Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
De Horecasector is enorm hard getroffen door de coronacrisis. Dat zorgt er mogelijk voor dat er in jouw bedrijf tijdelijk minder (of juist meer) of ander werk beschikbaar is. Juist ook in deze tijd, binnen de mogelijkheden van jouw bedrijf, blijft het binden en boeien van je medewerkers ontzettend belangrijk. Vind hier 10 tips om je medewerkers ook in deze tijd te blijven motiveren en binnenboord te houden.
Medewerkers vinden het leuk op de hoogte gehouden te worden van belangrijke zaken. Successen en positief nieuws delen is natuurlijk leuk (en makkelijk), maar deel ook minder leuke dingen met ze. Maak je je bijvoorbeeld zorgen over derving, de bezettingsgraad of het rondkrijgen van het rooster door personeelstekort, betrek je medewerkers hierin! Je zult zien dat medewerkers dit waarderen en meer begrip krijgen. Hierdoor gaan ze eerder met je meedenken en komen ze met wellicht ook met ideeën en mogelijke oplossingen.
Veel roosters worden (nog) gemaakt in excel. Het definitieve rooster wordt vervolgens verstuurd per mail of opgehangen in het bedrijf. Zijn er onverwacht wijzigingen in het rooster? Dan wordt het een en ander doorgekrast op het rooster achter de bar of wordt er een foto gemaakt en verstuurd in WhatsApp. En dan zijn er nog de telefoontjes tussendoor. Dit is niet alleen voor medewerkers onoverzichtelijk, maar ook voor jou. Maak gebruik van handige online personeelsplanners, ontzorg jezelf en geef je medewerkers overzicht en duidelijkheid.
Medewerkers vinden het prettig als je rekening houdt met hun roosterwensen en beschikbaarheid. Door medewerkers te betrekken bij de personeelsplanning stimuleer je de tevredenheid. Maak duidelijke afspraken over dagen en uren, hoe ver van tevoren ze hun wensen door mogen geven en hoeveel dagen medewerkers zichzelf op onbeschikbaar mogen zetten. Wees ook helder in wat wel en wat niet kan, rekening houden met hun wensen betekent niet dat je alles kunt, moet óf zult inwilligen.
Ga samen met je medewerkers op zoek naar creatieve oplossingen om in deze tijd toch omzet te draaien. Laat ze meedenken over plannen voor herstel en maak ze bewust van het uiteindelijke doel waar zij aan bijdragen. Ook als jouw bedrijf nu alleen open is voor afhaal of bezorgen of slechts 50% bezetting aan kan vanwege de geldende maatregelen, iedere medewerker heeft invloed op de gastervaring; aan de telefoon, per e-mail, bij het ophalen van een bestelling of tijdens een gastbezoek aan je bedrijf. Een positieve ervaring zorgt ervoor dat de gast weer terugkomt. Spreek duidelijk je verwachtingen uit en maak medewerkers verantwoordelijk voor een bepaalde taak.
Motiveer jouw medewerkers om juist in deze tijd te werken aan hun vakbekwaamheid. Dat kan bijvoorbeeld via gratis e-learnings van SVH waarbij op een laagdrempelige manier kennis over koffie, thee, het bereiden en serveren van dranken, bereidingstechnieken etc. kan worden verbreed. Daarnaast kun je ze ook het officiële SVH Diploma Sociale Hygiëne laten behalen met een de Online Sociale Hygiëne Video Training.
Weet van je medewerkers wat hun sterke kanten zijn en maak daar gebruik van. Benut ook het talent dat je in huis hebt, wetende dat medewerkers over het algemeen langer blijven wanneer ze kunnen doen waar ze goed in zijn én wat ze leuk vinden. Als je bijvoorbeeld weet dat een medewerker social media expert is, kan hij of zij daar voor jouw bedrijf misschien iets in betekenen.
Medewerkers erkennen en waarderen is ontzettend belangrijk. Als nuchtere Nederlanders hebben we sneller de neiging om iets te zeggen wanneer iets niet goed is en blijven complimenten uit wanneer iets juist wel goed gaat of goed gedaan is. Waardering geven kan in verschillende vormen. Het gaat niet alleen over hoe hoog het salaris is, maar ook over een persoonlijk compliment, eigen verantwoordelijkheid of meer flexibiliteit. Laat weten dat de medewerker wordt gezien!
Als je trots bent op je zaak en het team, straal en spreek dat dan uit. Medewerkers werken graag bij een bedrijf waar ze trots op zijn. Een goede werksfeer en passende arbeidsvoorwaarden zorgen ervoor dat medewerkers enthousiast zijn en graag in jouw horecabedrijf willen werken. Dat stralen ze uit, vertellen ze door en daarmee zijn ze een visitekaartje voor jouw zaak.
Ieder horecabedrijf heeft verschillende functies (en verschillende afdelingen) en werkzaamheden zijn divers. Horecamedewerkers zijn doeners en willen uitdaging en doorgroeimogelijkheden. Laat vakbekwame medewerkers SVH Leermeester worden of je (beginnend) leidinggevende een Training Praktisch Leidinggeven volgen. Praat met je medewerkers over wat ze willen en waar ze willen staan over bijvoorbeeld vijf jaar. Bekijk of dat past in je organisatie en wat jij, als ondernemer, kunt doen om samen dat doel te bereiken. Investeer in hen door middel van opleidingen, workshops en bezoeken aan leveranciers. Doordat je in je medewerkers investeert zullen ze zich (meer) gewaardeerd voelen en loyaler zijn aan jou en jouw bedrijf. Ontwikkeling van jouw medewerkers staat juist nu vol in de aandacht. En maak je gebruik van de NOW-regeling? Dan is investering in scholing van jouw medewerkers zelfs een voorwaarde.
De coronacrisis heeft bij iedereen voor voor veel onzekerheid gezorgd. Des te belangrijker is het om juist nu stil te staan bij (kleine) positieve resultaten en de successen die jullie met elkaar boeken. Indirect voelt het als compliment en draagt het positief bij aan de sfeer in het team!
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.