Omgaan met Drank- en Drugsmisbruik door medewerkers

Drank- en/of drugsgebruik door werknemers in de horeca: het gebeurt én wordt gedoogd. Niet zo gek, er is immers een tekort aan (goed) personeel. Ron Blaauw en Michiel van der Eerde maken zich zorgen. “Als je een clean bedrijf wilt, moet je soms je halve brigade naar huis sturen.”

Drank en Drugsgebruik bij medewerkers

Ongezond drank- en/of drugsgebruik door horecamedewerkers is een serieus probleem. “En het begint flink uit de hand lopen”, begint chef-kok en ondernemer Ron Blaauw van The Fat Dog, Ron Gastrobar en het vorig jaar geopende Nacarat in Amsterdam. Hij maakt zich zorgen. “Er zijn zoveel horecaondernemers die zeggen dat er in hun zaak geen sprake is van drank- of drugsgebruik. Onzin. Dat is hetzelfde als zeggen dat er niet gestolen wordt. Beide dingen gebeuren overal.”
 

Werkdruk

Een van de oorzaken van het misbruik is de hoge werkdruk; zolang die niet verandert, verdwijnen het alcoholisme en de drugscultuur ook niet. Blaauw: “Werken in de horeca is over het algemeen zwaar, dat weten we allemaal. Iemand heeft daarna nog volop adrenaline en dus wil hij dan nog even wat drinken. De volgende dag is het echter gewoon weer presteren. Je ziet dan dat medewerkers drank en drugs gebruiken om het energieniveau te verhogen. Bovendien is de verleiding van het uitgaansleven groot.”

Gebruik voorkomen 

Overmatig drank- en drugsgebruik heeft uiteraard veel gevolgen voor een horecazaak. Zo melden medewerkers zich sneller ziek en worden er meer fouten gemaakt. Dat kost geld. Daarnaast is het volgens Blaauw zeer schadelijk voor het imago van de hele branche, dat toch al niet erg goed is. Tijd dus om het probleem aan te pakken. Zo kunnen werkgevers een deel van het drank- en drugsgebruik voorkomen. Blaauw heeft bijvoorbeeld sinds begin vorig jaar in al zijn zaken een duidelijke regel: één sluitdrankje. Daarna is het de bedoeling dat iedereen naar huis gaat. “Wij zien aan de frisheid van het personeel dat het helpt. Als je kiest voor 3 of 4 sluitdrankjes, komen mensen al snel in een andere stemming en is de verleiding groter om daarna nog even de stad in te gaan. En dan gaat het fout.” 

Reinout Ezinga van Café Vrijdag, Bar Baarsch en Weesper in Amsterdam, ziet dat ook. “Je moet er als ondernemer voor waken dat er in je zaak geen zuip- en brakcultuur komt”, zegt hij. “Als ik het gevoel heb dat er te veel wordt gedronken of het te laat wordt, check ik de camerabeelden en tijd waarop het alarm erop is gezet. Zie ik gekke dingen, dan bespreek ik dat met de betrokkenen, waarbij ik het verantwoordelijkheidsgevoel aanspreek.”

"Toch is een goede naborrel af en toe ook belangrijk", zegt Blaauw. Daarom organiseert hij eens in de maand een happy hour voor al zijn personeel. Blaauw: “Dit duurt dan zo’n 1,5 tot 2 uur. Het voordeel hiervan is dat ik veel meer controle heb. Bovendien ontstaat er een betere band onderling."

Controle behouden

"Helaas hebben werkgevers natuurlijk niet altijd de controle over hun personeel", zegt chef-kok en ondernemer Michiel van der Eerde van BAUT, Zuid en C in Amsterdam. “Mensen die echt een verslaving hebben zijn ziek en halen letterlijk álles uit de kast om maar te gebruiken. Drank is bovendien altijd aanwezig in een horecazaak, dus ze komen continu in de verleiding. In het magazijn of gauw even tussendoor … Het gebeurt gewoon achter je rug om.” Dit geldt ook voor drugsgebruik. Blaauw: “Iemand stuurt even een appje en niet veel later komt er een scootertje aanrijden. Even de wc in, een snuifje, en klaar. Het is absoluut verboden bij ons, maar het gebeurt.”

