, zoals 1,5 meter afstand houden. Het is aan de horecagelegenheid om te bekijken op welke wijze hier invulling aan wordt gegeven. Als gasten ter plekke iets willen eten of drinken (bijvoorbeeld in een fastfoodrestaurant), gelden dezelfde maatregelen als voor alle horecagelegenheden.
Bij alle restaurants, cafés en terrassen, binnen en buiten, moet gereserveerd worden. De reservering kan voorafgaand aan het bezoek plaatsvinden of ter plaatse volgens het ‘wait to be seated principe’. Maak op je website, via je social media kanalen en in je bedrijf aan je gasten kenbaar welke maatregelen en reserveringsmogelijkheden in jouw bedrijf van toepassing zijn.
Om de ontvangst van grote aantallen mensen te kunnen spreiden is reserveren verplicht. Dit is op advies van het Outbreak Management Team (OMT).
Ja, in de Horeca is het verplicht gasten te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting. Gasten registreren zich op vrijwillige basis. Als een gast geen toestemming wil geven, kan de toegang tot de horeca niet worden geweigerd.
Vanaf 10 augustus is het in de Horeca verplicht gasten te vragen zich te registreren ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD bij een besmetting.
Ten behoeve van bron- en contactonderzoek door de GGD registreert de horeca contactgegevens van haar gasten. Gasten wordt gevraagd naar hun volledige naam, e-mailadres en telefoonnummer. Daarnaast legt de horecagelegenheid de datum, aankomsttijd en zitplaats vast. En de toestemming van de gast voor de verwerking van deze gegevens. Download hier de checklist van de Rijksoverheid of het registratieformulier van KHN.
De horeca bewaart de gegevens 14 dagen en vernietigt ze daarna.
Bij alle restaurants, cafés en terrassen, binnen en buiten, moet een gezondheidscheck plaatsvinden bij binnenkomst.
Bij een gezondheidscheck, ook wel triage genoemd, vraagt een medewerker of de gast klachten heeft (verkouden en/of koorts). Download hier de vragen die aan iedere gast gesteld moeten worden.
Nee, voor zalencentra en feestlocaties gelden (binnen én buiten) dezelfde regels als voor de horeca:
Bron: Rijksoverheid.nl
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.