Corona Tips voor de Horeca

Nog heel even en dan mag de Horeca eindelijk weer open. Nog wel met extra voorwaarden maar het is een begin. We hebben waardevolle Corona Tips voor de Horeca op een rij gezet om succesvol te kunnen openen op 1 juni!

Corona Tips Terras

Tip 1: Stel een 'Crowd manager' aan
De horeca mag op 1 juni 2020 vanaf 12 uur 's middags weer open (niet eerder). Zoals de weersverwachtingen er nu uitzien wordt het 23 graden en dat is natuurlijk fantastisch terrasweer! De horecaondernemer en haar medewerkers, maar ook de gasten kunnen niet wachten om weer van de gastvrijheid op het terras te genieten. Om te voorkomen dat het chaos wordt op het terras en gasten zelf stoelen en tafels gaan 'claimen', is het raadzaam om een 'crowd manager' aan te stellen. Deze gastheer/ -vrouw heet de gasten welkom op het terras en begeleidt hen naar de tafel. Ook op het terras moet er een controlegesprek plaatsvinden met de gasten over eventuele gezondheidsklachten. Spreek met elkaar af of hier alleen de crowd manager voor verantwoordelijk is of dat er meerdere medewerkers verantwoordelijk zijn voor deze taak. 

Tip 2: Wees voorbereid!
'Vroegah' (voor Corona) waren we in de horeca weken bezig met de voorbereiding op het terrasseizoen. Met trainingen, terrasbootcamps, terrastrends en ga zo maar door! Nu zijn we maanden dicht geweest, mogen we geen dag 'proefdraaien' van de overheid en worden we 1 juni, met mooi weer én een nationale vrije dag 'in het diepe' gegooid. Gebruik deze laatste week om met je medewerkers te oefenen. Maak een 'risico analyse' met mogelijke uitdagingen, bespreek ze met je medewerkers en bereid je medewerkers voor op de opening. 

Tip 3: Markering op de grond
Waarschijnlijk ben je al druk bezig met de indeling van je terras op 1,5 meter afstand. Om ervoor te zorgen dat deze opstelling ook blijft staan en/of snel terug te zetten is, is het makkelijk om op de grond aan te geven waar de tafels moeten staan. Dit kan bijvoorbeeld met markeringen of stickers op de grond. Zo kun je in één oogopslag zien of je terras nog goed staat. 

Tip 4: 1,5 meter afstand
Zoals de regels nu bekend zijn mogen medewerkers, als het controlegesprek bij de ontvangst heeft plaatsgevonden, binnen 1,5 meter aan tafel de bestelling opnemen, uitserveren en afruimen terwijl de gasten aan tafel zitten. Kies je er voor om dat niet te doen, kijk dan naar een van de talloze oplossingen die inmiddels beschikbaar zijn om 1,5 meter afstand te waarborgen, zoals serveertafels, trolleys etc.  
Let op: Maak je gebruik van plexiglas schermen, dan moet je je nog steeds houden aan de 1,5 meter afstand tussen de tafels. Plexiglas schermen zijn geen vervanging voor de 1,5 meter afstand. Op dit moment is het zo dat de overheid plexiglas niet als veilig alternatief voor de 1,5 meter afstand accepteert, omdat hier niet voldoende bewijsvoering voor is.

Tip 5: Plaats zo min mogelijk op de tafels 
Na ieder gastbezoek moet alles, denk aan tafels, (de raakvlakken van de) stoelen, menukaarten etc. gereinigd / gedesinfecteerd worden. Hoe minder er op de tafels staat, hoe minder je hoeft te reinigen of te desinfecteren. Het staat wellicht wat ongezellig(er) maar het is wel praktischer en efficiënter. 

Corona Tips Restaurant

Tip 1: Gastheer/-vrouw bij de entree
Gasten mogen alleen naar binnen op reservering. Daarnaast zijn zij verplicht om hun handen te reinigen / desinfecteren bij binnenkomst. Los van het feit dat het dus heel gastvrij is gasten welkom te heten bij binnenkomst is het in deze tijden verstandig om één medewerker verantwoordelijk te maken voor de gastontvangst. Zorg ervoor dat deze host de gasten een warm en gastvrij welkom kan heten. Een voorwaarde is dat de host communicatief vaardig is. Deze host zal het controlegesprek moeten voeren, de gasten de (huis)regels moeten kunnen uitleggen, maar moet ook in staat zijn om goed 'Nee' te kunnen 'verkopen' wanneer de gast niet gereserveerd heeft of gezondheidsklachten heeft en om deze reden niet naar binnen mag. 

