Wat wil een leerling van zijn leerbedrijf?

Wat willen leerlingen van hun leerbedrijf? Deze vraag werd gesteld aan leerlingen en leermeesters van de drie beste leerbedrijven in de Horeca van 2016: Double Tree by Hilton in Amsterdam, Goed Proeven uit Arnhem en ’t Feithhuis in Groningen.

Beste Leerbedrijf Horeca 2016

Onderdeel van het team zijn

Naomi is in opleiding – niveau vier, gespecialiseerd kok – en werkt bij het Beste Leerbedrijf van Nederland, Double Tree by Hilton in Amsterdam. Zij droeg haar leerbedrijf zelf voor. ‘De sfeer is goed. We werken in teamverband en ik voel me als leerling ook echt onderdeel van het team en dat wil ik graag; ik bungel niet ergens onderaan. Ze halen me bij het hotel omhoog. Ik ben onderdeel van het geheel en dat laten ze blijken. Er is tijd en aandacht voor me. En als het soms even te druk is om iets te bespreken maken we een afspraak wanneer we het dan wel doen,’ complimenteert ze haar begeleider, chef-kok Marcel de Leeuw van Double Tree. Naomi: ‘We hebben een soort draaiboek en dat brengen we ook echt in praktijk. Het blijft niet bij mooie praatjes.’ Marcel: ‘Wij stellen bij Double Tree de leerling voorop. We werken met een gedegen opleidingsplan en brengen dat ook in de praktijk. Want zeggen en doen, dat zijn twee verschillende dingen. Ik ben natuurlijk zelf SVH Meesterkok en een belangrijk onderdeel van die titel is dat je het vak door wilt geven. En dat is ook mijn persoonlijke drijfveer.’

Financiën en uren moeten goed geregeld zijn
Wat wil een leerling van zijn leerbedrijf?

Ricardo Eshuis, directeur van SVH, maakte op de Horecava 2017 de winnaar van de verkiezing Beste Leerbedrijf 2016 bekend. ‘Zie je dat de leerlingen niet praten over beloning of het al dan niet maken van overuren? Dat moet gewoon in orde zijn. Het gaat om perspectief en waardering.’ Ook de leerlingen van ’t Feithhuis in Groningen reppen niet over hun financiële beloning als je ze vraagt naar de sterke punten van hun opleider. Fiejanna (23) leert voor zelfstandig werkend gastvrouw. ‘Het is een serieus bedrijf en ik heb meerdere gesprekken gehad voor ik werd aangenomen. Je mag op de werkvloer veel proeven en ervaren. Ik hoef geen wijn aan te prijzen die ik zelf nog nooit geproefd heb. En als een vraag of een opdracht niet tijdens het werk gedaan kan worden, dan is er voor of na werktijd gelegenheid voor. Groot verschil met andere leerbedrijven is echt de tijd en de aandacht. Ik moet natuurlijk ook goed werken: strak en netjes. Telkens wijzen ze me erop: zijn de tafels goed gedekt, neem je de jassen aan van gasten, vraag je naar diëten, of allergieën? Hier word je niet in het diepe gegooid. En als ik iets niet goed doe, vertellen ze me dat netjes. Opbouwende kritiek.’
 

Leren in eigen tempo

Laura waardeert de persoonlijke benadering van Keimpe Postema, eigenaar van ’t Feithhuis. Laura is ex-leerling en nu in vaste dienst als gastvrouw. ‘Mij boden ze structuur. Ik ben een langzame leerling en ging in kleine stapjes omhoog. Keimpe beseft dat niet iedereen even snel leert en past daar het tempo op aan.’ Annemarie, leerling van de Hogere Hotelschool, waardeert dit ook, maar dan in omgekeerde zin. ‘Ik wil snel en veel. En dat kan ook.’ Keimpe waardeert de complimenten van zijn team en probeert inderdaad persoonlijke aandacht te hebben voor zijn mensen. 'Frequente trainingen, kennis op peil houden – ook van de niet-leerlingen – en mensen die met minder kansen binnenkomen, krijgen ook de ruimte om te groeien. We bespreken de voortgang van mensen en als er privé dingen zijn bij teamleden dan geven we die ook aandacht. Want je kunt er niet honderd procent zijn voor je gasten als je met je gedachten niet bij het werk bent.’
 

Vierdaagse werkweek in de keuken

Goed Proeven uit Arnhem, de nummer twee in de verkiezing om het beste Leerbedrijf, werkt met ‘buddy’s’. Chef-kok Jelle (36) verklaart: ‘We hebben een heel vast team en we zoeken bij elke leerling een juist maatje, een buddy, die hem of haar begeleidt. Dat hoeft niet per se een leermeester te zijn, dat kan ook een leerling zelf zijn die hier al wat langer loopt. We kijken dan naar karakter en kwaliteiten. Laten we eerlijk zijn: wij als bedrijf hebben er toch ook baat bij dat we een fijne werkplek aanbieden? Als wij goed voor de jongens zijn, zijn de jongens goed voor ons. Dat is de situatie. Leerlingen zijn niet onze extra handjes of sloofjes. Ze staan in ons bedrijf op de plekken waar ik ook sta. Zelf ben ik ook begonnen als leerling; nou ik mocht geen biefstuk aanraken de eerste jaren. Dat is bij ons echt niet zo. We hebben een vierdaagse werkweek in de keuken, de financiële beloning is in orde en iedereen krijgt zijn rooster voor de volgende maand op de 15e van de huidige maand.’

Bron: missethoreca.nl

Interessant artikel? Deel deze informatie!  

    

Leermeester Cursus

Om een erkend Leerbedrijf te worden en te blijven, dient er minimaal 1 gediplomeerd Leermeester in dienst te zijn. Wil je je medewerker(s) het SVH Diploma Leermeester laten behalen, laat ze dan de Leermeester Cursus volgen bij HSN (Uitgeroepen in 2016 als beste Leermeester opleider door SVH met de hoogste slagings%

Klik hier voor alle data- en locaties.

Direct inschrijven voor de Spoedcursus Sociale Hygiëne

SVH erkende horeca opleiding

InCompany Leermeester Cursus

Heb je 8 of meer medewerkers die de Leermeester Cursus moeten volgen?Organiseer de cursus op je eigen locatie!

 Incompany Leermeester
Vraag vrijblijvend een offerte aan!

 


Naar het nieuwsoverzicht