Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Het hoort erbij als je leidinggeeft: mensen aanspreken op hun gedrag. Niet het leukste onderdeel van je rol, misschien zelfs iets waar je tegen opziet. Maar weet je wat écht lastig is? Als je het niet doet. Dan sluipt er ongemerkt iets in je team dat je sfeer, je productiviteit én je nachtrust aantast. Dus: pak het aan terwijl het nog klein is.
Omdat het spannend is. Je wilt de sfeer goed houden. Je hoopt dat het vanzelf wel weer goedkomt. Of je stelt het uit, want: “Ach, zo erg is het nu toch ook weer niet?” Maar ondertussen groeit het. En op een dag denk je: “Wat is hier eigenlijk gebeurd? Dit is niet hoe ik mijn team wil laten functioneren.”
Gedrag dat je tolereert, geef je ruimte.
En gedrag dat je ruimte geeft, groeit.
Of het nu gaat om steeds te laat komen, afspraken niet nakomen, klagen, of nét ziek zijn als het zonnig is — je voelt vaak aan je water dat je moet ingrijpen. Hoe eerder je dat doet, hoe makkelijker je het houdt. Voor jezelf én je team.
1. Reageer direct, ook al voelt het ongemakkelijk
Zie je iets wat niet klopt? Wacht dan niet op ‘het juiste moment’. Een kleine opmerking, kort en rustig, is vaak al genoeg om het gedrag te keren. Hoe langer je wacht, hoe groter het wordt. En hoe moeilijker het wordt om er nog op terug te komen zonder spanning.
Bijvoorbeeld: “Hé, ik merk dat je nu voor de derde keer wat later binnenkomt. Klopt dat?”
2. Geef feedback op gedrag, niet op de persoon
Zeg nooit: “Je bent ook altijd zo laks” of “Jij neemt nooit je verantwoordelijkheid”. Daarmee zet je de ander in de verdediging. Focus liever op het concrete gedrag dat je gezien of gehoord hebt.
Bijvoorbeeld: “Ik zag dat je gisteren voor de derde keer deze week vergat om de dagrapportage in te vullen. Kun je me uitleggen wat er speelt?”
3. Houd het kort, feitelijk en menselijk
Blijf kalm, oordeel niet, en stel je open. Je wilt begrijpen wat erachter zit, maar ook duidelijk maken dat dit gedrag niet past binnen het team.
Bijvoorbeeld: “Ik wil dat we het hier samen goed doen. Daarom spreek ik je erop aan. Hoe denk jij dat we dit kunnen oplossen?”
4. Geef je grens én je verwachting aan
Laat weten wat je níet accepteert, maar vooral ook wat je wél verwacht. Sluit het gesprek af met een duidelijke afspraak en leg de bal bij de medewerker.
Bijvoorbeeld: “Oké, dus vanaf morgen ben je er weer om 09:00 uur, zoals afgesproken. Deal?”
5. Wees helder vanaf dag één
Veel gedoe ontstaat door onduidelijke verwachtingen. Begin bij de start. Geef nieuwe medewerkers een duidelijke uitleg over:
En vergeet niet om dit regelmatig te herhalen in teammeetings. Herhaling is de sleutel tot een sterke cultuur.
6. Geef zelf het goede voorbeeld
Mensen doen wat je doet, niet wat je zegt. Zorg dat jij zelf de toon zet in communicatie, gedrag, verantwoordelijkheid en energie. Jouw voorbeeld werkt aanstekelijker dan welk beleidsstuk dan ook.
Ik zie/hoor/merk… (concreet gedrag)
Dat doet iets met mij/het team… (impact benoemen)
Ik wil graag dat… (verwachting uitspreken)
Voorbeeld:
“Ik zie dat je regelmatig later binnenkomt. Dat zorgt ervoor dat collega’s moeten bijspringen. Ik wil graag dat je er bent voor de afgesproken starttijd.”
Heb je moeite met dit soort gesprekken of wil je sterker worden in je leiderschap? Volg dan de tweedaagse Training Praktisch Leidinggeven!
Onze training is speciaal ontwikkeld voor horeca-ondernemers, floormanagers, shiftleaders en eerste medewerkers. Je leert onder andere:
Wil jij ook met meer zelfvertrouwen leidinggeven? Dan is dit hét moment om je in te schrijven voor onze Training Praktisch Leidinggeven in de Horeca.
Op onderstaande locaties en data hebben we vóór de zomer nog plaatsen beschikbaar:
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.