Hoe moeten werkgevers dan omgaan met mensen die chronisch misbruiken? Blaauw en Van der Eerde geven eerst een officiële waarschuwing. Bij een tweede keer wás het ontslag op staande voet, maar beide kiezen hier tegenwoordig niet meer voor. Het lost het probleem immers niet op, zeggen ze. Bovendien: “Goed personeel vinden en houden is in deze tijd bijna niet te doen. Als ik alcohol- of drugsmisbruik bij m’n medewerkers ontdek, kan ik ze niet zomaar ontslaan. Die luxe hebben we als werkgevers niet”, zegt Van der Eerde. Eén stap richting verbetering is dan gesprekken voeren met iemand, maar dat vinden beide ondernemers wel lastig. “Iedereen heeft weleens een kater, dat gebeurt nou eenmaal”, zegt Van der Eerde. “Maar soms zie je als ondernemer de ernst van het probleem niet. Het zal allemaal wel meevallen, denk je dan. Als werkgever zit je soms dus ook in een ontkenningsfase.” Blaauw bevestigt dat. “Totdat je hoort dat een personeelslid zich kapot heeft gereden, dan ga je er echt wel over nadenken.”

Gedragsverandering

Als duidelijk is dat iemand een groot drank- en/of drugsprobleem heeft, is het voor een werkgever tijd om andere partijen in te schakelen. Zo gaat Van der Eerde te allen tijde in gesprek met de ouders van de gebruiker, hoe oud diegene ook is. Blaauw schakelt speciaal voor dit soort problemen gedragstrainer Marco Wins in. Blaauw: “Het zijn vaak jonge talenten die niet beseffen dat ze heel ver kunnen komen. Ze maken zichzelf kapot.”

Wins bevestigt bovendien dat klakkeloos mensen ontslaan geen zin heeft. “Als je een clean bedrijf wilt, kan het betekenen dat je je halve brigade naar huis kunt sturen. Je moet het probleem bij de wortel aanpakken. Door middel van gesprekken en trainingen, kun je vervolgens gedragsverandering realiseren.” Volgens hem is in de meeste gevallen het tij echt te keren. “Vooral bij jongeren zit het vaak nog niet in het patroon; ze gebruiken nog niet structureel en dus kun je ze vaak laten inzien dat ze verkeerd bezig zijn.”

Nog geen onderzoek  

Ondanks dat de Amsterdamse ondernemers zich zorgen maken, nam het drank- en drugsgebruik onder jongeren de afgelopen jaren gemiddeld gezien af, blijkt uit cijfers van het Trimbos-instituut. Hoe het er precies in de horecabranche voor staat, is niet bekend. Bernadet Naber, woordvoerder van KHN: “Daar is nog geen onderzoek naar gedaan. Mocht drank- en drugsgebruik een relatief groot probleem zijn in de horeca, dan kunnen we samen met organisaties tips en adviezen gaan geven op dat gebied. Maar tot nu toe kloppen leden er nog niet voor bij ons aan.” 

Bron: www.entreemagazine.nl

Foto: www.schagenfm.nl

Interessant artikel? Deel deze informatie!  

Sociale Hygiëne 

Tijdens de Cursus Sociale Hygiëne leer je om te gaan met alcohol- en drugsmisbruik bij gasten én bij je medewerkers.

Daarnaast moet er tijdens openingstijden altijd een leidinggevende aanwezig zijn die in het bezit is van het SVH Diploma Sociale Hygiëne. 

Meer infomatie over
de Cursus Sociale Hygiëne

Direct inschrijven

SVH erkende horeca opleiding

INTERESSANTE ARTIKELEN

 SVH: HSN snelstgroeiende Leermeester
opleider

 Het belang van goede functioneringsgesprekken

 Zo scoor je Horeca Toppers! 

 Tips voor tevreden medewerkers

  Let op: Oude SVH Diploma nog tot 1 mei 2018 geldig


Naar het nieuwsoverzicht