Tips voor tevreden medewerkers in de Horeca

Horeca is mensenwerk. Je medewerkers hebben het meeste contact met gasten en als medewerkers blij en tevreden zijn, stralen zij dit automatisch uit naar de gast. Bovendien is het verloop onder tevreden medewerkers minder hoog en zijn ze meer betrokken bij je als werkgever én bij elkaar. Lees hier de tips om tevreden medewerkers te hebben en te houden!

1. Medewerkers willen een prettige werkplek en uitdaging

Een tevreden medewerker begint bij een prettige werksfeer. Medewerkers moeten het fijn vinden om bij jou en voor jou te werken. Wees betrokken bij je medewerkers en geef het goede voorbeeld. Door betrokken te zijn, stimuleer je de sociale controle en het teamgevoel. Stimuleer de inbreng en vraag naar leuke ideeën die toepasbaar kunnen zijn in jouw zaak. Ieder persoon heeft kwaliteiten. Waarom zou je hier geen gebruik van maken? De werkzaamheden in de Horeca zijn vrij divers. Geef je medewerkers (indien mogelijk) de mogelijkheid om afwisselend werk te doen. Medewerkers willen zich kunnen ontplooien. Eentonig werk kan zorgen voor minder motivatie en productiviteit.

 

2. Medewerkers houden van overzicht en duidelijkheid

Veel roosters worden gemaakt in excel. Wellicht plan jij je personeel nog in met pen en papier en geeft je personeel aan jou door via mail of WhatsApp wanneer ze beschikbaar zijn. Het definitieve rooster wordt vervolgens verstuurd per mail of opgehangen in de zaak. Zijn er onverwacht wijzigingen in het rooster? Dan wordt het een en ander doorgekrast op het rooster aan de bar of wordt er een foto gemaakt en verstuurd in WhatsApp. En dan zijn er nog de telefoontjes tussendoor. Dit is niet alleen voor medewerkers onoverzichtelijk, maar ook voor jou. Een online personeelsplanner bundelt het werkrooster, de communicatie, het inzicht en contactgegevens. Medewerkers hebben overal toegang tot het rooster, hun beschikbaarheid en tot de contactgegevens van collega’s. Zo voorkom je ook dat medewerkers niet op komen dagen omdat ze niet op de hoogte zijn van een roosterwijziging. Ook heb je als ondernemer inzicht in de gewerkte uren en kunnen ze makkelijk onderling met elkaar ruilen, eventueel met toestemming.

3. Medewerkers willen op de hoogte zijn van belangrijke zaken

Medewerkers vinden het leuk om op de hoogte gehouden te worden van belangrijke zaken. Deel successen en nieuws, maar ook minder leuke dingen. Maak bijvoorbeeld je zorgen over derving of (het verhogen van) je bezettingsgraad bespreekbaar. Je zult zien dat medewerkers dit waarderen, met je mee gaan denken en ideeën en mogelijke oplossingen zullen aandragen.

 

4. Medewerkers willen betrokken worden bij het maken van een rooster

Medewerkers vinden het prettig als je rekening houdt met hun roosterwensen en hun beschikbaarheid. Daarnaast is het voor je gasten fijn als zij geholpen worden door iemand die op dat moment graag aan het werk is. Door medewerkers te betrekken bij de personeelsplanning stimuleer je de tevredenheid. Als je kiest voor een online personeelsplanner kunnen medewerkers bijvoorbeeld zelfstandig hun beschikbaarheid doorgeven, hun gewerkte uren accorderen en, wanneer nodig, onderling diensten met elkaar ruilen. Jij bepaalt hoe ver van tevoren- en hoeveel dagen medewerkers zich op onbeschikbaar mogen zetten. Verder staat de (on)beschikbaarheid zwart op wit, en kunnen er dus geen misverstanden ontstaan.

5. Medewerkers willen hun contracturen volmaken en correct uitbetaald krijgen

Het is voor de medewerkerstevredenheid belangrijk dat medewerkers hun contracturen volmaken. Niemand wil continu eerder naar huis worden gestuurd of overwerken. Een online roostertool geeft je een seintje wanneer je medewerkers boven of onder hun contracturen inroostert. Betaal je medewerkers (indien mogelijk) niet het laagste uurloon. Goedkoop is uiteindelijk duurkoop. Personeel dat iets meer betaald krijgt, en dit ook weet, werkt over het algemeen harder. En dat levert jou als ondernemer uiteindelijk weer meer geld op. Daarnaast is het belangrijk dat medewerkers correct en op tijd uitbetaald krijgen. Dit gedeelte kun je automatiseren en minder foutgevoelig maken door bijvoorbeeld een koppeling te maken tussen een online personeelsplanner en een verloningssysteem.

6. Medewerkers willen toekomstperspectief

Ieder horecabedrijf heeft verschillende functies (en verschillende afdelingen) en werkzaamheden zijn divers. Horeca medewerkers zijn doeners en willen uitdaging en doorgroeimogelijkheden. Praat met je medewerkers over wat ze willen en waar ze willen staan over bijvoorbeeld vijf jaar. Bekijk of dat past in je organisatie en wat jij, als ondernemer, kunt doen om samen dat doel te bereiken. Investeer in hen door middel van opleidingen, workshops, bezoeken aan Horecavakbeurzen en leveranciers. Doordat je in je medewerkers investeert zullen ze zich (meer) gewaardeerd voelen en loyaler zijn aan jou en jouw bedrijf.

 

 

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje
Cookies

Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.