Top 10 veelgemaakte fouten die je met kennis over Sociale Hygiëne voorkomt

Als horecaprofessional weet je hoe belangrijk het is om te voldoen aan de regels rondom Sociale Hygiëne. Het is een essentieel onderdeel van verantwoord werken in de horeca.

Toch worden er regelmatig fouten gemaakt, zowel door ondernemers als medewerkers. Dit kan leiden tot overlast, boetes of zelfs het intrekken van een vergunning. In dit artikel bespreken we de Top 10 meest voorkomende fouten en hoe je ze kunt voorkomen met voldoende kennis over Sociale Hygiëne.

1. Niet controleren op leeftijd bij alcoholverkoop

Veel voorkomende fout: Jongeren onder de 18 alcohol schenken zonder legitimatie te checken.
Gevolgen: Boetes, reputatieschade en mogelijke intrekking van de vergunning.
Oplossing: Train personeel om altijd ID’s te controleren en gebruik leeftijdscontrolesystemen zoals een kassavergrendeling.

 

2. Geen duidelijke huisregels hanteren

Veel voorkomende fout: Geen of onduidelijke huisregels en handhaving van de huisregels over alcohol, drugs en wangedrag.
Gevolgen: Verwarring bij medewerkers en gasten, moeilijk handhaven van de orde.
Oplossing: Stel heldere huisregels op en communiceer ze zichtbaar in het bedrijf. Stel daarnaast ook een handhavingsbeleid op en train medewerkers om ze op dezelfde manier te handhaven.

 

3. Onvoldoende kennis over dronkenschap en overmatig alcoholgebruik

Veel voorkomende fout: Niet herkennen wanneer een gast aangeschoten of dronken is en daardoor alcohol blijven schenken.
Gevolgen: Overlast, ongevallen en juridische problemen bij aansprakelijkheid.
Oplossing: Geef personeel training in het herkennen van signalen van dronkenschap. Zorg ervoor dat medewerkers voldoende ervaring hebben in het 'Nee' verkopen en zorg voor een aanbod van alcoholvrije alternatieven.

 

4. Geen goed deurbeleid hanteren

Veel voorkomende fout: Iedereen toelaten zonder controle op ongewenst gedrag zoals openbare dronkenschap en problematisch groepsgedrag.
Gevolgen: Agressie en overlast waardoor escalerende situaties kunnen ontstaan.
Oplossing: Zorg voor een helder deur- en handhavingsbeleid en duidelijke instructies voor horecamedewerkers en -portiers. 

 

5. Verkeerd omgaan met conflicten en agressieve gasten

Veel voorkomende fout: Fysiek of verbaal escaleren bij lastige gasten
Gevolgen: Onveilige situaties voor medewerkers en gasten, (imago)schade van het horecabedrijf en mogelijk juridisch gedoe.
Oplossing: Train personeel in conflicthantering en zorg voor een protocol bij agressief gedrag.

 

6. Niet weten hoe om te gaan met drugsgebruik of drugshandel in de zaak

Veel voorkomende fout: Geen beleid hebben tegen drugsgebruik of drugshandel in de horecagelegenheid.
Gevolgen: Onveilige situaties, boetes, reputatieschade en mogelijk sluiting van de zaak.
Oplossing: Wees alert op signalen van drugsgebruik, zorg voor cameratoezicht en werk samen met de politie indien nodig.

7. Geen of gebrekkige registratie van een leidinggevende met Sociale Hygiëne

Veel voorkomende fout:  Alcohol schenken zonder aanwezigheid van een geregistreerde leidinggevende met een SVH Diploma
Gevolgen: Overtreding van de Alcoholwet, boetes of sluiting.
Oplossing: Controleer of altijd minimaal één leidinggevende met een geldige registratie aanwezig is en houdt hiermee rekening in de planning. Zorg ervoor dat je Alcoholvergunning op orde is en dat er voldoende medewerkers op de vergunning staan. 

 

8. Niet optreden tegen overmatig alcoholgebruik in groepen

Veel voorkomende fout: Groepen gasten alcohol blijven schenken terwijl ze overduidelijk aangeschoten of dronken zijn.
Gevolgen: Overlast, gevaarlijke situaties en aansprakelijkheidsrisico’s.
Oplossing: Stel een beleid op om dronkenschap in groepen vroegtijdig te signaleren en bied alcoholvrije alternatieven aan. Train je medewerkers met gespreksmodellen. 

 

9. Slechte communicatie en training van medewerkers

Veel voorkomende fout: Medewerkers niet (goed) informeren over regels en wijzigingen rondom Sociale Hygiëne.
Gevolgen: Slechte naleving van wetgeving, verwarring en onveilige situaties.
Oplossing: Informeer medewerkers tijdens het werkoverleg over regels en wijzigingen in Sociale Hygiëne. Controleer met regelmaat of je Sociaal-Hygienisch beleid nog voldoet en geef regelmatig (Inhouse) trainingen aan medewerkers en test hun kennis met praktijkvoorbeelden. 

 

10. Geen protocol bij calamiteiten of noodsituaties

Veel voorkomende fout: Niet weten wat te doen bij brand, geweld of andere noodgevallen.
Gevolgen: Chaos, paniek en mogelijk ernstige gevolgen.
Oplossing: Stel een veiligheidsprotocol op, oefen noodsituaties en zorg voor duidelijke vluchtroutes.

 

Door deze veelgemaakte fouten te herkennen en te voorkomen, kun je als horecaondernemer een veilige, verantwoorde en prettige omgeving creëren voor zowel je gasten als medewerkers. Regelmatige training, duidelijke huisregels en een proactieve houding zijn hierbij essentieel.

Onvoldoende medewerkers met het SVH Diploma? 

Heb je onvoldoende medewerkers op je Alcoholvergunninng? Laat hen de Spoedcursus Sociale Hygiëne (1-daagse klassikale cursus) volgen zodat ze snel & eenvoudig het SVH Diploma behalen en jouw Alcoholvergunning weer voldoet!

Op onderstaande locaties en data hebben we, op korte termijn, nog enkele plaatsen beschikbaar:  
 

Meer cursusinformatie

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje
Cookies

Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.