Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Nog heel even en dan mogen de terrassen in de Horeca eindelijk weer open! Nog wel met extra voorwaarden maar het is een begin. We hebben waardevolle Corona Terras Tips op een rij gezet om succesvol te kunnen openen op 28 april 2021.
Tip 1: Stel een 'Crowd Manager' aan
De horeca mag op woensdag 28 april 2021 vanaf 12 uur 's middags weer open (niet eerder). Veel gasten kunnen niet wachten om weer van de gastvrijheid op het terras te genieten (weer of geen weer, zolang het maar droog is). Om ervoor te zorgen dat alles snel en efficiënt in goede banen wordt geleid is het raadzaam om een 'Crowd Manager' aan te stellen. Een Crowd manager' kan de volgende taken hebben:
* Klik hier voor alle regels voor het terras vanaf 28 april 2021
Een 'Crowd manager' (gastheer/-vrouw) heet de gasten welkom, voert de (verplichte) checks uit en begeleidt gasten naar naar de tafel. Op deze manier wordt ook voorkomen dat gasten zelf tafels en stoelen gaan 'claimen' en dat er chaos ontstaat op het terras. Spreek met elkaar af wie de 'Crowd Manager' is (of dat er meerdere 'Crowd Managers' zijn) en wie verantwoordelijk is voor welke taken.
Tip 2: Wees voorbereid!
'Vroegah' (voor Corona) waren we in de horeca weken bezig met de voorbereiding op het terrasseizoen. Met trainingen, terrasbootcamps, terrastrends en ga zo maar door! Nu zijn we maanden dicht geweest, mogen we geen dag 'proefdraaien' van de overheid en worden we 28 april weer 'in het diepe' gegooid. Gebruik deze laatste dagen om met je medewerkers te oefenen en (de laatste) controles uit te voeren. Bespreek scenario's en 'risico analyses' met mogelijke uitdagingen met je medewerkers en bereid je medewerkers voor op de opening. Controleer ook of alle systemen werken, prijzen goed staan ingesteld in de kassa en of alle communicatiemiddelen (handhelds e.d.) opgeladen zijn.
Tip 3: Markering op de grond
Waarschijnlijk ben je al druk bezig met de indeling van je terras op 1,5 meter afstand. Om ervoor te zorgen dat deze opstelling ook blijft staan en/of snel terug te zetten is, is het makkelijk om op de grond aan te geven waar de tafels moeten staan. Dit kan bijvoorbeeld met markeringen of stickers op de grond. Zo kun je in één oogopslag zien of je terras nog goed staat.
Tip 4: 1,5 meter afstand
Zoals de regels nu bekend zijn mogen medewerkers, als het controlegesprek bij de ontvangst heeft plaatsgevonden, binnen 1,5 meter aan tafel de bestelling opnemen, uitserveren en afruimen terwijl de gasten aan tafel zitten. Kies je er voor om dat niet te doen, kijk dan naar een van de talloze oplossingen die inmiddels beschikbaar zijn om 1,5 meter afstand te waarborgen, zoals serveertafels, trolleys etc.
Let op: Maak je gebruik van plexiglas schermen (kuchschermen), dan hoef je je niet te houden aan de 1,5 meter afstand tussen de tafels.
Tip 5: Reinigen en desinfecteren
Zorg voor voldoende reinigings- en desinfectiemiddelen, want (tussentijdse) schoonmaak is belangrijker dan ooit tevoren. Op het terras moeten, nadat de gasten vertrokken zijn, de raakvlakken van de stoelen en tafel(s) gereinigd / gedesinfecteerd worden. Maar ook menukaarten, peper- en zoutstel, pinapparaat en alles wat een gast maar aangeraakt heeft of zou kunnen hebben. Hoe minder er op de tafels staat, hoe minder je hoeft te reinigen of te desinfecteren. Het staat wellicht wat ongezellig(er) maar het is wel praktischer en efficiënter. Zorg ook voor regelmatige schoonmaak van bijvoorbeeld deurklinken, (trap)leuningen en toetsenborden.
