Terras Tips voor de Horeca

Hoe haal je de meeste omzet uit je terras? Hoe richt je het in? Hoe train je je medewerkers? Wat zijn de ideale terrasdrankjes? Lees hier alle terras tips zodat je goed voorbereid bent op een succesvol terrasseizoen in 2018! 

Terras Tips Horeca

1. Bepaal je doelgroep

Wie is je gast? Als je dat weet kun je op zoek gaan naar hun speciale wensen of behoeftes. Groepen, gezinnen of stelletjes? Oud of jong? Aanschuiven met de hele familie of intiem dineren? Drinkterrassen waar een hoge omzetsnelheid het hoofddoel is, hebben ‘actievere’ stoelen nodig. Deze minder comfortabele zetels verhogen de ‘omloopsnelheid’ van een stoel. Op horecaterrassen waar meer dan alleen een portie bittergarnituur te krijgen is, domineren de meer luxe stoelen. 

Dat wat uit de keuken komt moet naadloos aansluiten op de lay-out van interieur of terras. Maak je cocktails of pannenkoeken? Tafels royaal indekken of snel en praktisch schoon kunnen maken? Maak voordat het meubilair wordt aangeschaft/uit de opslag wordt gehaald een indelingsschets. Teken daarop korte looplijnen zodat de medewerkers snel bij de gasten kunnen zijn. Daarna kan een vlekkenplan worden getekend waarop het terras kan worden ingevuld. Steeds vaker zie je dat het terras wordt ingedeeld in meerdere functies. Bijvoorbeeld een gedeelte met tafels voor het drink- en eetgedeelte, een deel kleine tafels met actieve stoelen voor het ijsuitgifteloket en een deel met hoge tafels waar terrasbezoekers omheen kunnen staan.

2. Verdiep je in de terrastips van 2018

Uitgaan verandert langzaam. Gasten zijn gevoelig voor de waarde die schuilt achter een gastvrijheidsformule. Minder spektakel, meer feel-good. Wij gaan van belevenis naar betekenis. Gezond en duurzaam is de standaard geworden. Besteed aandacht aan de juiste aankleding en sfeer. Probeer alle zintuigen te prikkelen, bijvoorbeeld met geurbeleving. Een subtiele en prettige geur zorgt ervoor dat gasten zich op hun gemak voelen. Kaarsen en fakkels hebben een enorme stopkracht. Mensen die langs fietsen stoppen eerder bij een gezellig verlicht terras.

Kapot meubilair, dode planten en volle prullenbakken doen allemaal afbreuk aan de sfeer van het terras. Staan er plantenbakken op het terras, verzorg ze dan goed. 

3. Drankenkaart

Welke dranken ga je dit jaar serveren? Bier, wijn, (home made) ice tea... het zijn populaire terrasdrankjes. Lichtvoetige en makkelijk doordrinkbare bieren zijn vaak hardlopers op het terras. Als het gaat om bier moet je je als ondernemer afvragen welke bieren passen binnen je formule. Vraag voor speciale bieren een speciale prijs; denk aan combideals en bierspijs-combinaties. Laat weten wat je allemaal hebt. Als gasten niet weten wat er is, verkoop je het ook niet.

Train medewerkers in hun bierkennis en informeer hen ook, welke bieren je wilt verkopen in verband met je marge. Tot slot: geef gasten de keuze: ook qua maltbieren en biermixen. Deze worden steeds populairder dus zorg ervoor dat je iets te bieden hebt. 

Alcoholvrij bier lijkt ook een vaste plaats op de drankkaart te hebben verworven. Vaak zijn bepaalde drankjes juist succesvol op het terras. Echte terrasdrankjes. Zoals verfrissende appelcider, wijncocktails en een watercocktail met vers fruit en kruidencombinaties. Droge rosé is bij mooi weer niet aan te slepen. Dat geldt ook voor lichte witte wijnen. Zorg dat je van alles ook te allen tijde voldoende op voorraad is, zodat je geen 'Nee' hoeft te verkopen!

4. Menukaart

Eten op het terras moet (ook) makkelijk zijn. Een vorkje prikken op het terras moet geen worsteling worden. Naast het voorkomen van afkoeling, moeten gerechten die op de terrastafel belanden, windvast zijn. Niks is vervelender dan wegwaaiende garnituur of servetten. Maak een goede mis-en-place en haal voldoende in huis. Leg zeker een diepvriesvoorraad aan van borrelgarnituur en (appel)taart. Dat zijn twee onmisbare terrastoppers, zo bleek uit onderzoek van Misset Horeca. Stimuleer bijverkoop. Train medewerkers hierin. Ook saté en de club sandwich zijn hardlopers op het terras.

