Horecatrends 2020

Zo aan het begin van het nieuwe jaar, gaan we allemaal met frisse moed en vol nieuwe energie weer aan de slag. Wat gaat 2020 de horeca brengen? Hoe zorg je ervoor dat je innovatief te werk gaat en je actief gericht blijft op je gast? Foodyard zet de belangrijkste ontwikkelingen en trends in de horeca voor komend jaar op een rij.

1. Uit eten gaan is een totaalbeleving

Uit eten gaan draait al lang niet meer alleen om het hapje eten; de totaalbeleving wordt steeds belangrijker. Vanaf het moment dat de reservering wordt gemaakt tot aan het verlaten van het restaurant wil de gast verrast en geëntertaind worden. Unieke en exclusieve ervaringen zoals eentafelrestaurants zijn dan ook sterk in opkomst. Toch draait het niet alleen om avontuurlijke, grootse en meeslepende ervaringen, het gaat er vooral om dat het volledige concept klopt. Een koffietent met een relaxte sfeer, een warm interieur en een menukaart vol comfort food is óók een goed voorbeeld van een zaak die een totaalbeleving biedt. Stem de verwachtingen van gasten, je locatie, interieur, menu en ambiance goed op elkaar af, want in een steeds meer verzadigd horecalandschap zullen alleen de restaurants stand houden waarbij het totaalplaatje klopt.

2. Technology takes over

Ook in de horeca kunnen we er niet om heen: steeds meer menselijke taken worden overgenomen door robots en computers. En met het nijpende personeelstekort is dat een ontwikkeling die we maar beter kunnen omarmen. Op steeds meer plaatsen kunnen gasten hun bestelling al zelf plaatsen via een bestelzuil of app, wat de wachttijd voor gasten vermindert en voor restaurants mankracht in de bediening scheelt. De verwachting is dat de rol van technologie alleen maar zal toenemen. Ter illustratie: in Japan zijn er restaurants waar er in plaats van een ober een robot aan je tafel verschijnt. Dit zal in Nederland ongetwijfeld in 2020 nog niet het geval zijn, maar het wordt wel steeds meer duidelijk dat je er niet meer omheen kunt om in deze richting te denken. 

3. Duurzame verpakkingen

Duurzaamheid is al jaren een hot topic in de Nederlandse horeca, maar sinds afgelopen jaar bekend werd dat er vanaf 2021 een Europees verbod op plastic wegwerpartikelen komt, staat iedereen extra op scherp. Afhaal- en bezorgdiensten moeten op zoek naar duurzame alternatieven voor plastic bekers, wegwerpbestek en piepschuim hamburgerbakjes. Maar ook simpele plastic rietjes zullen vervangen moeten worden. Grote kans dat 2020 voor jou in het teken staat van het vervangen van je plastic disposables naar een duurzame variant.

4. From plot to plate

De vraag naar onbewerkt, biologisch voedsel neemt alleen maar toe. De bewuste consument wil weten waar zijn of haar voedsel vandaan komt. Het liefst kiezen ze voor voedingsmiddelen die slechts minimaal zijn bewerkt en die lokaal geteeld of geproduceerd worden. Hoe speel je daar als horecaondernemer slim op in? Bijvoorbeeld door je eigen voedsel te verbouwen. Steeds meer horecaondernemers maken bewust tijd en ruimte om hun eigen voedsel te verbouwen. Groente, fruit en kruiden worden verbouwd in een grote moestuin, die zich soms op unieke locaties bevinden, zoals een stadstuin of op het dak het restaurant.

5. De opkomst van dark kitchens

De populariteit van de bezorgmaaltijd is nog (lang) niet op z’n retour. Alleen al het toenemende aantal bezorgfietsen laat zien dat er steeds meer maaltijden besteld worden. Steeds vaker richten ondernemers hun zaak dan ook helemaal in op het bezorgen van maaltijden: ze kiezen niet voor een dure horecaruimte op A-locatie, maar gaan voor een efficiënte productiekeuken op een bedrijventerrein of minder populair deel in de stad. Zo startte Deliveroo in Amsterdam-Oost het concept Deliveroo Editions en ook start-ups zoals Bright Kitchen en Keatz kozen voor dit concept. Vanuit deze productiekeukens kunnen de maaltijden snel worden bezorgd. Het gevolg is dat deze ‘restaurants’ in feite alleen online bestaan, vandaar dat ze vaak bekend staan als virtuele keukens of dark kitchens.    

6. Functionele voeding

Eten wordt niet alleen maar ‘voor de lekker’ of tegen de honger gedaan, maar heeft tegenwoordig ook steeds meer een functionele reden. Door middel van smart watches kan je precies zien hoeveel calorieën je verbrandt én wat jouw lichaam idealiter nodig heeft. Wanneer mensen van een bepaalde voedingsstof te kort komen, eten ze precies wat ze op dat moment nodig hebben. Speel slim in op deze trend door je gerechten te presenteren als ‘eiwitrijk’ of ‘low carb’. Naast de behoefte aan specifieke voedingsstoffen, hebben mensen überhaupt steeds meer specifieke dieetwensen. Lactosevrije, glutenvrije en vegan gerechten op je menukaart zijn anno 2020 echt een must.     

7. Plant-based

Steeds meer mensen zijn zich ervan bewust dat een plantaardig voedingspatroon bijdraagt aan de gezondheid van de wereld én die van henzelf. Mensen willen zo veel mogelijk plant-based eten en zelfs fabrikanten van voorverpakte producten spelen hier al handig op in: denk aan chips van groenten of pizzabodems op basis van bloemkool, rode biet of wortel. Een stukje vlees of vis speelt dus niet langer de hoofdrol in elk gerecht. Laat al je creativiteit erop los en zet groenten steeds meer centraal in je gerechten. Gijs Kemmeren is als groentechef expert en hij laat zien hoe je op een groente verschillende bereidingen loslaat.

Bron: www.foodyard.nl

Vorige
Overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje