Gast overleden door één slokje Piña Colada

Een 18 jarige student die op het punt stond om te gaan studeren aan de universiteit van Cambridge, stierf na het drinken van een Piña Colada terwijl hij op vakantie was. Doodsoorzaak..... een verwisseling van ingrediënten in de cocktail door de bartender.

Ingrediëntenverwisseling

Shiv Mistry (18) bevond zich in een bar in Fuengirola, aan de Costa del Sol, toen één van zijn vrienden hem een slokje van zijn Piña colada aanbood. De jongeman, die allergisch is voor melkproducten, had geen idee dat de barmannen het favoriete ingrediënt van de cocktail, kokosmelk, hadden verwisseld met koemelk.

Anafylactische shock

De jongeman had snel door dat er iets niet goed was en keerde – hevig zwetend en hyperventilerend – terug naar zijn appartement, waar hij een krachtig antihistamine innamOndanks het gebruik van dit sterke middel, voelde Shiv zich zwak en versuft en vroeg hij zijn vrienden de hulpdiensten te bellen. Hij vroeg ook om een EpiPen en een inhalator. Zijn situatie verslechterde snel en uiteindelijk stopte zijn ademhaling. Zijn vrienden hebben hem 20 minuten gereanimeerd en iemand belde zijn ouders op WhatsApp om te vertellen wat er was gebeurd.

Shiv's ouders smeekten zijn vrienden via de telefoon om een tweede EpiPen te gebruiken voordat hun zoon met spoed naar een intensive care-afdeling in het Costa Del Sol-ziekenhuis in Marbella werd gebracht. Hij werd hersendood verklaard door artsen, terwijl medici zeiden dat hij was overleden aan een anafylactische shock.

Melkallergie

De aanstaande geneeskundestudent leed aan een gevaarlijke melkallergie. Zijn schoolvrienden probeerden hem wanhopig tevergeefs te redden. Shiv's ouders zeiden in een verklaring: 'Wij leggen geen schuld bij Shiv's vrienden, die zeer moedig waren en al het mogelijke hebben gedaan om zijn leven te redden. Zij moeten worden geprezen.' 

Meer educatie over allergenen en allergieën

De lijkschouwer concludeerde dat de dood van Shiv een ongeluk was. Judgish Mistry, de vader van Shiv: 'Er zou meer onderwijs moeten worden gegeven aan deze leeftijdsgroep, aangezien ze onervaren zijn en alleen op pad gaan. Shiv had geluk, hij had vrienden die medisch op de hoogte waren en konden reanimeren, maar er zullen jongeren op vakantie gaan met vrienden zonder enige medische kennis'. Judgish riep scholen op om trainingen aan te bieden om studenten te helpen met wat ze moeten doen als iemand lijdt aan een levensbedreigende allergie.

Het belang van allergenenkennis 

De dood van Shiv was een ongeluk maar had voorkomen kunnen worden wanneer de bartender de juiste ingrediënten had gebruikt in de bereiding van de Piña Colada. In een originele Piña Colada zit geen melk, enkel kokosmelk (wat geen melk is). Shiv was dus in de veronderstelling dat deze cocktail 'veilig' voor hem was en dat had het ook moeten zijn! Voor alle gasten, maar zeker voor gasten met een voedselallergie of -intolerantie is het essentieel dat medewerkers die voedsel en dranken bereiden kennis hebben van allergenen en de juiste bereiding van gerechten en dranken. 

Uitdaging

In Nederland hebben 1 tot 4% van de volwassenen en 4 tot 6% van de kinderen een voedselallergie of -intolerantie. Uit gaan eten is voor gasten (of ouders met kinderen) met een voedselovergevoeligheid een 'uitdaging'. Deze uitdaging durven zij aan bij (horeca)bedrijven waar medewerkers kennis hebben over allergenen en hen juist kunnen informeren over allergenen in gerechten/dranken. Wanneer de juiste informatie wordt verstrekt, geeft dit een (allergische) gast vertrouwen en voelt hij/zij zich welkom in jouw (horeca)bedrijf. En dat is waar gastvrijheid om draait, toch?! 

Allergenen Training

Voorkom dat gasten in jouw (horeca)bedrijf ziek worden of, in het ergste geval, overlijden door een gerecht/drank. Een ongeluk zit voor gasten met een voedselallergie in een klein hoekje (letterlijk!). Met de Allergenen Video Training leren jouw medewerker(s) alles over de 14 wettelijk verplichte allergenen, hoe ze een allergenenmanagement systeem kunnen opzetten, welke maatregelen ze moeten nemen om kruisbesmetting te voorkomen en hoe ze een gast met een voedselovergevoeligheid juist kunnen informeren. 

Benieuwd hoe de training eruit ziet en wat de training jou of je medewerker(s) kan bieden? Maak dan een account aan in de HSN Academy en bekijk de eerste 5 videolessen GRATIS!


 
Vorige
Overzicht

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje
Cookies

Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.