Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
Wil jij meer verdienen met je menukaart? Met alleen een gortdroge opsomming van jouw gerechten kom je er niet. Kijk eens met een andere blik naar je menukaart. Vraag je niet alleen af WAT je op de kaart zet maar ook HOE en WAAR. Zet je menukaart in als verkoop- en communicatiemiddel en boost zo jouw omzet. Start met deze 10 tips om meer te verdienen met je menukaart.
Hangt er bij jou in de horecazaak een krijtbord met daarop jouw assortiment? Of zet je een stoepbord in om je gerechten aan de man te brengen? Misschien denk je wel dat het alleen online aanprijzen van je hardlopers wel genoeg is. Helaas laat je dan kansen liggen. Het loont de moeite om eens met andere ogen naar je eigen menukaart te kijken en om deze nog meer in te zetten als verkoop- en communicatie/marketingmiddel.
Door gebruik te maken van de psychologie achter de menukaart kun je ook jouw kaart optimaliseren. Denk daarbij aan het gebruik van kleur en vormgeving. Hieronder delen we 10 tips om meer te verdienen met je menukaart.
Tip 1: Maak gebruik van menu-engineering
Pak je verkoopcijfers uit je kassa, je gerechtcalculaties en inkoopsprijzen erbij. Ga aan de slag met menu-engineering. Breng in kaart welke gerechten jouw winnaars, slapers, verliezers en hardlopers zijn. Deze inzichten neem je mee in het samenstellen van je kaart.
Tip 2: Kus je slapers wakker
De gerechten die je veel verkoopt en met een hoge marge zijn jouw winnaars. Die moet je laten ‘shinen’ op een opvallende plek op je kaart. Dat geldt ook voor je slapers (gerechten met een hoge marge en lage verkoopcijfers). Die kus je wakker door ze bijvoorbeeld in een kader te zetten of een vet gedrukt lettertype te gebruiken.
Tip 3: Houd het overzichtelijk
Overvoer je gast niet met een ellenlange opsomming van gerechten. Houd je kaart overzichtelijk en voorkom zo keuzestress. Laat je aanbod in een oogopslag zien. Zet items in rijtjes van zes bij elkaar.
Tip 4: Gebruik de juiste kleuren
Maak er geen bonte kermis van. Kies voor een paar kleuren. Bedenk dat rood en blauw de kleuren zijn waarmee je de eetlust van je gast prikkelt. Geel en paars roepen verzadiging op. Groen wordt vaak geassocieerd met natuurlijk, groen en vers.
Tip 5: Maak het leesbaar
Denk bij het kleurgebruik ook aan de leesbaarheid. Gele letters zijn bijvoorbeeld lastiger te lezen tegen een witte achtergrond en andersom. Kies een aantrekkelijk, leesbaar lettertype.
Tip 6: Schrijf in klare taal
Taalfouten zijn slordig, zorg dat de gerechten correct gespeld zijn en vermijd vaktaal. Voeg bijvoorbeeld een omschrijving van de ingrediënten toe als je veel vragen krijgt van gasten over wat er nu eigenlijk in dat gerecht zit. Voeg smakelijke woorden toe zodat het water in de mond loopt van je gast.
Tip 7: Laat het euroteken weg
Gebruik geen euroteken, dat scheelt zo 10 procent omzet! Dit blijkt uit vele onderzoeken. Een euroteken wordt in het menselijke brein geassocieerd met geld uitgeven en zorgt elke keer voor een pijnprikkel.
Tip 8: Pas storytelling toe
Vertel wat jouw horecabedrijf uniek maakt en waarom gasten bij jou moeten komen. Vertel jouw verhaal.
Tip 9: Benut de Gouden Triangle
We eten met onze ogen. En die ‘kijkers’ zetten we ook in als we een blik op de kaart werpen. Wetenschappers van de Amerikaanse Cornell University hebben de kijkwijze van gasten ontdekt. Dit staat bekend als de ‘Gouden Triangle’: ogen gaan van midden, naar de top van de rechterhoek en dan pas naar de tophoek aan de linkerkant. Maak gebruik van die wetenschap bij het indelen van je kaart. Plaats wat je graag wilt verkopen, op de meest prominente plek.
Tip 10: Benut je online mogelijkheden
Met alleen een foto van een mooi gerecht op Insta of Facebook kom je er niet. Gebruik alle online mogelijkheden om je kaart te laten zien. Plaats de kaart op je Facebook-pagina, op Google Bedrijf en op je website, niet als pdf. Of zet een QR-code op je tafels waarmee gasten met hun telefoon naar de kaart op je site kunnen gaan.
Zet je menukaart in als verkoop-, marketing- en communicatiemiddel! Vanuit die gedachte hebben horecajournalist Bianca Roemaat (Roux Communicatie) en horeca-adviseur Petra Venekamp (ConcreetAdvies) hun krachten gebundeld en het boek 'Boost je menukaart!' geschreven. De horecapraktijk, ervaringen en reacties tijdens workshops, menukaartadviezen en lezingen zijn daarbij de voedingsbronnen. Onder het motto ‘Boost je menukaart!’ geven ze voor elke kaart een idee. Met direct toepasbare tips, inspiratie, checklisten en concrete ideeën voor acties, teksten en verschillende kaarten. Na het lezen van dit boek kijk je gegarandeerd met een andere, frisse blik naar je kaart.
Het boek 'Boost je menukaart! Voor elke kaart een idee' is online verkrijgbaar voor slechts €14,95 (incl. btw en excl. verzendkosten).
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.