Zo scoor je Horeca Toppers!

Het aanbod van arbeidskrachten is groot. Maar het vinden en vastleggen van goede medewerkers is een ander verhaal. Toppers zijn schaars. Het vergt inzicht en een gerichte aanpak om ze te ontdekken en over de streep te trekken. Lees hier de tips voor het scoren van Horeca Toppers! 

Tip 1: Social Media

Wie kwaliteit in huis wil halen, zal moeten selecteren. Social media kan daarbij ter oriëntatie van pas komen. Zoek via Google naar de naam van de kandidaat, kijk op social media, zoals Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram en Pinterest. Zo kun je al een voorselectie maken. Sommigen geven zich bijvoorbeeld letterlijk en figuurlijk bloot. Wil je daar als werkgever mee geassocieerd worden? Anderen geven hun werkgever drie keer op rij de wind van voren of laten blijken dat ze al meerdere keren met problemen bij werkgevers vertrokken zijn. Je hoeft daar geen oordelen aan te verbinden, want de schuld kan ook bij de werkgever liggen, maar die feiten zeggen wel iets. Het is in ieder geval goed om ervan om te hoogte te zijn.

Tip 2: Eerste indruk 

Navraag doen bij vorige werkgevers levert informatie op. Daarnaast is uitstraling van belang. Passen sollicitanten bij het gewenste profiel? Medewerkers zijn toch de visitekaartjes van je bedrijf. Als je bij de KLM solliciteert, moet je ook een foto meesturen omdat je bijdraagt aan de uitstraling van het bedrijf. In de horeca is dat niet anders. Ga na of de sollicitant, als dat nodig is, bereid is zich aan passen aan het profiel en de cultuur van het bedrijf.
Daarnaast is de eerste indruk van belang. Ogen zeggen veel. De twinkeling in de ogen is belangrijk. Die geeft aan dat de sollicitant er zin in heeft en niet bezig is met het afwikkelen van een verplicht nummer. Motivatie, enthousiasme en passie voor het vak en gaan voor het beste zijn belangrijk.

Tip 3: Stel de juiste vragen

Er zijn tijden geweest dat de horeca kampte met ruim 50.000 onvervulde vacatures. Jaren geleden. Nu zijn er duizenden werkzoekenden. Voor ondernemers is dat gunstig, maar er kleeft ook een risico aan. De kans bestaat namelijk dat je geconfronteerd wordt met werkzoekenden die niet gemotiveerd zijn, maar alleen hun sollicitatieplicht vervullen. Daar kunnen goede krachten tussen zitten, maar de ondernemer zal wel een inschatting moeten maken.

De ondernemer zal tijdens het sollicitatiegesprek moeten doorvragen. Denk niet: die ziet er leuk uit, dat komt wel goed. Vraag waarom mensen voor de horeca kiezen en waarom ze juist in jouw bedrijf willen werken. Horeca is een vak dat niet iedereen verstaat en wat bij sommigen niet in het DNA zit. Vraag wat de kandidaat aantrekkelijk vindt aan werken in de horeca. Waarom denkt hij of zij de juiste persoon te zijn? Weet de kandidaat iets over de cultuur en de sfeer van het bedrijf?
Door dit soort vragen te stellen kom je erachter of mensen zich in jouw bedrijf hebben verdiept. Zo ja, dan is de kans groot dat ze gemotiveerd zijn.

Tip 4: Past in het team

Bij het aannemen van medewerkers moet ook gekeken worden naar het team. Past de sollicitant daar in? Vergelijk het met een voetbalteam: Dat kan ook niet alleen maar bestaan uit aanvallers, je zult ook middenvelders en verdedigers moeten hebben. Een horecateam kan ook niet alleen uit managers bestaan. Daarnaast zal het profiel van de medewerker ook bij de zaak moeten passen.

Een horeca topper verdient zich terug

Tip 5: Een topper verdient zich terug

Goede medewerkers kunnen zichzelf meer dan terugverdienen, doordat ze gasten binden en efficiënt te werk gaan. Zij hebben een meerwaarde en vertegenwoordigen een zekere marktwaarde. Bij plaatselijke ondernemers is dat ook bekend. Goede medewerkers verkeren dikwijls in de omstandigheid dat ze hogere salarissen en betere arbeidsvoorwaarden kunnen bedingen. Daar is, in principe, niets mis mee als ze zichzelf terugverdienen, maar er ligt wel een gevaar op de loer. De ondernemer kan te afhankelijk worden van zijn medewerker, van zijn chef bijvoorbeeld. Daar zul je voor moeten waken.

Tip 6: Vrienden van vrienden

Medewerkers kunnen op veel manieren worden geworven. Bijvoorbeeld via andere medewerkers, kennissen, het netwerk van de ondernemer, uitzendbureaus, collega’s, detacheringsbureaus, online vacaturebanken, aankondigingen in de eigen zaak of zelfs via de gasten. Met behulp van nieuwsbrieven en sociale media kunnen gasten worden opgeroepen om kandidaten aan te dragen. Je kunt dit (indien nodig) stimuleren door een beloning in het vooruitzicht te stellen.

Tip 7: Word Leerbedrijf! 

Wie in contact wil komen met jonge gemotiveerde medewerkers – van hotelscholen bijvoorbeeld – doet er goed aan om leerbedrijf te worden. Deze status kan via HSN (opleiding tot SVH Leermeester) en SBB (erkenning Leerbedrijf) worden bereikt. De Leermeester zal dan zelf wel vakman moeten zijn en hij moet kunnen coachen. De kans dat je hier goed gemotiveerde medewerkers aan overhoudt, is groot. Van de twaalf leerlingen komen er altijd wel twee of drie bovendrijven die over de juiste eigenschappen beschikken en beschikbaar zijn.

Bron: www.missethoreca.nl

Interessant artikel? Deel deze informatie!  

SVH Leermeester Cursus met examen

Voor het opleiden binnen het bedrijf is een goede Leermeester onmisbaar! Laat je medewerker(s) daarom opleiden door HSN, door SVH uitgeroepen tot beste Leermeester opleider met het hoogste slagingspercentage! 

Bekijk hier de SVH Slagingspercentages

Medewerkers op korte termijn het SVH Leermeester Diploma laten behalen?

Klik hier voor alle cursuslocaties en cursusdata

Wacht niet te lang met inschrijven.

VOL = VOL! 

Direct inschrijven voor de Spoedcursus Sociale Hygiëne

SVH erkende horeca opleiding

InCompany SVH Leermeester Cursus

Heb je 8 of meer medewerkers die het SVH Diploma Leermeester moeten behalen? Organiseer de cursus op je eigen locatie!

 Incompany Sociale Hygiëne
Vraag vrijblijvend een offerte aan!

 


Naar het nieuwsoverzicht