Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Met deze tips en tricks ben jij de leukste gast van de avond. Neem deze regels in acht en je avondje uit is een feest – voor jezelf en voor horeca medewerkers. Alles verloopt beter en jij hebt een topavond.
Dit artikel is geschreven door Sophie Abelsma van favorflav.com
Al mijn hele werkende leven ren ik rond in de horeca. Voor mij zijn deze tricks inmiddels vanzelfsprekend, maar het is logisch dat jij als gast daar helemaal niet over nadenkt. Helemaal niet erg natuurlijk, maar met deze gouden regels kom je een heel eind om de lievelingsgast van de avond te worden.
Je denkt misschien dat je ’s avonds moet bellen om te reserveren omdat een restaurant dan open is; een logische gedachte. Toch kun je beter overdag bellen en niet tijdens het diner. Tussen 18 uur en 23 uur is het namelijk in veel restaurants te druk om de telefoon te beantwoorden. Er wordt rondgerend met volle borden en flessen wijn, bestellingen worden opgenomen, jassen worden opgehangen en er worden in die tijd soms meer dan honderd kopjes koffie gezet. Het hangt natuurlijk af van het restaurant, maar zelfs als een zaak alleen voor diner open is, zijn er vaak mensen om de telefoon op te nemen tussen 15 uur en 17 uur.
Pas zeggen dat je vegetarisch eet of ergens allergisch voor bent als je binnenkomt, is niet handig. Zeg het bij je reservering, dan kunnen de koks zich voorbereiden op je komst en eet je waarschijnlijk ook nog eens lekkerder. Menu’s kunnen tijdig worden aangepast, andere sauzen kunnen tijdens de mise en place al worden gemaakt. Minder stress voor in de keuken en een lekkerdere maaltijd als resultaat.
Als je met z’n tweeën of z’n vieren bent, is het natuurlijk geen probleem om allemaal een deel van de rekening te pinnen. Maar als je met een grotere groep hebt gegeten, is het superfijn als de rekening in één keer wordt betaald. Dat scheelt heel veel tijd.
Als je onverhoopt toch niet kunt komen, probeer dat dan zo snel mogelijk te laten weten. Als je een reservering maakt, rekent een restaurant op je komst. Er wordt een tafel voor je gedekt en anderen die bellen of er nog een plekje vrij is, worden teleurgesteld. Als je vervolgens niet op komt dagen of op het állerlaatste moment afbelt, is dat zuur. Zuur voor het restaurant (ze missen nu omzet) en zuur voor de mensen die graag in jouw plaats waren gekomen.
Als je te vroeg of te laat bent, wordt het ook heel erg gewaardeerd als je dat laat weten. Veel zaken nemen bewust een beperkt aantal mensen aan per uur of per half uur. Zo kan het zijn dat je om 19 uur niet meer kunt reserveren, maar om 20.30 uur nog wel. Dat doen ze om jou de service te kunnen bieden waar je recht op hebt. Als iedereen tegelijkertijd binnenkomt, gaat het personeel de shit in. Dan kunnen ze zo hard rennen als ze maar kunnen, maar lopen ze alsnog achter de feiten aan. Voor hen niet leuk en voor jou natuurlijk ook niet. Als de gasten gespreid over de hele avond binnen druppelen, gaat het gesmeerd.
Wat is de stijl van het restaurant? Hoe duur is het? Vind ik dat leuk? Ga alleen als het bij je past. Houd je niet zo van vis? Ga niet naar een visrestaurant. Vind je het idioot om veel geld uit te geven aan eten? Ga niet naar een duur restaurant. Ben je in een brouwerij? Bestel geen wijn, dikke kans dat het bier lekkerder is dan de wijn die ze schenken.
Dit klinkt wellicht zo klaar als een klontje, maar soms is het goed om er even bij stil te staan. Het is heel moeilijk voor gastheren en -vrouwen en koks om je blij de deur uit hun visrestaurant te laten lopen als je niet van vis houdt. Voor jou niet zo leuk én voor hen niet zo leuk. Wil de hele groep naar dat nieuwe steakhouse, maar gaat er een vega mee? Misschien toch even ergens anders reserveren.
Als je denkt, fuck it, ik ga gewoon alles proberen en mijn eethorizon verbreden: tuurlijk, gewoon gaan, juist vet. Maar als je al sceptisch en met tegenzin de drempel overstapt, wordt het waarschijnlijk een lange avond.
Als je aan tafel zit met je lover, met goede vrienden of je leukste collega’s, is het natuurlijk superlogisch dat je met z’n allen lekker zit te kletsen de hele avond. Heerlijk juist, het zou zonde zijn als je elkaar niets te vertellen had. Maar soms is het fijn als je even oplet. Als de bediening toelichting geeft bij de menukaart bijvoorbeeld, of de chef aan tafel uitlegt wat er op je bord ligt. Als je daar doorheen tettert of ongeïnteresseerd door je Instagramfeed blijft scrollen, dan staat die persoon aan je tafel een beetje voor lul. En dat is geen fijn gevoel.
Als het goed is, wordt aan je gevraagd of het eten naar wens was. Zeker als je het niet hebt opgegeten, moet die vraag je worden gesteld. Als je het echt niet lekker vond, zeg het dan wanneer er naar wordt gevraagd. Als je zorgt dat je kunt uitleggen wat je er niet lekker aan vond (vond je het te zout, te vet, niet in balans, mist het zuur, was het koud?), dan is het juist waardevolle feedback. Natuurlijk: smaken verschillen, en de smaak van de chef kan een andere dan de jouwe zijn, maar feedback op die manier is altijd fijn voor een restaurant. Daar kunnen ze van leren en zo beter worden.
Fooi is een extra blijk van waardering, het is ontzettend aardig als je fooi geeft. Of je het beetje extra nou pint of in cash geeft, het wordt natuurlijk altijd heel erg gewaardeerd. Maar wil je echt de sterrengast van de avond zijn en heb je flappen in je broekzak, geef de fooi dan cash. Omdat fooi cash wordt uitbetaald aan werknemers, is het ook het fijnst om het cash te krijgen.
Je kunt er over het algemeen vanuit gaan dat het personeel hun stinkende best doet om jou een leuke avond te bezorgen. Dat is hun werk. Misschien heb je ooit een vervelende aanvaring gehad met restaurantpersoneel, dat is stom en had niet mogen gebeuren, maar het betekent niet dat alle obers rotmensen zijn. Stap fris en zo onbevooroordeeld mogelijk een zaak binnen waar je nog nooit bent geweest, en heb vertrouwen.
Bron: favorflav.com
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.