Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Het liefst heb je medewerkers die altijd enthousiast zijn en hard werken. Helaas gaat dat niet vanzelf. Als leidinggevende speel je een belangrijke rol om je mensen gemotiveerd te houden. Dit is een van de belangrijkste voorwaarden om het bedrijf te laten groeien. Je hebt tenslotte je medewerkers hard nodig. Ben jij een goede peoplemanager?
Je bent een hardwerkende medewerker in de bediening, je werkgever is super tevreden over je en promoveert je tot leidinggevende. Als medewerker ben je vakbekwaam in wat je doet; gasten hebben een FAN-TAS-TISCHE avond wanneer ze door jou bediend worden, je weet wat er op de kaart staat, hebt verstand van wijnen en wijn-spijscombinaties, je kunt gasten een goed advies geven en hen volledig ontzorgen....
Je bent een hardwerkende kok, je werkgever is heel erg te spreken over je en ziet in jou een chefkok. Als kok ken je je producten, je kent je snijtechnieken en bereidingswijzen, je registraties zijn op orde, je maakt GE-WEL-DIGE gerechten (en die gaan pas de keuken uit als ze aan jouw hoge eisen voldoen) en gasten zijn laaiend enthousiast over jouw smaakcombinaties....
Maar.... nu word je leidinggevende... En nu wordt het jouw taak om je collega's aan te sturen, nieuwe medewerkers aan te nemen, taken te delegeren, functioneringsgesprekken te voeren en je medewerkers te motiveren. Hoe word je van vakman / -vrouw een peoplemanager?
Een peoplemanager is iemand die mensen organiseert, motiveert en inspireert. Een peoplemanager heeft aandacht voor het individu, maar waarborgt ook de teambelangen.
Sommige mensen zijn als peoplemanager geboren, anderen niet. Gelukkig kun je de eigenschappen van een peoplemanager ontwikkelen. Hoe? Begin met deze 5 stappen!
TIP: Wil je jezelf verder ontwikkelen als peoplemanager? |
Ja, je hebt het als leidinggevende heel druk en je tijd is kostbaar. Dat is nu precies de reden dat je gericht tijd vrij moet maken voor je medewerkers. Zo laat je zien dat ze heel kostbaar zijn in jouw ogen. Dat is een belangrijk signaal. Je medewerkers hebben die waardering nodig. Als ze voelen dat ze belangrijk voor je zijn, zullen ze drie keer zo hard werken. Je krijgt er dus veel kostbare tijd voor terug. Je medewerkers kunnen immers gezamenlijk veel meer doen dan jij in je eentje. Een uitstekende investering.
Een goede leidinggevende luistert. De hiërarchische communicatie van baas tot loonslaaf ligt gelukkig ver achter ons. Toch? Een peoplemanager geeft niet alleen maar opdrachten, hij luistert ook echt naar de behoeften en zorgen van zijn mensen.Geef jij medewerkers de ruimte om constructieve feedback te geven? Richt dat in. Vraag op vaste momenten om feedback, bijvoorbeeld tijdens vergaderingen, maar belangrijker: vraag het medewerkers individueel. Dat zorgt voor betrokkenheid. Laat zien dat je open staat voor de ideeën van je medewerkers. Er kan zomaar eens een gouden idee tussen zitten. En minstens zo belangrijk: zo houd je je personeel gemotiveerd.
Een peoplemanager geeft zijn medewerkers duidelijke verantwoordelijkheden én de ruimte. Niet alleen de ruimte qua tijd, maar ook om het te doen op een andere manier. Zo lang het resultaat maar goed is! Laat het proces dus los en focus je op de afgesproken doelen. Pas als je medewerker om tips vraagt geef je die. Delegeren levert je als leidinggevende niet alleen meer tijd op, het draagt ook weer bij aan de motivatie van je medewerkers. Een win-winsituatie.
Misschien zit je als avontuurlijke leidinggevende iets anders in elkaar, maar de meeste mensen hebben rust en regelmaat nodig. En structuur en duidelijke afspraken helpen daarbij. Daar kun jij een belangrijke faciliterende rol in spelen bij je medewerkers. Hoe?
Denk aan een goede regelmaat in planningsgesprekken, functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. Dat geeft je medewerkers duidelijkheid en vaste momenten waarop ze samen met jou nadenken over hun persoonlijke ontwikkeling. Wees in die gesprekken duidelijk over de gestelde doelen, zodat een medewerker altijd weet waar hij op wordt beoordeeld. Maak het aan de andere kant niet te zakelijk en confronterend. Zorg dat er een goede werksfeer blijft bestaan waarin feedback echt gewaardeerd wordt. Maar structuur en duidelijkheid blijven cruciaal om je mensen te managen en gemotiveerd te houden.
Het lijkt een inkoppertje, maar binnen elke menselijke relatie is het nakomen van je afspraken ontzettend belangrijk. Je wilt natuurlijk dat je medewerkers zich aan de afspraken houden, dan moet je dat zelf ook doen. Geef het goede voorbeeld. Dat schept vertrouwen. En waar vertrouwen is kan er een goede werkrelatie zijn. Dus, heel simpel: als je iets zegt, doe dat dan ook!
Bron: geïnspireerd op een artikel van www.ondernemenmetpersoneel.nl
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.