We moeten weer verliefd worden op werken in de Horeca!

Er staan duizenden vacatures open in de horeca. Het personeelstekort was nog nooit zo groot: Begin 2018 had 1 op de 5 restaurants hier last van. Drie jaar geleden ging dit nog om 4%. „Dat heeft twee redenen”, vertelt sectorbestuurder FNV Horeca Edwin Vlek aan Metro. „Ten eerste komen er ontzettend veel horecabedrijven bij, ten tweede is werken in de horeca een stuk minder aantrekkelijk geworden.”

Flinke gevolgen

Dit alles heeft flinke gevolgen: het personeel dat wél werkt, maakt flink wat kilometers, restaurants zijn gedwongen hun terras (deels) te sluiten of zelfs een gehele extra sluitingsdag in te voeren, omdat ze wegens onderbemanning de drukte niet meer aankunnen. Er zijn dringend meer mensen nodig, maar waar haal je hen vandaan?

„Vroeger had je slechts een paar horecazaken, maar nu heb je er zo 40 in een woonplaats met een volledige keuken”, vertelt Pieter Boone (57), eigenaar van strandpaviljoen Berkenbosch in Oostkapelle, Zeeland. Boone zit met zijn handen in het haar en weet niet waar hij zijn personeel vandaan moet halen. „Mijn personeel gaat met zijn allen tegelijk op vakantie”, vervolgt hij. „Daarbij staan sporten en verjaardagen hoger op het prioriteitenlijstje dan werken.” Gezien hij onderbemand is, is hij genoodzaakt zijn terras gedeeltelijk te sluiten deze zomer.

Horeca heeft slecht imago bij jeugd

Dat de horeca een stuk minder aantrekkelijk is geworden, komt niet uit de lucht vallen. „Jongeren denken sneller: ‘Waarom ga je niet vakken vullen? Dan werk je gewoon van 9-tot-5 en kun je ’s avonds zonder zorgen naar de verjaardag toe'”, gaat Vlek verder. „In de horeca kan het natuurlijk voorkomen dat je bij slecht weer een uur van tevoren wordt afgebeld, en bij lekker weer je op zaterdag en zondag moet komen opdraven.”

Het is dus belangrijk om een goede, hechte club te creëren en altijd in gesprek te blijven met je medewerkers, zodat ze zich gewaardeerd en gehoord voelen. „De medewerkers moeten het gevoel hebben, dat ze onderdeel zijn van het geheel. Dan zullen ze op een verjaardag pronken met hun leuke baan, dan gaat het balletje vanzelf rollen.”

Ook Strandpaviljoen Surf en Beach in Katwijk kampt met personeelstekort, maar dat heeft voornamelijk te maken met de groei van het bedrijf. „De mensen die hier rondlopen, werken hier al een aantal jaar: het is een hele vaste club”, vertelt Sales en Marketingmanager Margriet van Dijk. „Ik probeer het personeel altijd te betrekken. Dit betreft nieuwe initiatieven, maar hen ook betrekken bij behaalde successen, zoals het feit dat er afgelopen weekend 11.000 drankjes door hen ingeschonken en uitgeserveerd zijn."

Heus niet iedereen is ontevreden. Hester Dijkstra (28) weet namelijk hoe leuk het is om te werken in de horeca. „Via uitzendbureau’s werk ik in verschillende zaken in Amsterdam, maar ik zou graag bij een vast restaurant willen werken. Gezien er een groot aanbod is, word ik steeds kieskeuriger. Ik wil het perfecte tentje om te werken.”

Creëer betrokkenheidMedewerkers zijn het belangrijkste in het bedrijf

Investeer in scholing, zorg dat je medewerkers goed opleidt. Vaak wordt wel uitgelegd hoe dingen in jouw bedrijf werken, maar niet wáárom het zo gaat. Als dat wel gebeurt, is de betrokkenheid groter. Iedereen die stilstaat en geen uitdaging meer ziet, kijkt om zich heen of hij iets beters kan krijgen. Wie op een leuke manier wordt getraind, verkoopt ook meer. Om medewerkers goed te kunnen begeleiden en de betrokkenheid te vergroten is het daarom van belang dat je goede Leermeesters in dienst hebt die weten hoe ze op een professionele manier medewerkers nieuwe vaardigheden kunnen leren

Werknemers zijn je grootste goed!

„Een medewerker is juist een investering, geen kostenpost”, vervolgt Vlek. „Medewerkers zijn je grootste goed. Het is belangrijk dat ze gehoord worden en dat je in gesprek kunt gaan met elkaar.” De overtuiging is dat je vervolgens trots personeel in dienst hebt en zo makkelijker aan nieuwe werknemers komt. „Het is een prachtig vak”, vervolgt Vlek. „We moeten weer verliefd worden op werken in de horeca."

Bronnen: 

https://www.metronieuws.nl 

https://www.snackkoerier.nl

Interessant artikel? Deel deze informatie!  

Leermeester worden?

Wil je op een professionele manier leren hoe je leerlingen en (nieuwe) medewerkers goed kunt begeleiden in het bedrijf? Wil je je kennis en passie voor het vak overdragen aan anderen? Word dan SVH Leermeester! 

Na de zomer, vanaf 4 september, starten we weer met de 3-daagse Leermeester Cursus inclusief SVH examen.
Schrijf je nu in! 

Wacht niet te lang! VOL = VOL!

Meer informatie Leermeester Cursus

Cursuslocaties Leermeester

Direct inschrijven voor SVH Leermeester Cursus

SVH erkende horeca opleiding

Leermeester Cursus op locatie

Heb je 8 of meer medewerkers die het SVH Diploma Leermeester moeten behalen? Organiseer de cursus op je eigen locatie!

 Incompany Leermeester
Vraag vrijblijvend een offerte aan!

 
Interessante artikelen

 Tips om goede medewerkers te behouden  

 Motiveer je team met complimenten

 Tips voor tevreden medewerkers

 De allersufste grapjes van gasten in de
  horeca


Naar het nieuwsoverzicht