Tip 2: Alleen naar 'binnen' op reservering
In tegenstelling tot het terras moet er voor het restaurant binnen wél worden gereserveerd. Deze reservering kan telefonisch, per e-mail, online maar ook aan de deur worden gemaakt. Heb je dus nog plaats en hebben gasten niet gereserveerd, dan kan dat dus ter plekke. Registratie van gasten die binnen zijn geweest is essentieel, dus registreer iedere reservering én bewaar deze minimaal twee weken!

Tip 3: Handen wassen bij binnenkomst
Bij binnenkomst zijn gasten verplicht om hun handen te wassen en/of te desinfecteren. Zorg er dus voor dat je dit faciliteert en gasten hierop wijst. Dit kan bijvoorbeeld met een mobiele wasunit of met een handdesinfectiemiddel.  

Tip 4: Controlegesprek bij binnenkomst
Op het moment dat gasten binnenkomen moet je eerst een controlegesprek met ze voeren. De vragen die gesteld moeten worden hebben betrekking op eventuele corona klachten van de gasten en hun huisgenoten. Wanneer het vermoeden bestaat dat je gasten corona-gerelateerde klachten zouden kunnen hebben, dan moet je ze de toegang weigeren (Nee-verkopen). Download hier de vragen die aan iedere gast gesteld moeten worden.  

Tip 5: Maximaal 30 gasten tot 1 juli
Vanaf 1 juni tot 1 juli mogen er maximaal 30 personen tegelijk binnen in de horecagelegenheid zijn. Dit maximale aantal is exclusief medewerkers, dus het gaat hier om maximaal 30 gasten. 
Daarnaast hoeven 2 personen aan een tafel niet op 1,5 meter afstand te zitten en een gezin of huishouden dat bij elkaar woont en uit meer dan 2 personen bestaat mogen ook binnen bij elkaar zitten binnen 1,5 meter. Bestaat een gezelschap aan een tafel uit 3 of meer personen en komen zij niet uit hetzelfde huishouden, dan mag dit mits zij voldoen aan de '1,5 meter afstandseis'. 

Corona Tips Hygiëne Horeca

Tip 1: Reinigen en desinfecteren
Zorg voor voldoende reinigings- en desinfectiemiddelen, want (tussentijdse) schoonmaak is belangrijker dan ooit tevoren. Op het terras en in het restaurant moeten, nadat de gasten vertrokken zijn, de raakvlakken van de stoelen en tafel(s) gereinigd / gedesinfecteerd worden. Maar ook menukaarten, peper- en zoutstel, pinapparaat en alles wat een gast maar aangeraakt heeft of zou kunnen hebben. Zorg ook voor regelmatige schoonmaak van bijvoorbeeld deurklinken, (trap)leuningen en toetsenborden. 

Tip 2: Lees gebruiksaanwijzingen!
Ieder reinigings- en desinfectiemiddel heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing. Het ene desinfectiemiddel werkt na 1 minuut en een ander is pas effectief na 5 minuten inwerktijd. Lees daarom van ieder product de gebruiksaanwijzing en volg deze ook op. 

Tip 3: Train medewerkers in hygiëne
We worden al weken 'overspoeld' met (persoonlijke) hygiëne regels: Schud geen handen, hoest/nies in je elleboog, zit zo min mogelijk aan je gezicht met je handen en blijf thuis bij klachten. Hoe vanzelfsprekend dit ook lijkt (of inmiddels zou moeten zijn), blijf je medewerkers (of collega's) wijzen op deze regels. Zorg er daarnaast voor dat er schoonmaakroosters zijn, maak een of meerdere medewerkers verantwoordelijk voor de schoonmaak en instrueer alle medewerkers over de hygiëne regels. Blijf ook de medewerkers controleren of deze regels worden nageleefd. 