Tip 6: Controlegesprek bij aanvang
Voordat gasten plaatsnemen op je terras moet je eerst een controlegesprek met ze voeren. De vragen die gesteld moeten worden hebben betrekking op eventuele corona klachten van de gasten en hun huisgenoten. Wanneer het vermoeden bestaat dat je gasten corona-gerelateerde klachten zouden kunnen hebben, dan moet je ze de toegang weigeren (Nee-verkopen). Download hier de vragen die aan iedere gast gesteld moeten worden.
Tip 7: Train medewerkers in hygiëne
We worden nu al een jaar 'overspoeld' met (persoonlijke) hygiëne regels: Schud geen handen, hoest/nies in je elleboog, zit zo min mogelijk aan je gezicht met je handen en laat je testen en blijf thuis bij klachten. Hoe vanzelfsprekend dit ook lijkt (of inmiddels zou moeten zijn), blijf je medewerkers (of collega's) wijzen op deze regels. Zorg er daarnaast voor dat er schoonmaakroosters zijn, maak een of meerdere medewerkers verantwoordelijk voor de schoonmaak en instrueer alle medewerkers over de hygiëne regels. Blijf ook de medewerkers controleren of deze regels worden nageleefd.
Tip 8: Wel of geen handschoenen?
Het dragen van handschoenen zorgt vaak voor 'schijnveiligheid'. We denken dat we beschermd zijn, letten minder op wat we allemaal aanraken en wassen minder onze handen. Gebruik om deze redenen geen handschoenen, maar was je handen! Wanneer een medewerker een (bloedende) wond heeft is het wel raadzaam om deze medewerker handschoenen te laten dragen. Besluit je toch om medewerkers handschoenen te laten dragen, let bij de keuze van handschoenen dan wel op het materiaal. Zo heb je handschoenen van vinyl, latex en nitril en gepoederde en niet-gepoederde handschoenen. Iedere soort heeft weer zijn voor- en nadelen, dus kies je voor handschoenengebruik, verdiep je hier dan in. En..... gooi handschoenen bij het restafval en niet bij plastic!
Tip 9: Zichtbare (huis)regels
Gasten moeten goed op de hoogte zijn van alle regels, niet alleen van de coronaregels maar juist ook van jouw huisregels! Het is raadzaam om je regels bij de reserveringsbevestiging toe te voegen. En zoals bij alle regels geldt: deze hebben alleen zin als ze ook gehandhaafd worden. Bespreek de (huis)regels daarom met je medewerkers en leg uit waarom de regel er is zodat ze bij een handhavingsgesprek met de gast sterk staan. Niets is zo onprofessioneel als de reactie van een medewerker die tegen de gast zegt 'Tja, regels zijn regels'. Zorg dus voor een goed 'Sociaal-Hygiënisch beleid'.
Tip 10: Houd rekening met risicogedrag
Het zou natuurlijk FAN-TAS-TISCH zijn als we alleen maar blije en tevreden gasten hebben die zich allemaal netjes aan onze regels houden. Maar dat is waarschijnlijk een illusie. Er zullen gasten teleurgesteld zijn omdat zer geen plaats meer is op het terras of om 18.00 uur al moeten vertrekken. Ook kunnen gasten geweigerd worden wanneer het vermoeden bestaat dat ze corona klachten hebben. Er zullen gasten zijn die zich niet aan de 1,5 meter regel houden of andere (huis)regels overtreden. Er zal iemand het gesprek met ze moeten aangaan. Bereid dit voor! Dit kan door één of meerdere medewerkers hiervoor aan te stellen of deze verantwoordelijkheid bij alle medewerkers neer te leggen. Maak een risico analyse met je team van mogelijke situaties waar jullie tegenaan zouden kunnen gaan lopen. Oefen door middel van de gespreksmodellen 'Nee-verkopen' en 'Openlijke regelovertreding' met deze situaties. Door dit 'droog' te oefenen zijn zij beter voorbereid om in probleemsituaties gastvrij en professioneel op te treden.
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.