Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Dat horecaondernemers creatief zijn wisten we natuurlijk allang en dat laat deze tijd maar weer eens zien. Hun creativiteit wordt nu (weer) heel erg op de proef gesteld. In dit artikel vind je 10 tips voor het vergroten van je succes met take away en/of delivery.
Stel regelmatig een nieuw menu samen en wijzig dit regelmatig. Denk ook eens na over een lunch, borrel, ontbijt of theemoment. Houd de gerechten eenvoudig en houd er rekening mee dat ze vervoerd kunnen worden. Biefstuk gaart altijd nog even door, dus misschien niet hiervoor kiezen? Vis- en schaaldieren lenen zich juist weer uitstekend voor bezorging. Kies ook deels voor koude gerechten omdat je misschien niet altijd kunt garanderen dat de warme gerechten ook warm aankomen. Bied ook een kindermenu en stel menu’s samen voor alle momenten. Een borrelbox met heerlijke hapjes en bijpassende wijnen kan natuurlijk ook!
Beslis of je jouw service aanbiedt via bezorg websites als Uber, Deliveroo en Thuisbezorgd. Ze zijn soms duur, maar sommige van deze bedrijven bieden korting om je tegemoet te komen in deze nare tijd. Andere ondernemers besluiten de bestellingen in eigen hand te houden en via hun eigen website of per mail en/of telefonisch bestellingen aan te nemen. Dat kost niets en mensen weten daarna waar ze je kunnen vinden. Zet je menu op de website, deel het op alle socials en stuur je vaste gasten wekelijks een nieuwsbrief met het (nieuwe) menu of speciale acties.
Het ligt er natuurlijk helemaal aan waar jouw zaak is gevestigd. In de stad is de fiets of scooter vaak het beste vervoermiddel. In een dorp waar de afstanden groter zijn en je makkelijker voor de deur kunt parkeren, is wellicht de auto aan te raden omdat deze sneller is en het eten minder snel de kans krijgt om af te koelen. Elk vervoermiddel is een perfecte reclamezuil. Dus zorg dat je gegevens duidelijk zichtbaar zijn!
Zorg voor een warmhoud-bezorgrugtas, -tas en een thermobox met een drager om stevig op de fiets, brommer of in de auto te bevestigen. In de thermobox zit een verwarmingselement waardoor in jouw tas het eten warm blijft tijdens het transport. Er zijn ook warmhoudplaten waarop je de box kan plaatsen.
Voor zowel het bezorgen als het afhalen gebruik je dezelfde verpakking. Er is een grote keuze. Belangrijk is dat het eten warm blijft en op zijn plek blijft. Daarnaast is de keuze voor duurzame materialen natuurlijk verstandig. Niet alleen voor het milieu, maar ook omdat jouw gasten het van je verlangen.
Veel ondernemers laten hun gasten direct online betalen bij bestelling of sturen hun gasten bij het plaatsen van een bestelling een tikkie die zij eerst moeten betalen voordat hun bestelling in behandeling wordt genomen. Contactloos betalen bij aflevering en bij afhalen wordt ook veelvuldig gebruikt. Denk na over welke manier van betaling het beste bij jouw bedrijfsproces past.
Zorg ervoor dat je je Allergenen Managment op orde hebt zodat je gasten juist kunt informeren. Alles leren over allergenen op een snelle en leuke manier? Volg dan nu de Allergenen Video Training!
Meer informatie Allergenen Video Training
Houd er rekening mee dat je kostprijs iets omhoog gaat omdat je extra kosten maakt voor verpakking en vervoer. Reken uit wat de bezorgkosten zijn en kijk of het eventueel ook gratis kan bij bestellingen boven een bepaald tarief of binnen een bepaalde afstand. Ook kun je erover nadenken om de prijs lager te leggen wanneer gasten de bestelling komen halen dan wanneer ze het bezorgd willen hebben. Ook hier is het van belang wat het beste bij jouw concept past.
Sommige gasten maken zich grote zorgen over corona en zijn bang om besmet te worden. Zorg ervoor – en communiceer dit ook duidelijk naar je gasten – dat je de allerhoogste hygiëne maatregelen neemt om besmetting te voorkomen. Zet de bezorgtas voor de deur en laat je gasten het zelf oppakken om besmettingsgevaar voor beiden te voorkomen. Bij take away neem je de afgesproken afstand tot elkaar minimaal aan. Denk uiteraard ook aan het voedselveilig bereiden van je gerechten en houd ook rekening met Allergenen. Lees hier tips voor Allergenen en Take Away.
Ook al komen je gasten nu niet (of minder vaak) in jouw bedrijf, toch wil je ze een beleving geven. Die beleving begint bij de bestelling. Zorg dat je gasten persoonlijk behandelt en wens hen smakelijk eten. Ook als je de gerechten bezorgt, kun je een beleving creëren. Zorg dat je je onderscheid van alle andere aanbieders. Maak het persoonlijk. Bijvoorbeeld door mooie bedrukte servetten toe te voegen, een wijnsuggestie of een korte video over het menu en een muziektip.
Bedank je gast voor zijn bestelling door een persoonlijk briefje (of een post-it met een leuke tekst) bij de bestelling te voegen. Doe er ook een klein extraatje of cadeautje bij. Vaak bestelt men omdat er gasten komen. Doe er dan een visitekaartje bij. Als de gasten een goede ervaring hebben met jouw take away, weten ze je zo sneller te vinden. Je kunt je gasten ook een kort bedankje sturen via whatsapp of mail, afhankelijk via welk medium zij bestellen. Na een drukke periode als Kerst of Oud & Nieuw kun je op social media of in je nieuwsbrief een bedankje achterlaten voor iedereen die bij jou heeft besteld.
Van iedereen die bij jou bestelt, ontvang je de gegevens die je mag gebruiken omdat er een gastrelatie is (geweest). Maak hier gebruik van! Houd je gasten op de hoogte van nieuwe menu’s of specials voor feestdagen, etc. Heb je e-mailadressen van je gasten, stuur dan met regelmaat een mail of nieuwsbrief. Heeft men via whatsapp besteld, stuur dan een nieuwsbericht via whatsapp.
Om bestellingen te stimuleren kun je ook kortingsbonnen of – codes voor een volgende bestelling weggeven. Voeg deze bij je bestelling of stuur een mail of whatsapp met een voucher, coupon of code. Attendeer je gasten ook op de mogelijkheid van een cadeaubon of herhaalbestelling.
Bron: L1nda.com
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.