Tip 4: Wel of geen handschoenen?
Het dragen van handschoenen zorgt vaak voor 'schijnveiligheid'. We denken dat we beschermd zijn, letten minder op wat we allemaal aanraken en wassen minder onze handen. Gebruik om deze redenen geen handschoenen, maar was je handen! Wanneer een medewerker een (bloedende) wond heeft is het wel raadzaam om deze medewerker handschoenen te laten dragen. Besluit je toch om medewerkers handschoenen te laten dragen, let bij de keuze van handschoenen dan wel op het materiaal. Zo heb je handschoenen van vinyl, latex en nitril en gepoederde en niet-gepoederde handschoenen. Iedere soort heeft weer zijn voor- en nadelen, dus kies je voor handschoenengebruik, verdiep je hier dan in. En..... gooi handschoenen bij het restafval en niet bij plastic!  

Tip 5: Toiletmanager
De grootste 'besmettingshaard' in een horecabedrijf om het coronavirus op te lopen is, naar alle waarschijnlijkheid, de toiletgelegenheid. Bij een toiletbezoek zijn er gemiddeld 11 handcontactpunten van de gast; deurklinken 4x (twee deuren, binnen- en buitenklink), WC bril, WC rol, WC rolhouder, WC doortrekknop, wastafel, waskraan, zeepdispenser, handdoekdispenser etc.... Goede en regelmatige (liefst na ieder toiletbezoek) schoonmaak is essentieel! Maak hiervoor een medewerker (per dienst) verantwoordelijk en stel een 'toiletmanager' aan. Daarnaast zijn er op dit moment onderzoeken waaruit blijkt dat het virus ook verspreid kan worden door ontlasting en de verspreiding van het virus verkleind kan worden door de toiletdeksel dicht te doen voor het doortrekken. Attendeer gasten hierop. Hiermee voorkom je dat 80% van de potentieel schadelijke ziektekiemen aerosol wordt. Ook het gebruik van blowers om handen te drogen wordt afgeraden, omdat deze blowers lucht door de ruimte blazen waardoor het virus sneller verspreid wordt. Gebruik daarom alleen (papieren) handdoeken voor eenmalig gebruik. En last but not least, zorg voor een goede ventilatie. 

Corona Tips Algemeen

Tip 1: Zichtbare (huis)regels 
Gasten moeten goed op de hoogte zijn van alle regels, niet alleen van de coronaregels maar juist ook van jouw huisregels! Het is raadzaam om je regels bij de reserveringsbevestiging toe te voegen. En zoals bij alle regels geldt: deze hebben alleen zin als ze ook gehandhaafd worden. Bespreek de (huis)regels daarom met je medewerkers en leg uit waarom de regel er is zodat ze bij een handhavingsgesprek met de gast sterk staan. Niets is zo onprofessioneel als de reactie van een medewerker die tegen de gast zegt 'Tja, regels zijn regels'.  Zorg dus voor een goed 'Sociaal-Hygiënisch beleid'. 

Tip 2: Oefen met gespreksmodellen 
Het zou natuurlijk FAN-TAS-TISCH zijn als we alleen maar blije en tevreden gasten hebben die zich allemaal netjes aan onze regels houden. Maar dat is waarschijnlijk een illusie. Er zullen gasten teleurgesteld zijn omdat ze vergeten zijn te reserveren en er geen plaats meer is in het restaurant. Ook kunnen gasten geweigerd worden wanneer het vermoeden bestaat dat ze corona klachten hebben. Er zullen gasten zijn die zich (binnen of buiten) niet aan de 1,5 meter regel houden of andere (huis)regels overtreden. Er zal iemand het gesprek met ze moeten aangaan. Bereid dit voor! Dit kan door één of meerdere medewerkers hiervoor aan te stellen of deze verantwoordelijkheid bij alle medewerkers neer te leggen. Maak een risico analyse met je team van mogelijke situaties waar jullie tegenaan zouden kunnen gaan lopen. Oefen door middel van de gespreksmodellen 'Nee-verkopen' en 'Openlijke regelovertreding' met deze situaties. Door dit 'droog' te oefenen zijn zij beter voorbereid om in probleemsituaties gastvrij en professioneel op te treden. Leer alles over de gespreksmodellen in onze nieuwste Online Videotraining Sociale Hygiëne

NIEUW: HACCP Online 
 

Wil je alles leren over HACCP, hygiëne en voedselveiligheid in je eigen tijd, waar en wanneer jij wilt? Volg dan nu die nieuwe HACCP Online training! INCLUSIEF GRATIS CORONAMODULE!

 

Meer informatie E-training


Interessant? Deel deze Corona Tips voor de Horeca!

 

 

Eerste publicatie door Joyce Café op 22 mei 2020
Laatste update 24 mei 2020

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje
Cookies

Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.