Verleid je gasten via de menukaart van je horecaterras om meer te besteden. Iedere gast die bij je komt, bekijkt je menukaart. Het is dus je nummer één communicatiemiddel. Daarom is de menukaart ook de manier om jouw gasten te helpen kiezen, ze suggesties te geven en de gemiddelde besteding te verhogen. Duidelijke tafelkaartjes of een goed zichtbaar (wand)bord met daarop de verkrijgbare drink- en etenswaren stimuleren de gast iets extra’s te bestellen.

5. Efficiënt afrekenen

Afrekensystemen voor terras zorgen voor meer omzet. De mobiele handheld waarmee je bestellingen kunt opnemen en doorzenden naar de bar of de keuken, is niet meer weg te denken. Samen met de kassa zorgt het apparaat ervoor dat bestellingen supersnel en gespreid – niet in één keer een berg bestellingen – op de juiste plaatsen terechtkomen. Dat is belangrijk voor de keuken en de bar. Let er wel op wanneer je handhelds aan gaat schaffen dat ze aan onderstaande voorwaarden voldoen:  

  1. Nieuwe medewerkers moeten er na vijf minuten uitleg probleemloos mee aan de slag kunnen.
  2. Ze dienen stabiel te zijn. Een mogelijke storing is snel verholpen.
  3. Als de stroom onverwachts uitvalt, mogen er geen gegevens verloren gaan.
  4. Medewerkers moeten de juiste gerechten en dranken blindelings kunnen invoeren zodat ze oogcontact met de gasten kunnen houden.
  5. Om dat snel en probleemloos te kunnen doen, moet er met afkortingen gewerkt kunnen worden. De afkorting 'v.m.t.' staan bijvoorbeeld voor verse muntthee.
  6. De handheld moet tegen een stootje kunnen.

6. Train je terrasmedewerkers

Een mooi terras en zon zijn geen garantie voor succes. Zonder kundige, vriendelijke medewerkers kom je niet ver. Werk nieuwe medewerkers in door ze eerst een instructie te geven over de do’s en don’ts op een terras. Laat ze vervolgens met een terrashoofd meelopen, maar laat ze ook meedenken met het bedrijf om betrokkenheid te creëren. Veel ondernemers organiseren ‘terrasvergaderingen’ waarin alle medewerkers hun ideeën kwijt kunnen. Middels trainingen, rollenspellen en een lijst met do’s en don’ts kunnen medewerkers scherp gehouden worden. Een duidelijke taakverdeling, goede werkvergaderingen en dito begeleiding tijdens het inwerken zijn belangrijk voor het veelal ambulante terraspersoneel. Maak eventueel een handboek met daarin alle basisregels.

InCompany Terras Training (Spoed) 

Te weinig tijd om je medewerkers zelf op te leiden? Laat HSN je werk uit handen nemen! Wij leiden jouw medewerkers op zodat zij gemotiveerd het terrasseizoen in gaan en het maximale eruit halen. 

Vraag nu vrijblijvend een offerte aan! 

Tijdens het terrasseizoen is de naborrel met de medewerkers belangrijk. Onder het genot van een biertje en eventueel een bittergarnituurtje, kun je met het team in informele sfeer bijpraten over wat goed en minder goed ging. Ook kunnen afspraken worden gemaakt over hoe het beter kan, hoe meerverkoop kan worden gestimuleerd.

7. Up- & Cross selling

Train medewerkers om bij het opnemen van de bestelling de gast te wijzen op bijverkoop. ‘Wilt u er een stukje huisgemaakt appelgebak bij?’ ‘Met of zonder slagroom?’ Of vraag de gast die een biertje bestelt of hij een klein, gewoon of groot glas wenst. Om dit te kunnen doen is het van groot belang dat de bediening weet wat er verkrijgbaar en mogelijk is. Op een druk terras is het voor de gast handig om te zien wie er bedient. Bedrijfskleding is dan een pré. Zorg ook dat er uniformiteit is, dat er afspraken zijn over lipgloss, haardracht, verzorgingsniveau van baarden en snorren en als je afspreekt dat eigen sneakers mogen, spreek dan wel af dat ze schoon zijn.

8. Optimale gastvrijheid

Het belangrijkste als het gaat om gastvrijheid is: ‘De gast staat centraal: vanaf de ontvangst tot aan het afscheid.’ Heet de gast altijd welkom. Meld bij grote drukte tijdig ‘ik kom er zo aan’. Wees alert op een tweede bestelling of wanneer gasten wensen af te rekenen. 

