Allergenen Tips voor Take Away

Wanneer je gerechten of producten aanbiedt die gasten kunnen afhalen of die worden thuisbezorgd dien je te voldoen aan de Allergenenwetgeving en moet allergenen informatie kunnen geven wanneer je gasten hierom vragen. In deze Horeca Tip vind je 8 Allergenen Tips voor Take Away en Thuisbezorgd. Deze tips zijn ook zeker bruikbaar voor delicatessenzaken, ijssalons, lunchrooms etc.

Vandaag de dag heeft 2 - 3 % van de volwassenen een voedselallergie of -intolerantie. Bij kinderen ligt dat percentage zelfs tussen de 5 - 8 %. Voor sommige allergische gasten betekent de inname (of zelfs de geur) van een allergeen de kans op een anafylactische shock met zelfs de dood tot gevolg. Je kunt je voorstellen dat eten bestellen voor hen een grote uitdaging is! Het is dan ook heel belangrijk dat je hen laat zien dat je allergenen serieus neemt en dat je Allergenen Management Systeem op orde is. Alleen op die manier krijg je hun vertrouwen om (in hun ogen) het 'risico' te nemen om bij jou eten te bestellen / af te halen.  In dit artikel tref je 8 Allergenen Tips. 

Tip 1: Beschikbaarheid Allergeneninformatie

De Allergenenwetgeving schrijft voor dat de Allergeneninformatie beschikbaar moet zijn voor de gast voor aankoop. Wist je dat je in de webshop per product of gerecht de 14 allergenen moet communiceren? Deze informatie moet beschikbaar zijn voordat de aankoop plaatsvindt. Geef je je gasten of klanten de mogelijkheid om gerechten / producten via je website te bestellen dan is het raadzaam om bij ieder gerecht de allergeneninformatie te vermelden. Een andere mogelijkheid is om een aparte allergenenlijst / allergenenmenukaart te maken waar je consumenten naar verwijst op je website. Een derde mogelijkheid is dat je op je website aangeeft dat men voor allergeneninformatie kan bellen naar het bedrijf. Kies je ervoor om allergeneninformatie mondeling te verstrekken, dan ben je verplicht om te vermelden dat ze deze allergeneninformatie op kunnen vragen. Bij deze laatste optie is het natuurlijk wel zo dat het kan zijn dat je heel lang telefonisch in gesprek bent, waardoor het bedrijf niet bereikbaar is voor andere gasten die willen bestellen. Daarnaast zal er altijd een medewerker aanwezig en beschikbaar moeten zijn die de juiste allergeneninformatie kan verstrekken. 

Tip 2: Social Media

Social Media is belangrijker dan ooit om zichtbaar te zijn (en te blijven). Daarnaast is het een fantastisch medium om in contact te blijven met je gasten/klanten. Een ander bijkomend voordeel van Social Media is dat gebruikers kunnen zoeken met hashtags (#) of door middel van hashtags snel kunnen zien wat je hebt gepost. Heb je allergeenvrije gerechten of gerechten zonder een bepaald allergeen, maak dan een mooie foto van dat gerecht en post het op social media met hashtags (#). Zo weten gasten met een voedselallergie dat je serieus met allergenen omgaat (en dat geeft vertrouwen!) en welke gerecht(en) bepaalde allergenen niet bevatten. 

Tip 3: Vitrine indeling

Verkoop je je producten vanuit een vitrine of werk je in de keuken met een (salade)bar, denk dan goed na over de indeling. Bij een ijssalon is het niet verstandig om ijs met bijvoorbeeld noten naast een ijssmaak te plaatsen waar geen allergenen in zitten. En bij een broodjeszaak om de zalm naast de tomaten te zetten. Het maakt een allergische gast immers niet uit hoeveel van een bepaald allergeen in een gerecht zit, maar dat het er inzit. Zelfs van een spoor van een bepaald allergeen kan een allergische gast een ernstige reactie krijgen. Wanneer een gast met een visallergie een broodje gezond bij je besteld en er op de tomaat maar een klein spoor van de zalm zit, kan deze gast heel erg ziek worden. Denk dus goed na over de indeling, zorg voor apart opschepbestek en maak je medewerkers bewust van de risico's. 

Tip 4: Frituur

In geraffineerde olie zitten geen eiwitten en dus ook geen allergenen. Behalve bij arachideolie: omdat pinda's mogelijk sporen kunnen achterlaten in de arachideolie (pindaolie) is die olie wel tot allergeen bestempeld. Ditzelfde gelft voor sesamolie, ook die olie wordt als allergeen bestempeld, maar daar wordt vrijwel niet in gefrituurd. De oliën en vetten bevatten dus meestal geen allergenen, maar de snacks of producten kunnen wel allergenen bevatten. Vraagt een gast met een voedselovergevoeligheid om een glutenvrije snack, dan kun je dit niet in dezelfde frituurpan bakken als waar je glutenbevattende snacks in bakt. Wil je glutenvrije snacks aanbieden, dan zul je daar een aparte frituur voor moeten hebben waar je alleen deze snacks in bakt. Bak je deze snacks wel in dezelfde frituurpan als waar je de glutenbevattende snacks in bakt, dan moet je aangeven dat het product sporen van gluten kan bevatten. Je mag het in dit geval dus niet als glutenvrij verkopen. 

