Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Fooi, een thema dat altijd actueel blijft in de Horeca. Het geven van fooi en de hoogte van het bedrag is van zoveel factoren afhankelijk: de gemoedstoestand van je gasten, de drukte in het horecabedrijf, de sfeer, de muziek, de snelheid. Een hoop verschillende zaken, waar je helaas niet altijd invloed op hebt. Maar.... er zijn een aantal factoren (uit onderzoek gebleken) die je wél kunt beïnvloeden waardoor je meer fooi zult krijgen van gasten. Lees hier 10 tips om meer fooi te krijgen!
Regel één is natuurlijk dat je weet wat je een gast te bieden hebt! Zorg dat je de menu- en drankenkaart uit je hoofd kent, weet wat de dag-/weekspecialiteiten zijn en dat je kennis hebt over wijn-spijs (bier-spijs of thee-spijs) combinaties. Wanneer je deze kennis hebt, kun je een gast goed adviseren en suggesties doen. Gasten waarderen dat je met ze meedenkt en dat geeft ze een veilig gevoel. Het gevoel dat de gast je kan vertrouwen en dat jij er voor zorgt dat alles goed komt. Hierdoor kan de gast ontspannen en voelt hij zich 'thuis'.
Stel vragen aan de gast en breng het gesprek op gang. Toon interesse in je gast en vraag naar de reden van het bezoek. Waarom hebben ze voor jouw bedrijf gekozen? Is er een speciale gelegenheid? Wanneer jij interesse toont in je gast geef je de gast het gevoel dat hij welkom is en voelen ze waardering voor hun bezoek.
Uit onderzoek blijkt dat jezelf voorstellen aan je gast zorgt voor 53% meer kans op een hogere fooi. Daarbij moet wel direct een kanttekening gezet worden dat een gast persoonlijk contact op prijs stelt, maar te amicaal wordt ook weer niet gewaardeerd. Jezelf voorstellen met je naam en glimlachen (140% meer kans op hogere fooi!) aan tafel kan echter zeker geen kwaad: "Goedenavond, ik heet u graag van harte welkom. Mijn naam is Sophie en ik ben vanavond uw gastvrouw....". Jij zou jezelf toch ook welkom voelen op deze manier?
Heb altijd aandacht voor je gasten. Heb je het druk om die nieuwe tafel direct te verwelkomen? Laat met een knikje weten dat je ze hebt gezien. Niemand wil zich ongewenst of vergeten voelen. Zorg ervoor dat je altijd alert bent. Probeer ook altijd je gasten voor te zijn en zorg ervoor dat ze bijna niets aan je hoeven te vragen. Wat het ook altijd goed doet is het onthouden van de drankjes en gasten aanspreken met hun naam (wanneer je deze weet natuurlijk). Vertellen je gasten je iets persoonlijks (jarig, verloofd, zoveel jaar getrouwd etc.) "speel" hier dan mee met één van de gerechten en verras je gast!
Laat zien dat je de bestelling correct hebt opgenomen. Je geeft je gasten een gevoel van rust en je komt extra professioneel over. Door de bestelling te herhalen kun je fouten ook tijdig voorkomen. Wat ook van invloed blijkt te zijn is gehurkt naast de tafel te zitten tijdens het opnemen van de bestelling. Uit onderzoek blijkt dat de kans op een hogere fooi met 20% tot 25% stijgt wanneer je dit doet. Door naast de gast gehurkt de bestelling op te nemen praat je als het ware op ''hetzelfde niveau". Je staat niet letterlijk "boven je gast", kijkt elkaar beter aan en er ontstaat een beter contact, volgens het onderzoek althans.
Het spreekt voor zich dat gasten liever bediend worden door een medewerker met een goed en verzorgd uiterlijk. Vrouwen die make-up (niet te veel) dragen, lijken ook hogere fooien te ontvangen. Daarnaast is het ook erg belangrijk om vieze luchtjes te voorkomen. Zorg ervoor dat je niet naar sigaretten ruikt en voorkom overheersende lichaamsgeuren door bijvoorbeeld tijdig gebruik van deodorant (niet te veel) en het verwisselen van je kleding. Tip voor de vrouwen: uit verschillende onderzoeken blijkt dat rode lippenstift meer fooi oplevert (vooral van de mannelijke gast ;-)).
Als medewerker in de Horeca ben je altijd zichtbaar voor de gast en de kans dat een gast ziet wat je doet is groot (mensen houden er nou eenmaal van om "mensen te kijken"). Wees je bewust van je non-verbale communicatie, ook als je niet in de buurt van de gast staat! Sta je ongeïnteresseerd een bestelling in te voeren in de kassa, achter de bar met je armen over elkaar 'de zaak in de gaten te houden' of kijk je chargrijnig als je geen contact hebt met gasten? Een gast ziet het allemaal en dat heeft invloed op zijn beleving (en dus ook op het geven van fooi).
Een "Wow-moment" is een moment dat een gast niet verwacht. Iets waar je een gast mee verrast. Dit kan door middel van het geven van een (gemeend) compliment aan een gast, een gast iets extra (gratis) aanbieden of door dingen te onthouden die een gast je heeft verteld en daar (later) op terugkomen. Denk hierbij aan de tegeltjeswijsheid: 'Het zijn de kleine dingen die het doen!'
Meer snoepjes op een schaaltje, in plaats van één per persoon, zorgt ervoor dat de gast bereid is om een extraatje te geven. De kans op een hogere fooi stijgt zelfs met 21%!
In Amerika schrijven ze al jaren "Thank you" op de rekening. En volgens Brits onderzoek is dit niet zonder resultaat. Een tekeningetje erbij van een bloem, zonnetje of smiley werkt nog beter. De kans op meer fooi stijgt met maar liefst 37%! Laat je creatieve geest de vrije loop.... Een gemakkelijkere manier om je fooi te verhogen bestaat haast niet!
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.