Ruim glazen, flesjes en kopjes snel op. Een opgeruimd terras loopt beter. Maakt de gast aanstalten af te rekenen, ruim dan meteen de glazen en flesjes af en haal een doekje over de tafel.

Grote bestellingen: begin met het klaarzetten van de kleine flesjes. Fristi, appelsap, tonic, bronwater. Zet dan de glazen neer en vul ze eventueel met ijsblokjes of steek een citroenpartje op de rand van het glas. Hete dranken en getapt bier worden daarna bereid. Zien doet verkopen. Schenk bijvoorbeeld de witte wijn of rosé pas aan tafel in. De gast weet wat er wordt gedronken en het presenteert aantrekkelijk.

Belangrijk is ook om je eigen enthousiasme over te brengen op de medewerkers. Leg goed uit wat jij verstaat onder gastvrijheid. Zorg dat de medewerkers blijven lachen. Laat horen dat je ze waardeert, want ze kunnen overal werken, maar ze kiezen voor jou! Motiveer en stimuleer je medewerkers in een goede bediening en vergeet de glimlach niet. Geef zelf altijd het goede voorbeeld.

9. Stel een Terrasleermeester aan

In de column van Entree Magazine (maart 2018) vroeg Ricardo Eshuis, directeur SVH (Stichting Vakbekwaamheid Horeca), zich af: 

"Waarom zijn er eigenlijk geen terrassenleermeesters? We hebben ze in de keuken, het restaurant en de frontoffice - op het terras zie ik ze echter niet."

Om een terras echt succesvol te laten zijn, is het van belang dat er altijd een leermeester of leidinggevende bereikbaar is voor je medewerkers: voor begeleiding, bij vragen, ondersteunen van medewerkers (bijvoorbeeld bij klachten van gasten), etc. Stel een of meerdere terrassenleermeesters aan en zorg ervoor dat zij voldoende kennis en ervaring hebben in het coachen, begeleiden, stimuleren en motiveren van medewerkers. Laat hen één van onderstaande trainingen volgen voor een optimale voorbereiding: 

1. Training Praktisch Leidinggeven

2. Leermeester Cursus 

10. Verleng je terrasseizoen

Ook in het najaar en in de winter kan een terras dienen als uithangbord van de onderneming. Door het terrasseizoen te verlengen kan meer omzet gemaakt worden. In de winter moet je wel meer je best doen om gasten/passanten het terras op te lokken. Dat kan door meer beleving toe te voegen, bijvoorbeeld door een warme, comfortabele uitstraling, met hout, vuurkorven, kussens en dekens, picknickbanken en lange tafels waar je samen knus kunt aanschuiven. Het is niet vanzelfsprekend dat een terras in de winter op dezelfde manier wordt gebruikt als in de zomer. In de winter kun je meer met het terras variëren dan in de zomer. ’s Zomers draait alles om omloopsnelheid en is iedere stap die te veel wordt gezet kostbaar. In de winter gelden andere regels. Dan is er minder hectiek en meer beleving. Daar kun je als ondernemer je voordeel mee doen.

Bron: www.missethoreca.nl / www.entreemagazine.nl

Interessant artikel? Deel deze informatie!  

InCompany (Spoed)
Terras Training  

Goed voorbereid het terrasseizoen in? Organiseer een InCompany Terras Training! 

Terras Training Incompany

 
Training Praktisch Leidinggeven

Vanaf april 2018 starten we met een nieuwe training: de tweedaagse Training Praktisch Leidinggeven! Deze training is speciaal ontwikkeld voor medewerkers die in een Horeca bedrijf doorgestroomd zijn naar een leidinggevende functie en zich verder willen ontwikkelen om hun functie nog beter uit te kunnen voeren. 

Meer informatie over de Training Praktisch Leidinggeven

SVH Leermeester 

Voor het opleiden binnen het bedrijf is een goede Leermeester onmisbaar! Laat je medewerker(s) daarom opleiden door HSN, door SVH uitgeroepen tot beste Leermeester opleider met het hoogste slagingspercentage! 

Bekijk hier de SVH Slagingspercentages

Medewerkers op korte termijn het SVH Leermeester Diploma laten behalen?

Klik hier voor alle cursuslocaties en cursusdata

Wacht niet te lang met inschrijven.

VOL = VOL! 

Direct inschrijven voor de Spoedcursus Sociale Hygiëne

SVH erkende horeca opleiding


Naar het nieuwsoverzicht