Tips om je medewerkers aan te spreken op gedrag

Aanspreken op gedrag hoort ook bij je leidinggevende rol. Daar kun je niet op zitten te wachten, maar doe je niks als iemand zich niet gedraagt zoals je zou willen, dan ontstaat er op een gegeven moment een vervelende situatie. Beter voorkomen dan genezen dus! Lees hier 3 tips.

Medewerkers aanspreken op hun gedrag vinden veel leidinggevenden en ondernemers lastig. Het is alleen wel een van de vaardigheden die super belangrijk is om je bedrijf goed te laten draaien en de lol er in te houden. Je kunt niet zonder. Doe je het niet, dan ontstaan er vroeg of laat situaties waar je niet op zit te wachten en die kunnen aardig wat stress opleveren.

Je weet al snel wat voor vlees je in de kuip hebt

De ene medewerker komt altijd te laat, een andere medewerker komt zijn afspraken steeds niet na, weer een andere medewerker klaagt vaak (lees: altijd) en weer een ander is om het minste of geringste ziek als het mooi weer is (en laat het team dus steeds in de steek). Allemaal voorbeelden die je waarschijnlijk wel herkent. Maar wanneer zeg je hier iets van? De eerste keer denk je nog ‘oké, dit kan’. Maar vaak voel je al snel aan je water wat voor vlees je in de kuip hebt. En je weet ook dat je er wat mee moet. Als je het laat gaan, wordt het erger. Het breidt zich uit naar andere zaken. Het infecteert je team. Het geeft een voorbeeld af wat je niet wilt hebben. Zo ontstaan er situaties waarbij je op een gegeven moment denkt: maar zo wil ik niet dat mijn team werkt. Of: zo’n cultuur vind ik alles behalve positief en leuk om in te werken. Dit gaat dus ten koste van het werkplezier, de teamspirit en de  productiviteit. En als leidinggevende of ondernemer kan dit je de nodige stress en kopzorgen opleveren. Dat wil je natuurlijk voorkomen!

Wat maakt het nou van kwaad tot erger? 

Je denkt misschien: een paar keer te laat komen of  afspraken niet nakomen, hoe erg is dat nou? Het klopt. In het begin lijkt het nog niet zo’n issue. Maar hierbij geldt ‘je krijgt wat je tolereert’. Vaak denken leidinggevenden toch 'het zal zo’n vaart niet lopen' of 'waar hebben we het nou over?' Het lijkt onbelangrijk in het grotere geheel. Daarnaast is aanspreken op gedrag vaak niet iets wat wij als mensen graag doen. Bij sommigen zit dit in de genen, maar de meesten van ons moeten toch een drempel over. En vaak zijn we dan goed in deze drempel vermijden. We stellen uit, we vergoelijken het voor onszelf, we overtuigen onszelf van het tegendeel… Allemaal manieren om er maar niet ‘aan te hoeven’.

Toch geef je hiermee vrij spel aan allerlei gedrag wat zich daarna tegen je gaat keren. Niet alleen betreft het namelijk die ene persoon, het gaat zich ook nestelen in je team. Als een parasiet, die later nog maar lastig verwijderd krijgt. Het wordt dus groter en juist lastiger dan je in eerste instantie dacht. Pak het dus gelijk aan als je signalen ziet! Pak het aan als het nog klein is. Daar doe je jezelf een groot plezier mee, maar ook je team.

En nou hoor ik je denken, dat aanspreken op gedrag is inderdaad niet zo mijn ding, hoe doe ik dat dan? We geven je hierbij 3 tips die je gelijk kunt inzetten in je eigen bedrijf.

Heb je als leidinggevende moeite met het aanspreken van je medewerkers op hun gedrag? Volg de Training Praktisch Leidinggeven! 

Tip 1: Accepteer het gedrag niet (nooit!)

Accepteer het niet. Nooit! Doe gelijk iets. Ook al kan je honderd argumenten bedenken waarom je er nu niks mee moet, het moet wel. Je wordt hier ook echt voor beloond, want aanspreken als iets nog klein is, is makkelijker dan als er inmiddels een conflict is ontstaan. Het is dus voor jezelf wel zo makkelijk en voor je team wel zo duidelijk. Weet dat als jij je grenzen aangeeft van wat je wel en niet accepteert, dat je daar tegelijkertijd een voorbeeld mee stelt naar de rest van je team. Het werkt dus door en heeft meer effect dan dat je misschien van te voren denkt.

Tip 2: Hou het bij jezelf en ben concreet

Als je iemand aanspreekt zeg dan NIET ‘Je bent altijd te laat’ of ‘Je bent ook altijd aan het roddelen’. Dan heb je namelijk gelijk de poppen aan het dansen. De ander voelt zich aangevallen en je verzandt in een discussie die niks oplevert. Uiteindelijk ben je allebei gefrustreerd. Wat je beter kunt doen, is goed feedback geven. Houd het bij jezelf en benoem concreet wat je hebt gezien of gehoord. Dus bijvoorbeeld ‘Ik zag dat je vanmorgen weer 15 minuten te laat begonnen bent. Dit is al de derde keer in twee weken’ of ‘Ik hoorde je net zeggen tegen collega X dat je het allemaal er wel heel onprofessioneel aan toe vindt gaan hier in het bedrijf. Klopt dat?’ Laat de ander even reageren en kom daarna zelf met dat je dit niet accepteert en welk gedrag je wel verwacht. En laat voor de oplossing de verantwoordelijkheid bij degene die je aanspreekt. Zeg iets als: ‘Dus, en nu?’ of 'En, wat spreken we nu samen af?' en laat de ander dan komen met wat hij/zij gaat doen. Als je de oplossing acceptabel vindt, maak hier aan het eind van het gesprek een duidelijke afspraak over. Daar kan je dan ook weer op terugkomen, mocht het onverhoopt toch weer misgaan na jullie gesprek.

Tip 3: Ben duidelijk over je verwachtingen en welk gedrag je wenst

Deze derde tip zit meer in het voorkomen dat je bovenstaande 2 tips in moet zetten. Dit is dus de voorkant, waarmee je al een heleboel voor bent. Als iemand nieuw is in je team deel dan altijd uitgebreid en duidelijk je verwachtingen. Verwachtingen over de samenwerking, belangrijkste waarden in het bedrijf en in het team, het gewenste gedrag (naar gasten én medewerkers), regels omtrent verlof en verzuim, het vieren van successen, het nemen van verantwoordelijkheid, enzovoorts. Alles wat jij super belangrijk vindt en wat maakt dat er een positieve flow heerst in jullie team en waardoor jullie optimaal kunnen presenteren. Ook is het goed om dit in je team herhaaldelijk aan te halen of te herhalen. Soms duurt het even voordat het landt en in de genen zit. En geef zelf uiteraard het goede voorbeeld hierin. Mensen doen niet wat je zegt, ze doen wat jij doet. Gedraag je dus zoals je dat ook van je medewerkers verwacht. Dit werkt aanstekelijk en je zet hiermee de toon voor een succesvol team! 

Bron: 
www.purplewithapurpose.nl

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje