Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Hoe motiveer je leerlingen om actief mee te doen? Een bekend vraagstuk voor veel Leermeesters. In de praktijk begint motivatie bij het creëren van zelfvertrouwen. Vaak denken ongemotiveerde leerlingen dat het aanleren van een nieuwe taak te moeilijk is. Ze zitten in een neerwaartse spiraal en zetten zich steeds meer af tegen het leren van nieuwe taken. Hoe kun je dit gedrag stoppen? Lees hier de top 10 tips.
Wil je leerlingen motiveren om een nieuwe taak te leren? Laat leerlingen dan hun eigen manier van leren ontdekken. Het is geen geheim dat de ene leerling makkelijker leert dan de ander. Leren draait niet alleen om het oefenen van een taak of vaardigheid, maar ook om het ontdekken van de juiste methode. De ene leerling leert door te doen, fouten te maken en van deze fouten te leren. Een andere leerling wil graag eerst het 'nut' van een taak weten voordat hij bereid is hiermee aan de slag te gaan en weer andere leerlingen hebben behoefte aan veel theorie voordat ze iets in de praktijk willen gaan toepassen. Ga dus op zoek naar de juiste leerstijl van de leerling. Wanneer je deze leerstijl weet en je taken en opdrachten aanpast aan de leerstijl van de leerling, stijgt de motivatie van de leerling. Gegarandeerd!
Wil je leerlingen motiveren en de betrokkenheid bij je bedrijf vergroten, laat de leerling dan meedenken zaken in zijn/haar leerproces of over de processen binnen het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan: de beste manier voor het aanleren van nieuwe taken of vaardigheden, de invulling van het personeelsrooster, het samenstellen van een nieuwe menukaart of (het opzetten van) social media campagnes. Wanneer leerlingen mogen meedenken en zich gehoord voelen, groeit de betrokkenheid en motiveert het hen om met zaken aan de slag te gaan. Zeker wanneer je ze ook de verantwoordelijkheid geeft om het uit te (mogen) voeren.
Je kunt leerlingen ook motiveren door ze een korte takenlijst te geven. Een uitgebreide planning of ellenlange takenlijst werkt vaak averechts. Als het aantal opdrachten eeuwig doorloopt, komt het einde nooit in zicht. Kies dus voor kortere lijsten met bijvoorbeeld één of twee nieuw aan te leren vaardigheden per week. Zo geef je leerlingen de kans, tijd en ruimte om vaardigheden goed te gaan beheersen. Hierdoor creëren ze een voldaan gevoel en stijgt het zelfvertrouwen.
In de praktijk begint motivatie bij het creëren van zelfvertrouwen. Twijfel over de gevolgen van een opdracht en het hebben van weinig zelfvertrouwen versterken elkaar. Daarom is het aan te raden om faalangst bespreekbaar te maken. Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Leerlingen gaan beseffen dat de gevolgen meevallen. Het zelfvertrouwen groeit, waardoor ook de motivatie toe zal nemen.
Gedemotiveerde leerlingen kunnen onzeker zijn. De bron van deze onzekerheid zit hem vaak in het (nog) niet volledig beheersen van een vaardigheid, het niet weten waar je over moet praten of wat het onderwerp precies inhoudt. Daarom is het belangrijk voor de leermeester om onderwerpen voldoende te introduceren en bij iedere nieuwe aan te leren vaardigheid vragen te stellen wat de leerling al weet. Zo kan de leermeester 'sturen' in zijn/haar begeleiding en kunnen leerlingen zich voorbereiden en verdiepen in de lesstof voordat ze hiermee aan de slag gaan. Ondersteun de leerling ook door te vragen wat hij/zij nodig heeft om meer kennis te vergaren, ook hier gaat het weer over de leerstijl van de leerling. Wil hij/zij graag leren uit een theorieboek, vindt hij/zij het prettig wanneer de leermeester de theorie aan hem/haar vertelt, laat zien en/of persoonlijke ervaringen met hem/haar deelt. Of geeft de leerling de voorkeur aan bijvoorbeeld videoinstructies? Ze zeggen 'Kennis = macht' en in dit geval resulteert dat in meer motivatie.
Wil je leerlingen motiveren om met een nieuwe taak aan de slag te gaan? Zet de muziek aan! Het is wetenschappelijk bewezen dat er veranderingen optreden in je hersenen bij het horen van bepaalde melodieën. Muziek heeft een positief effect op het humeur en het energieniveau. Maak een leuke afspeellijst om af te spelen in het bedrijf en voeg favoriete muzieknummers van een leerling toe of laat de leerling een afspeellijst maken. Uiteraard kan deze tip niet op ieder moment van de dag maar bijvoorbeeld tijdens de mise-en-place, wanneer er nog geen gasten zijn, kan het natuurlijk wel!
Motiveer leerlingen door ze samen aan het werk te zetten, dit kan zijn met een andere leerling, een collega of met de leermeester. Uit onderzoek is gebleken dat de motivatie toeneemt wanneer leerlingen het gevoel hebben dat ze samen aan een taak werken. Het gevoel van samenwerken bevordert de intrinsieke motivatie: de leerling voelt zich verantwoordelijk en is zich er meer van bewust dat het iets waardevols oplevert.
Een andere manier om je leerling te motiveren is om als leermeester een leergerichte aanpak te hanteren in plaats van een prestatiegerichte aanpak. Bij een leergerichte aanpak worden toetsen gezien als middel om het leerproces inzichtelijk te maken en niet als doel op zich. De nadruk ligt op de getoonde inzet van de leerling en de mate waarin hij/zij vooruit gaat. Een leergerichte aanpak zorgt voor een continue proces van doen en verbeteren waardoor de motivatie en het zelfvertrouwen van de leerling stijgt. Bij een prestatiegerichte aanpak loop je snel(ler) het risico dat een leerling gedemotiveerd wordt wanneer de prestaties tegenvallen.
Hoe kunnen succesvolle mensen zo gemotiveerd zijn? Succesvolle mensen zijn gemotiveerd, omdat ze weten waar hun talenten liggen. Niemand is goed in ‘alles’. Ze weten waar ze goed in zijn en zetten deze vaardigheden in om doelen te bereiken. Dit is ook op leerlingen toe te passen. Creëer zelfvertrouwen en motivatie door samen met leerlingen talenten te ontdekken en in te zetten. Een onderdeel hiervan is ook het stimuleren van de 'groeimindset': “Ik kan het nog niet, maar ik kan het wel leren!”Met deze gedachte gaan leerlingen gemotiveerd met nieuwe uitdagingen aan de slag en ontdek je sneller welke talenten ze beschikken.
Successen vieren zorgt voor erkenning en waardering, door complimenten te geven groeit het zelfvertrouwen. Dat geldt voor ieder mens en zo ook voor je leerling. Een leermeester die met zijn/haar leerling (en/of met andere collega's) behaalde doelen en prestaties viert, zorgt voor meer verbonden- en betrokkenheid. Hierdoor groeit ook het vermogen om beter samen te werken, wat weer leidt tot meer motivatie en betere (team)resultaten. Maak daarom tijd om succes te vieren!
Wil je graag leerlingen op gaan leiden of heb je op dit moment onvoldoende Leermeesters in dienst? Leid je medewerkers op tot SVH Leermeester!
Meer informatie SVH Leermeester Cursus
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.