Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Ben je van medewerker doorgegroeid naar leidinggevende in de horeca? Dan herken je het misschien wel: gisteren stond je nog schouder aan schouder met je collega’s in de bediening of keuken, vandaag stuur je ze aan. Je weet precies hoe het werk gedaan moet worden – maar leidinggeven is toch net even iets anders.
Als (assistent-)bedrijfsleider, floormanager of shiftleader heb je een nieuwe rol: je zorgt dat het team draait, gasten tevreden zijn én de dag vlekkeloos verloopt. En dat allemaal onder tijdsdruk en met pieken waarin iedereen tegelijk iets van je wil. Hoe blijf je overeind én haal je het beste uit je team? Met deze 5 tips voorkom je de meest gemaakte fouten.
De horeca is vaak hectisch. Daardoor is het verleidelijk om nieuwe collega’s “even snel mee te laten draaien”. Maar.... wie geen goede uitleg krijgt, maakt fouten, stelt onnodig vragen of haakt af. Neem dus de tijd om iemand écht in te werken. Doe het voor, laat het nadoen, geef feedback. Dat kost je in het begin tijd, maar levert je later rust én kwaliteit op.
Heeft iemand een taak (nog) niet onder de knie? Leg het dan nog eens extra of op een andere manier uit, net zolang tot iemand het snapt. Zo voorkom je dat je te veel gaat overnemen. Bovendien leren medewerkers er niets van als jij dingen vaak voor ze oplost.
Blijf niet hangen in oude werkwijzen of kortetermijnoplossingen. Ja, praktisch leidinggeven op de werkvloer vraagt af en toe om het blussen van brandjes. Maar.... Loopt het elke zaterdag spaak in de keuken? Komen dezelfde fouten steeds terug bij de bar? Dan is er iets structureels mis. Als leidinggevende ben jij degene die de oorzaak moet achterhalen én verbeteren. Kijk kritisch naar je processen. Beter één keer goed aanpakken, dan elke week opnieuw brandjes blussen.
Je bent geen ‘kantoormanager’. In de horeca gebeurt alles op de vloer: bij de gasten, in de keuken, aan de bar. Leidinggeven betekent dus: aanwezig zijn, observeren, bijspringen als het moet, en vooral: luisteren. Een team dat zich gezien en gesteund voelt, werkt beter én met meer plezier.
Wat voor jou 'logisch' is, is dat niet per se voor een ander. Sommige medewerkers hebben genoeg aan een korte instructie, anderen hebben meer uitleg of bevestiging nodig. De een wil graag sturing, de ander ondersteuning.
Leer je eigen voorkeursstijl (her)kennen en leer de (voorkeurs)stijl van iedere individuele medewerker team kennen. Verdiep je in de verschillen en gebruik hierbij kennis over DISC en situationeel leiderschap. Wanneer je je leiderschapsstijl kunt aanpassen op de voorkeursstijl van je medewerker, voorkomt je veel irritatie én vergroot je de motivatie.
Jij bent het voorbeeld. Hoe jij omgaat met stress, hoe je communiceert met gasten en hoe je feedback geeft – dat bepaalt de sfeer in je team. Werk je zelf met zorg, rust en respect? Dan volgt je team vanzelf. Doe je dat niet? Dan kun je moeilijk verwachten dat zij het wel doen.
Wees daarnaast transparant: als er iets speelt, benoem het. Geen geroddel, geen geklaag, maar eerlijk en duidelijk. Zo win je vertrouwen... van je collega’s én je werkgever.
Praktisch leidinggeven in de horeca is een vak. Het vraagt om balans tussen meewerken, aansturen, plannen en motiveren. Je hoeft niet alles in één keer perfect te doen, maar je kunt wél blijven leren.
Wil je sterker worden als leidinggevende? Volg dan de training Praktisch Leidinggeven in de Horeca. Boordevol herkenbare situaties, handige tools en concrete tips waarmee jij groeit in je rol – en je team met je meegroeit.
Nog vóór de zomer deelnemer aan een training? Dat kan!
Op onderstaande locaties en data hebben we nog plaatsen beschikbaar:
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.