Tip 5: Allergeenvrije garneringen

Waar het vaak mis gaat bij de bereiding van een allergeenvrij gerecht is bij de garnering 'uit de losse pols'. Tijdens de bereiding wordt veel aandacht besteedt aan de allergenen die niet in het gerecht moeten worden toegevoegd en bij de garnering wordt het vergeten, vaak uit gewoonte. Denk aan een salade die gegarneert wordt met een dressing (die allergenen bevat), pasta met parmazaanse kaas, een dessert met amandelschaafsel en ga zo maar door. Maak een lijst van alle garneringen die je gebruikt en bekijk vervolgens per garnering welke allergenen het bevat. Maak daarnaast (samen met je medewerkers) een lijst met 'allergeenvrije garneringen'. Voorbeelden hiervan zijn: pijnboompitten, pompoenpitten, cresse, alfalfa, kokosschaafsel en peterselie. Deze lijst kan ALTIJD veilig gebruikt worden bij de bereiding van gerechten voor mensen met een voedselovergevoeligheid.  

Tip 6: Kruisbesmetting

Kruisbesmetting met allergenen betekent dat allergenen van het ene product worden overgebracht op een ander product. Het oorspronkelijke product bevat geen allergeen, maar na de kruisbesmetting wél. Ben je altijd bewust van het gevaar van kruisbesmetting. Let goed op het gebruik van alle keukenapparaten en materialen, de manier van schoonmaken, persoonlijke hygiëne en de presentatie in een vitrine of buffet. Het voorkomen van kruisbesmetting is erg belangrijk voor een allergische gast Het maakt een allergische gast immers niet uit hoe de allergenen in een gerecht zijn gekomen, maar dát ze erin zitten!

Tip 7: (Basis)kennis medewerkers

Wanneer een gast vraagt naar de allergeneninformatie en je medewerker antwoordt met 'Wat zijn dat?', 'Nog nooit van gehoord' of 'Die verkopen wij niet', dan wekt dat geen vertrouwen bij een gast met een voedselallergie. De kracht van een goedlopend (horeca)bedrijf ligt bij de medewerkers. Wanneer zij kennis hebben van hetgeen zij bereiden of verkopen, vergroot dat de gastvrijheid/klantbeleving en de waardering van je gasten. Daarom is het belangrijk dat medewerkers ook op het gebied van allergenen kennis hebben over wat allergenen zijn, waar allergenen in verwerkt (kunnen) zijn en wat de risico's en gevaren van allergenen zijn voor gasten met een voedselovergevoeligheid. Maak hen bewust van wat de gevolgen kunnen zijn wanneer gerechten verkeerd bereid worden, bestellingen verkeerd worden opgenomen, de communicatie tussen de keuken en de bediening niet goed loopt etc. Dat kun je uiteraard zelf doen door middel van een training on the job of nog beter, laat je medewerkers het Allergenen Certificaat behalen door de Allergenen Video Training te volgen. 

Tip 8: Verzamel reviews en onderscheid je van collega's

Gasten die een positieve review voor je schrijven zijn 'fan' van jouw bedrijf en degene die een negatieve review schrijven zijn een kans voor verbetering. Reviews zijn voor een steeds groter wordende groep belangrijk, zeker ook voor mensen met een voedselallergie. Wanneer zij positieve ervaringen lezen van andere gasten met een voedselovergevoeligheid vergroot dat het vertrouwen om bij jou eten te bestellen of af te halen (en dat verhoogd je omzet!).
Het verzamelen van reviews is dus een manier om anderen te laten vertellen over jouw bedrijf. En zeg nou zelf, waarin heb je meer vertrouwen? In een bedrijf wat zelf hoog van de toren blaast hoe goed ze zijn ('Wij van WC-eend adviseren WC-eend') of in een onafhankelijke review van een gast met een positieve ervaring met jouw bedrijf? 

 

Meer Tips & Tricks? 

Wil je alles leren over allergenen en hoe je een goed Allergenen Management Systeem kunt opzetten? Wil je weten hoe je de NVWA inspecteur een stap voorblijft? Volg dan nu de Allergenen Video Training! Maak een account aan in de HSN Academy en bekijk de eerste 5 videolessen gratis! 

 

Meer informatie Allergenen Video Training

 

Geschreven door Joyce Café
Laatste update: 26-09-2023

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje
Cookies

Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.