10 tips voor het vinden van nieuwe medewerkers

De horecasector heeft een enorm tekort aan personeel. Hoe krijg jij meer werknemers op de werkvloer? Welke kansen en mogelijkheden heb je? Lees hier 10 tips en (alternatieve) oplossingen.

Personeelstekort Horeca

Het personeels­tekort in de Nederlandse horecasector is enorm. Misschien heb jij ook moeite met het vinden van goede koks of gekwalificeerde werknemers voor de bediening.

Een structureel personeels­tekort kan ervoor zorgen dat je bedrijf niet verder groeit en op termijn zelfs failliet gaat. Ga dus op tijd aan de slag met nieuwe manieren om horeca­personeel te vinden en zorg er ook voor dat je je huidige medewerkers bindt en boeit

10 tips en oplossingen voor het werven van nieuwe medewerkers

1: Gebruik je netwerk
De meeste ondernemers komen ‘via-via’ aan hun personeel. Een sterk netwerk is heel belangrijk. Durf dit netwerk dan ook in te zetten bij de werving. Zodra je op zoek bent naar nieuwe werknemers, vertel dit dan aan je huidige werknemers, gasten, leveranciers en andere relaties. Mond-tot-mondreclame werkt nog altijd het beste, zo merken veel ondernemers.

2: Benader scholen
Soms moet je als ondernemer creatief zijn en verder graven om de juiste werknemers te vinden. Je kunt bijvoorbeeld bij scholen met een horeca-opleiding informeren naar leerlingen of afgestudeerde koks. Voorwaarde is dan wel dat je mimimaal één erkende Leermeester in dienst hebt voor de begeleiding van deze leerlingen. 

3: Denk goed na over je vacaturetekst
Met alleen een bord op de stoep of een briefje aan de voordeur met de tekst 'Personeel gezocht!' of 'Ben jij de horecatijger waar wij naar op zoek zijn?' vind je anno 2021 geen nieuwe medewerkers meer. Denk goed na over wat je een medewerker kunt bieden. Wouter Verkerk schreef onlangs voor Foodyard een blog met de titel: Gezocht: Commercieel medewerker binnendienst en buitendienst. Een lichtelijk cynische column, maar het lezen waard

4. Benadruk jouw USP's
USP's zijn 'Unique Selling Points'. Met andere woorden; wat kan jij bieden wat een ander niet biedt? Wat maakt jouw bedrijf, wat maken jouw secundaire arbeidsvoorwaarden, de inspraak die medewerkers wellicht hebben in jouw bedrijfsvoering, de opleidingsmogelijkheden etc. uniek? Wat kun jij medewerkers bieden wat ze bij een ander niet gaan vinden? Denk daar over na en/of vraag het aan je huidige medewerkers. Benadruk deze USP's in je wervingscampagnes. 

5: Maak van je medewerkers een FAN
Door goed te zorgen voor je personeel, zul je goede koks en bedienend personeel langer tevreden houden. Hun enthousiasme vertellen ze ook sneller aan familie en vrienden. Op die manier kun je smeden aan een hecht team, waarbij het vinden van nieuwe medewerkers makkelijker zal zijn en ook nieuwe talenten zich sneller zullen aansluiten.

6. Neem oudere werknemers aan
De helft van het horeca­personeel is jonger dan 25 jaar en nog geen 10% is ouder dan 55. Hier liggen kansen, vooral omdat er momenteel veel werkloosheid is onder 55-plussers. Daar zitten vast ook mensen tussen met ervaring in de horeca. Het aantrekken van oudere werknemers vraagt wel om een andere benadering. Je zult je werving op de doelgroep moeten afstemmen. Met een hippe video of advertenties met teksten als ‘gezocht: horecatijgers’ of ‘jong en flexibel’ zul je hen niet bereiken. Met een goed salaris,  prettige arbeidsvoorwaarden en uitzicht op een vast contract wel.

7. Geef arbeidsbeperkten een kans
Misschien denk je bij het woord 'arbeidsbeperking' direct: nee, dat gaat niet in de horeca. Maar er zijn veel verschillende soorten arbeidsbeperkingen. Grote kans dat je in deze brede doelgroep iemand vindt die perfect past bij jouw bedrijf. Nederland telt tal van horecaondernemingen waar het personeels­bestand merendeels bestaat uit jongeren met een arbeidsbeperking, zoals het bedrijf Happy Tosti en Brownies&Downies. Je kunt zelfs succesvol een restaurant runnen met blinde en slechtziende obers zoals bijvoorbeeld bij Ctaste. Dus denk niet in beperkingen, maar juist in mogelijkheden voor je bedrijf.

8. Medewerkers uit het buitenland
Kijk ook eens over de grenzen. In Zuid-Europa staan veel afgestudeerde jongeren te springen om werk. Terwijl de horecaopleidingen, bijvoorbeeld in Spanje, uitstekend gekwalificeerde koks afleveren. Met een Spaanse, Portugese of Griekse kok in de keuken kun je de menukaart wellicht uitbreiden met traditionele gerechten uit dat land. Zo helpt een buitenlandse werknemer je ook nog eens om je te onderscheiden van de concurrentie.

9. Vluchtelingen aannemen
Nederland telt veel vluchtelingen die nergens een kans krijgen. Wil je een vluchteling in dienst nemen, dan kun je als werkgever in aanmerking komen voor allerlei fiscale voordelen en subsidieregelingen. Daarnaast zijn er opleidingsprogramma's die vluchtelingen in korte tijd omscholen tot een beroep waar in Nederland veel behoefte aan is. Misschien kun je profiteren van zulke initiatieven.

10. Loon en arbeidsvoorwaarden
Geld is voor werknemers nog altijd een van de belangrijkste drijfveren bij het zoeken naar een baan. En hoe je het ook wendt of keert, de horeca staat (helaas) nu niet bepaald bekend als een sector met riante lonen. Zorg dat je de concurrentie een stap voor blijft en probeer nieuwe werknemers te verleiden met de belofte van een hoger salaris. Of spreek met hen af dat ze meer loonsverhoging krijgen dan het percentage in de horeca-cao. Zo kun je werknemers voor langere tijd aan je binden. Daarnaast hechten ze ook waarde aan goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Gebruik die om je personeel aan je bedrijf te binden. Snelle winst is bijvoorbeeld te behalen door duidelijke afspraken te maken over het werkrooster. De meeste werknemers in de horeca vinden het prettig om ruim van tevoren te weten op welke dagen en tijden ze moeten werken. Maar in veel horecaondernemingen laat dit nogal eens te wensen over.

 

Bron: Ondernemen met Personeel

 

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje