Alcoholverstrekking aan bewoners en gasten in Zorghoreca
Op het moment dat een zorgorganisatie in een openbaar toegankelijke horecagelegenheid alcohol verstrekt aan haar bewoners en/of gasten, dan is zij verplicht om voor de betreffende locatie (bistro, gasterij, restaurant, etc.) een alcoholvergunning aan te vragen bij de gemeente.
Wist je dat:
- Één van de wettelijke voorwaarden waaraan voldaan moet worden om deze vergunning te krijgen is, dat er altijd een leidinggevende aanwezig is die beschikt over het Diploma Sociale Hygiëne? Het personeelsverloop in de (zorg)horeca is hoog. Zorg ervoor dat je altijd voldoende mensen in dienst hebt met het SVH diploma. En dat die medewerkers ook op de alcoholvergunning worden bijgeschreven.
- Sociale Hygiëne diplomahouders hun diploma sinds juli 2023 zelf actief moeten registreren in het nieuwe Register Sociale Hygiëne? De gemeente raadpleegt dit register bij de aanvraag van een nieuwe alcoholvergunning en bij controles. Medewerkers die hun diploma vóór 1 juli 2023 haalden, kunnen de registratie van het diploma gratis in orde maken. Voor medewerkers die na 1 juli 2023 een diploma haalden / halen rekent de Rijksoverheid, beheerder van het register, legegelden per registratie.
- Veel organisaties worstelen met de wijze waarop ze kunnen bijhouden of medewerkers met een diploma Sociale Hygiëne staan geregistreerd? We zijn erg benieuwd naar de oplossing die jouw zorgorganisatie hanteert!
Voedselveiligheid in Zorghoreca
Sinds 1 mei 2023 is de nieuwe Hygiënecode voor zorginstellingen, woonvormen en Defensie 2023 beschikbaar. Deze hygiënecode is geschreven voor verschillende soorten zorgorganisaties zoals ziekenhuizen, verpleeghuizen, woonzorgcentra, gehandicaptenzorg en kleinschalige woonvormen, en binnen Defensie. Het is voor een zorginstelling niet verplicht om deze Hygiënecode te gebruiken, maar het is wel een advies. Gebruikt u binnen uw zorgorganisatie de Hygiënecode niet? Dan moet u zelf een HACCP-plan opstellen en hierbij hoort ook een uitgebreide risicoanalyse.
Wist je dat:
- Het management eindverantwoordelijk is voor het voedselveiligheidsbeleid? Binnen het managementteam moet iemand voedselveiligheid als onderwerp in zijn takenpakket hebben. In de code staat nu omschreven dat er voldoende budget, infrastructuur, materiaal, apparatuur, mankracht en opleidingsmogelijkheden beschikbaar moeten worden gesteld.
- De medewerkers op de werkvloer verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de maatregelen die zijn omschreven in de Hygiënecode? Op elke locatie moet nu een locatieverantwoordelijke beschikbaar zijn. Hij/zij controleert of de maatregelen op de juiste manier worden uitgevoerd en is beschikbaar bij vragen of afwijkingen.
- Elke organisatie een Hygiënecode-verantwoordelijk of Hygiënecode-team hebben met voldoende kennis over de Hygiënecode?
- Kleinschalige woonzorglocaties zonder eigen keuken niet langer verplicht zijn om volgens de HACCP-beginselen te werken? Er ontstaan zorgen in de sector over een op termijn verlaagd bewustzijn rondom het belang van voedselveilig handelen.
- De Hygiënecode (en Europese wet- en regelgeving) voorschrijft dat al het personeel dat betrokken is bij de bereiding van voedsel getraind moet zijn in het werken volgens de HACCP-beginselen? Daarbij maakt het in beginsel niet uit of de training intern of door een externe partner wordt verzorgd. We adviseren u om managers, locatieverantwoordelijken en Hygiënecode-verantwoordelijken door een professionele opleider te laten scholen. Zij kunnen vervolgens uitvoerend personeel ‘on the job’ trainen.
Allergeneninformatie in Zorghoreca
Uw zorgorganisatie is op basis van de Europese regelgeving verplicht om uw bewoners en gasten van uw zorghoreca te informeren over de volgende 14 allergenen: glutenbevattende granen, ei, vis, pinda, noten, soja, melk, inclusief lactose, schaaldieren, weekdieren, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet en lupine. Bij voorverpakte producten moet de allergeneninformatie op het etiket staan. Bij onverpakte producten moet u de informatie op een andere manier aan de consument verstrekken.
Wist je dat:
- (Voedsel)Allergieën steeds vaker voorkomen? Volgens de huidige wetenschappelijke inzichten heeft dit met name te maken met onze westerse leefstijl.
- Organisaties die hun allergeneninformatie niet op orde hebben aansprakelijk gesteld kunnen worden voor eventuele letselschade?
- De NVWA verantwoordelijk is voor controles op de naleving van allergenenwetgeving? Zij heeft aangekondigd hier in aankomende controles strenger op te zullen controleren.
HSN: Dé opleider voor Zorghoreca
Horeca Stichting Nederland (HSN) is hét opleidingsinstituut voor de Nederlandse Horeca. Onze cursussen, die we zowel in het Nederlands als in het Engels verzorgen, sluiten perfect aan op de werkpraktijk van horecabedrijven en zorghoreca. We noteren ieder jaar met trots de hoogste slagingspercentages en scoren op de onafhankelijke reviewsite Trustpilot een klanttevredenheid van 4,9 sterren.
Specifiek de zorginstellingen die we bedienen vertellen ons tevreden te zijn over:
- De kwaliteit van onze verschillende digitale en fysieke (InCompany) cursusvarianten en de mate waarin deze aansluiten op de verschillende leerstijlen van hun medewerkers;
- Onze ondersteuning bij het opstellen van een tijdige opleidingsplanning, zodat de opleiding van horecapersoneel geen onderschoven kindje wordt tijdens het begrotingsproces;
- Onze periodieke managementrapportages, die de verantwoordelijk manager in staat stellen om tijdig bij te sturen als de opleidingsopgave onder druk komt te staan.
Bent u ook geïnteresseerd in één van onze opleidingen of wilt u graag vrijblijvend op maat advies voor uw zorgorganisatie? U bent van harte welkom om contact met ons op te nemen met onze InCompany afdeling via 076 - 5233661 of incompany@hsn.nl om de mogelijkheden te bespreken. We zijn u graag van dienst!