Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Hoe leid je leerlingen op in het bedrijf? Wat moet je wel doen en wat absoluut niet? Wat kan er zoal mis gaan? We geven de volgende tips hoe je leerlingen kunt begeleiden en stimuleren in hun leerproces.
Begin alleen aan het begeleiden van leerlingen als je er zelf ook plezier in hebt om een leerling te coachen en in jouw vak op te leiden. En als blijkt dat een leerling je toch echt niet ligt, kijk dan of een andere Leermeester jouw taak kan overnemen.
Begeleiden kost tijd. Maak dat duidelijk kenbaar aan je leidinggevende en je collega's, zodat je niet de gesprekken in je vrije tijd moet voeren of in de problemen komt met je werk. Zorg dat de randvoorwaarden om te begeleiden goed geregeld zijn.
Laat de nieuwe leerling niet op een ‘spitsuurmoment' binnenkomen. Neem de tijd voor de ontvangst en een gesprek op de eerste dag. Leid de leerling even rond langs je collega's en door het gebouw. Zorg dat de vereiste pasjes en papieren geregeld zijn.
Zorg dat duidelijk is wat de leerling wil leren, wat hij aan werk en opdrachten kan gaan doen, hoe je gaat begeleiden en wanneer er gesprekken over de voortgang zullen zijn. Leg de gemaakte afspraken vast, ook die met de school.
Houd rekening met de leerling en zijn manier van leven, maar ook weer niet té veel. Eerder weggaan voor een bijbaantje kan niet in het echte werkleven. Op tijd komen, ‘strandkleding' thuislaten en niet steeds het mobieltje opnemen, moeten normaal zijn.
Neem niet te snel aan dat leerlingen wel begrijpen hoe de dingen gedaan worden of wat ‘normaal' is op het werk. Vertel vooral ook zaken die voor jou heel vanzelfsprekend en logisch zijn. Leerlingen kunnen veel leren van schijnbaar eenvoudige, voor de hand liggende dingen.
Je krijgt steeds vaker stagiairs en leerlingen van competentiegerichte opleidingen. De leerlingen komen wellicht beter voorbereid en zelfstandiger de werkvloer op. Maar denk niet dat ze nu dus zelf wel alle initiatief zullen nemen en aangeven wat ze willen leren. Jouw rol van coach op de werkvloer is en blijft belangrijk.
Onderzoek hoe jouw leerling leert: wil hij eerst meelopen en dan voorzichtig wat doen of juist in het diepe gegooid worden? Wil hij strak (be)geleid worden of liefst zelfstandig taken uitvoeren? Ga niet meteen uit van de manier waarop je het zélf het prettigst vindt.
Het is vermoeiend om te weinig te doen te hebben of te lang mee te moeten lopen zonder een eigen taak te hebben. Leerlingen willen graag aan het werk. Maar geef ook weer niet meteen een belangrijke klus die absoluut niet fout mag gaan.
Iedereen wil graag aardig gevonden worden, maar laat je dat er niet van weerhouden om kritisch te kijken naar het gedrag en het werk van de leerling. Zeg je niets, dan ontneem je de leerling de kans om te verbeteren. Vaak ontploffen dit soort situaties als de kritiek zich te veel opstapelt. Je hoeft geen vrienden te worden met je leerling.
Uiteraard ben je verantwoordelijk voor je leerling, maar schiet daarin niet door. Betrek collega’s ook bij de begeleiding en zorg voor een vaste vervanger, zodat jouw leerling ook goed gecoacht wordt als je er niet bent.
Vergelijk leerlingen alleen in jouw eigen gedachten met elkaar. Niets is dodelijker dan dat je leerling hoort dat jij de vorige periode zo'n leuke, goede, enthousiaste, slimme leerling had en dat het dit keer toch wel heel anders is.
Feedback geven is te leren, net zoals veel andere Leermeester vaardigheden. Volg de Leermeester Cursus bij HSN en wordt een professionele en gediplomeerde Leermeester. Na de 3-daagse training kun je alles meteen in de praktijk toepassen.
Ben je al Leermeester en wil je je Leermeester-/Leidinggevende kwaliteiten nog verder ontwikkelen? Volg dan de Training Praktisch Leidinggeven.
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.