Top 10 Allergenen Tips

Top 10 Allergenen Tips: Zorg ervoor dat je Allergenen Management in jouw (horeca)bedrijf up-to-date is. Gebruik hiervoor deze top 10 tips!

1. Informatie verzamelen

'Als het fundament van je huis niet goed is, verzakt je huis'. Zo is het natuurlijk ook met het opzetten van je Allergenen Management. Wanneer je niet weet met welke producten en grondstoffen je werkt of uit welke ingrediënten jouw producten bestaan, kun je ook nooit in kaart brengen welke allergenen erin zitten. Begin dus in je magazijn, koelingen, vriezers etc. Noteer alle producten en grondstoffen en de eventuele allergenen die hierin verwerkt zijn. Een handig formulier dat je hierbij zou kunnen gebruiken is het Allergenendeclaratie formulier

Is deze informatie in het bedrijf reeds aanwezig, dan is het raadzaam om nog eens te controleren of deze informatie nog up-to-date is of dat deze eventueel aangepast/ aangevuld dient te worden. 

2. Receptuur vastleggen

Voor ieder gerecht is het te adviseren om de receptuur schriftelijk vast te leggen. Deze receptuur vermeldt de ingrediënten en de eventueel aanwezige allergenen. Dit kan bijvoorbeeld op de computer, gekoppeld aan een receptensysteem. Je kunt ook gebruik maken van het Receptuur Formulier Allergeneninformatie. Hiermee kun je ter plekke de lijst per gerecht invullen terwijl je aan het werk bent. 

Heb je je receptuur al enige tijd geleden schriftelijk of elektronisch vastgelegd, controleer dan regelmatig of je nog steeds dezelfde ingrediënten gebruikt voor jouw gerechten/ producten. Misschien heb je tussentijds de receptuur aangepast, ben je van merk of van leverancier veranderd, dit kan allemaal consequenties hebben voor de allergeneninformatie! 

3. Communiceer met je gasten/klanten

Het is zeer belangrijk om goede allergeneninformatie te communiceren naar je gasten/klanten. Hier zijn natuurlijk verschillende manieren voor, welke manier je gebruikt is afhankelijk van de bedrijfs- en gastvrijheidsformule. 

Manieren waar je aan kunt denken: 

4. Investeer in je medewerkers

De kracht van een goedlopend (horeca)bedrijf ligt bij de medewerkers. Wanneer zij kennis hebben van hetgeen zij bereiden, serveren of verkopen, vergroot dat de gastvrijheid/klantbeleving en de waardering van je gasten/klanten. Daarom is het belangrijk dat medewerkers ook op het gebied van allergenen kennis hebben over wat allergenen zijn, waar allergenen in verwerkt (kunnen) zijn en wat de risico's en gevaren van allergenen zijn voor gasten/klanten met een voedselovergevoeligheid. Maak hen bewust van wat de gevolgen kunnen zijn wanneer gerechten verkeerd geserveerd worden, bestellingen verkeerd worden opgenomen, de communicatie tussen de keuken en de bediening niet goed loopt etc. Dat kun je uiteraard zelf doen door middel van een training on the job, instuctievideo's of door middel van het laten volgen van de Allergenen Training.

5. Voorkom kruisbesmetting

Kruisbesmetting met allergenen betekent dat allergenen van het ene product worden overgebracht op een ander product. Het oorspronkelijke product bevat geen allergeen, maar na de kruisbesmetting wél. Ben je altijd bewust van het gevaar van kruisbesmetting. Let goed op het gebruik van alle keukenapparaten en materialen, de manier van schoonmaken, persoonlijke hygiëne en de presentatie in een vitrine of buffet. Het voorkomen van kruisbesmetting is erg belangrijk voor een allergische gast/klant. Het maakt een allergische gast/klant immers niet uit hoe allergenen in een gerecht/product zijn gekomen, maar dát ze erin zitten!

6. Gebruik je creativiteit! 

Veel ondernemers ervaren Nederland als een regeltjesland en zo wordt ook de Allergenenwetgeving door velen gezien als een betutteling. Deze wetgeving is voortgekomen uit wetgeving van de Europese Unie en is niet iets wat enkel in Nederland geldt. Deze wetgeving is niet gemaakt om ondernemers te pesten en zorgt er ook niet voor dat je 'vastgezet' wordt. Je bent verplicht 14 allergenen te vermelden, je hoeft ze niet te mijden. Uiteraard kan het wel als zeer gastvrij/klantvriendelijk gezien worden wanneer je nadenkt over allergeenvrije gerechten/producten en deze ook aan zult bieden aan je gasten/klanten met een voedselovergevoeligheid. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden, daar zul je versteld van staan. Denk daarbij aan het feit dat het om 'slechts' 14 allergenen gaat die je niet in je gerechten/producten kunt gebruiken. Think out of the box and be creative!

7. Inspiratie opdoen

Wanneer je het moeilijk vindt om creatief te zijn, kun je natuurlijk ook veelvuldig gebruikmaken van inspiratiebronnen. Denk hierbij aan het volgen van de Allergenen Training, het bezoeken van een website over (voedsel)allergie of het lezen van blogs waar mensen over allergeenvrij koken bloggen. Maak gebruik van beschikbare kookboeken, zoals het boek ´Sterren van de Hemel´ van Larisse Buijze. Er zijn zoveel mogelijkheden om inspiratie op te doen en je zult ervaren dat het ook nog eens heel leuk en leerzaam is!

8. Allergenenwet = kans!

Uit een onderzoek is gebleken dat 90% van de gasten met een voedselovergevoeligheid geen eten durft te bestellen (take away en thuis bezorgen). Juiste allergeneninformatie verstrekken is dus voor jou een kans om deze doelgroep te bereiken. Door de aanwezige allergenen in de gerechten/producten te communiceren laat je je gasten/klanten zien dat je ultieme gastvrijheid/klantvriendelijkheid nastreeft. Daarnaast voelt de gast/klant met een voedselovergevoeligheid zich serieus genomen en heeft deze een positief gevoel over je bedrijf. Deze positieve ervaring zal worden gedeeld en dit zorgt voor positieve mond-tot-mond reclame. Tot slot zal het uiteindelijk ook zorgen voor een verhoging van je omzet.

9. Uitdaging

Stel je voor dat je iemand zou zijn met voedselovergevoeligheid... Daag jezelf uit en leef eens een week als een persoon met een voedselallergie. Wat kom je tegen, waar moet je aan denken, tegen welke (praktische) zaken loop je aan wanneer je boodschappen gaat doen, bij vrienden gaat eten, onderweg bent en 'even' iets gaat halen bij het tankstation etc. Je zult er versteld van staan waar je allemaal tegenaan loopt. Dit is ook een leuke uitdaging voor je medewerkers om bewustwording te creëren!

10. Onderscheid je van collega's

Wist je dat mensen met een voedselovergevoeligheid elkaar informeren over positieve ervaringen die zij hebben gehad in restaurants? Staat je bedrijf al vermeld op een van deze websites?

Meer Tips & Tricks? 

Volg dan de Allergenen Video Training! 

 

Meer infomatie

 

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje