Top 10 tips voor upselling in de horeca

Upselling is een effectieve manier om de gemiddelde besteding per gast te verhogen en daarmee de omzet te stimuleren. In deze horecatip vind je 10 praktische tips en technieken voor horecamedewerkers om upselling succesvol in te zetten.

1. Weet wat je verkoopt

Kennis van de menukaart is cruciaal. Als je niet weet wat je verkoopt, kun je het ook niet verkopen. Zorg er daarnaast voor dat je weet welke gerechten de hoogste winstmarges hebben, welke gerechten goed bij elkaar passen en welke dranken goed bij een gerecht smaken. Dit stelt je in staat om goede aanbevelingen te doen aan gasten. 

2. Maak gebruik van beschrijvende taal

Gebruik smakelijke en uitnodigende beschrijvingen voor gerechten en dranken. Woorden als "vers", "huisgemaakt", "ambachtelijk" en "specialiteit van de chef" kunnen de eetlust van gasten opwekken en hen verleiden om meer te bestellen.

3. Bied gasten persoonlijke aanbevelingen

Luister naar de voorkeuren van je gasten en doe op maat gemaakte suggesties. Als een gast bijvoorbeeld een lichte maaltijd bestelt, kun je een bijpassende wijn of een lichte salade aanbevelen. Geeft een gast aan zin te hebben in een gerecht met vis, vertel hem dan jouw favoriete visgerecht. Zorg ervoor dat je de gerechten en dranken zelf hebt geproefd zodat je gasten goed kunt adviseren. 

4. Highlight specials en aanbiedingen

Wijs gasten op speciale menu-items, seizoensgebonden gerechten of beperkte tijd aanbiedingen. Dit creëert een gevoel van urgentie en exclusiviteit, wat gasten kan aansporen om iets extra’s te proberen.

5. Cross-selling

Stel voor om bijgerechten, salades, of extra toppings toe te voegen aan hun (hoofd)gerecht. Bijvoorbeeld, "Wilt u wat extra guacamole bij uw nacho's?" of "Een bijgerecht van truffelfrietjes zou heerlijk zijn bij uw steak."

6. Upsell drankjes

Vraag gasten of ze een aperitief, een speciaal gebrouwen biertje of een premium merk sterke drank willen proberen. Als gasten koffie bestellen, stel dan een speciale koffie voor zoals een cappuccino of latte.

7. Bied desserts aan

Aan het einde van de maaltijd, stel je een dessert of een zoete lekkernij voor. Beschrijf het dessert op een manier die moeilijk te weerstaan is, bijvoorbeeld: "Onze chocoladetaart is gemaakt met rijke, pure chocolade en geserveerd met een bolletje huisgemaakt vanille-ijs."

8. Stel combinaties voor

Promoot menu-combinaties of proeverijen. Dit kan gasten stimuleren om meer te bestellen dan dat ze oorspronkelijk van plan waren. Bijvoorbeeld: "We hebben een fantastische wijnproeverij die perfect past bij uw kaasplankje."

9. Wees attent

Een van de simpelste vormen van upselling is de tafels in de gaten houden voor lege drankjes. Probeer de glazen niet 'leeg te kijken' maar zorg dat je er op tijd bij bent wanneer de gast zijn drankje bijna op heeft. Als de gast een fles wijn of een fles water heeft besteld, zorg dan dat je de glazen af en toe bijschenkt. Zo gaat de fles sneller op en kun je misschien nog een tweede fles verkopen. 

10. Wees niet opdringerig

Upselling moet subtiel en vriendelijk zijn. Dwing de gast niet, maar presenteer je suggesties op een behulpzame manier. Bijvoorbeeld: "Als u geniet van onze visgerechten, zou ik de gegrilde zalm aanraden, het is een van onze favorieten."

Door deze upselling technieken toe te passen, kunnen horecamedewerkers niet alleen de gasttevredenheid verhogen, maar ook de gemiddelde besteding per gast stimuleren. Dit resulteert in hogere omzet en een positieve ervaring voor zowel de gast als de medewerker.

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje
Cookies

Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.