Motiveer je team met complimenten

We vinden het allemaal zo normaal dat medewerkers hun werk ‘gewoon doen’. Dat de saladebar is aangevuld, de koffiemachines op de afdelingen weer zijn bijgevuld en schoongemaakt.
 

Het kan zo maar weken duren voordat we er iets van zeggen want het gaat toch goed? Vaak komt er alleen feedback als er iets fout gaat. Dit is voor niemand fijn werken. Het doet gewoon goed om te horen dat het bedrijf/ de manager/ de gasten tevreden zijn met en over je werk. 
 

Als het goed gaat, of juist OMDAT het goed gaat, geef je medewerker eens vaker een schouderklopje. Dat werkt super motiverend. We zijn in Nederland slecht in ‘geven’ dus probeer het eens een hele week.
 

Weet je waar we (ook) niet in uitblinken? In het ontvangen van complimenten. We voelen ons wat ongemakkelijk en zeggen nooit zomaar ‘Dank je wel’ als we een compliment krijgen.
 

Het geven van complimenten draagt bij tot verbetering van de sfeer in het bedrijf en het motiveert de medewerkers: ze weten dat ze ‘gezien’ zijn. En nog leuker: het straalt positief af op de gasten. Dus vergeet niet om ook de gasten af en toe een compliment te geven. 
 

Hoe geef je nu goede schouderklopjes? 

  • Spreek vanuit jezelf.
  • Wees creatief en besteed er aandacht aan.
  • Maak het zo persoonlijk mogelijk, dit kan bij een klein team, maar geef het vooral 1 op 1.
  • Maak het zo concreet mogelijk, benoem de details die de schouderklop ondersteunen.
  • Formuleer het positief, gebruik geen kanttekeningen of ‘ja maars’. Zoals bijvoorbeeld: “Dank dat jij het tenminste wel gedaan hebt”.
  • Doe het face to face. Een mailtje is leuk, maar nog leuker is het als het live en in het ‘echt’ is en je collega’s het ook horen.
  • Doe het vaker, dan word je er vanzelf beter in.

Voorbeelden van uitspraken of complimentjes:complimenten geven in de horeca

  • Je bent de beste!
  • Wat zie je er goed uit vandaag!
  • Wat zit je haar leuk!
  • Wat fijn dat je me helpt!
  • Je bent een held!
  • Stoer idee!
  • Dikke pluim!
  • High Five!
  • Ik word hier echt blij van!
  • Wat een heerlijke koffie!

Wil je meer voorbeelden hoe je met gastvrijheid op de werkvloer de werkvreugde vergroot en je gasten blij maakt? Lees mijn boek. Gasten, klanten & vreemde kostgangers.

Inspiratieboekje 'Gasten, klanten & vreemde kostgangers'

Petra Venekamp heeft in dit boekje 51 concrete en beproefde gastvrije acties samengebracht voor dienstverlenende medewerkers van Inspiratieboekje gasten, klanten en vreemde kostgangersgastvrije bedrijven. Door elke week een actie uit te voeren en het resultaat te ervaren, wordt gastvrij zijn voor elke medewerker een vanzelfsprekendheid. Het helpt de leidinggevende om elke week gastvrijheid centraal te zetten met steeds weer een nieuwe actie. Vaak zie je dat men na een paar weken geen inspiratie meer heeft en dan weer in oude structuren vervalt. Nu is er elke week wat nieuws en houdt men de acties wel vol. 


De acties in Gasten, klanten & vreemde kostgangers zijn niet seizoens- of branche gebonden, dus men kan direct starten met de acties. Het boekje is in te zetten in de zorg, retail, horeca, bedrijfsleven en ook te gebruiken door allerlei andere dienstverlenende beroepen.
 

Bestel het boek Gasten, klanten en vreemde kostgangers

Blijf op de hoogte!

Aan gasten, klanten & vreemde kostgangers is een speciaal bord op Pinterest gekoppeld en een Facebook pagina, @stoereideeen, waarop dagelijks meer tips en acties geplaatst worden. 'Like' en/of 'volg' deze en blijf zo op de hoogte! 
 

 @ Stoereideeen

 Gasten, klanten & vreemde kostgangers

Bron: http://www.allesovercatering.nl
Column van Petra Venekamp van Horeca Adviesbureau ConcreetAdvies

Interessant artikel? Deel deze informatie!  

Meer tips? 

Volg de
Training Praktisch Leidinggeven! 

Tijdens de 2-daagse Training Praktisch Leidinggeven ontwikkel je je leidinggevende capaciteiten en leer je vaardigheden om helder en doelgericht met je medewerkers te kunnen communiceren. Daarnaast krijg je tips & tools hoe je medewerkers kunt motiveren en stimuleren zodat de tevredenheid onder je medewerkers vergroot wordt en je een succesvoller team krijgt. 

Op korte termijn hebben we nog enkele plaatsen beschikbaar op onderstaande locaties en data: 

 Amsterdam: di. 12 juni + 26 juni

 Breda: di. 12 juni + 26 juni

 Utrecht: wo. 13 juni + 27 juni
 

Na de zomer hebben we op alle locaties en data nog voldoende beschikbaarheid. Klik hier voor alle cursuslocaties

 

Direct inschrijven voor de Spoedcursus Sociale Hygiëne

SVH erkende horeca opleiding

 

 


Naar het nieuwsoverzicht