Horeca terrassen noodgedwongen dicht

Lang wachten, afgepoeierd worden met 'mijn collega komt zo bij u' en haast moeten bedelen om de rekening te mogen betalen. Terrassen zitten met het mooie weer overvol en horecabedrijven hebben moeite om het te bolwerken. Door het nijpende personeelstekort in de horeca betekent het aanhoudend goede weer stevig aanpoten voor de cafés en restaurants. Die komen soms met 'creatieve' oplossingen, zoals binnen óf via mobiele telefoon bestellen en direct laten afrekenen. Dit om te voorkomen dat de gast, die op een bomvol terras soms tevergeefs wacht op de bon, niet vertrekt zonder te betalen.

Horeca Terrassen noodgedwongen dicht

Luxe probleem

Want lang wachten is wel de grootste crime op het terras, weet Michael Simon van Misset Horeca. "En het ergste zinnetje: 'mijn collega komt zo bij u.''' Het is een luxeprobleem, maar toch. Wie van het zonnetje geniet op een terras, wil binnen afzienbare tijd een koel glas bier, wijn of fris in de hand hebben. 

De bekendmaking van de Misset Terras Top 100 heeft vorige week plaatsgevonden, waarvoor een vakjury de afgelopen weken bij vierhonderd terrassen is langsgegaan. "We kijken inmiddels niet meer naar of je binnen een x aantal minuten wordt geholpen, maar of dat binnen acceptabele tijd gebeurt'', legt hij uit.

Gevoelskwestie

Dat klinkt als een versoepeling, maar dat is het niet, benadrukt de horecaspecialist. "Het is een gevoelskwestie. Op een vol terras op het Leidseplein is het minder erg om even te wachten dan op een leeg terras op de Veluwe. Het scheelt als je ziet dat het personeel zich het vuur uit de sloffen loopt.''

Wat óók scheelt, zegt consumentenpsycholoog Patrick Wessels, is dat zo'n biertje eigenlijk bijzaak is. "Op het terras ben je samen, daar voel je verbondenheid. Dat is een sterke motivator voor geluk. Bovendien hebben we in Nederland een sociale norm: als het lekker weer is, ga je naar buiten. Je lijkt wel gek als je niet van de zon geniet. Dat we dan lang moeten wachten tot we geholpen worden, nemen we maar voor lief.''

Wat de terrastesters van Misset Horeca dit seizoen tegenkwamen, is dat het soms met de service bij het eerste drankje wel goed zat, maar dat de tweede ronde lang op zich liet wachten. "Het hoeft niet zo te zijn dat de bediening al voor je neus staat als je net je laatste slok op hebt, maar binnen een lekkere tijd een nieuw drankje hoort er wel bij'', zegt Simon. "Daar heeft de uitbater ook wat aan, want ze zeggen altijd dat het eerste drankje alleen maar geld kost en ze bij de tweede er pas aan verdienen.'' Een terrastraining, waarbij wordt geoefend met upselling en cross-selling, kan daarom in no-time worden terug verdiend!

Klagen

De gast accepteert meer als hij vriendelijk wordt behandeld, merkt Simon. Daar wordt flink op getraind. "Wij zien dat het niveau omhooggaat. Personeel dat niet alleen naar zijn handheld staart als hij of zij de bestelling opneemt, maar de gast aankijkt. Het is vriendelijker.'' Zo kan het dat Amsterdam, dat een slechte naam heeft, met vijf terrassen nu toch hofleverancier is van de Terras Top 100.

Uiteindelijk klagen we om het hardst over dat lange wachten, maar zullen we niet zo snel het 'terrasje pakken' overslaan, denkt consumentenpsycholoog Wessels: "Klagen over de lange wachttijden is zelfs een dankbaar gespreksonderwerp voor aan je eigen tafel, of misschien zelfs de tafel van de buren – zo krijg je nog meer verbondenheid. De positieve elementen, die we onbewust vooral ervaren, zijn sterker dan de negatieve. Je moest lang wachten, maar het was wel heel gezellig.'' 

Terrassen noodgedwongen dicht

Met het hoogseizoen voor de deur is het personeelstekort in de horeca zo groot geworden dat sommige ondernemers de tent noodgedwongen moeten sluiten. Er is vooral behoefte aan koks, keukenhulpen en bedienend personeel. Bij strandpaviljoen Berkenbosch in Oostkapelle wordt volgende week een deel van het terras gesloten. "Ik heb maar één meisje voor op het terras en die kan geen honderd stoelen bedienen", vertelt eigenaar Pieter Boone.

Vechten om medewerkers

Het personeelstekort in zijn zaak was nog nooit zo nijpend en hij is niet de enige die daar mee kampt. Zo werd de kok die hij in februari aannam per 1 juli weer weggekocht door een ander bedrijf. Toen hij vervolgens in gesprek ging met een andere kok volgde een boos telefoontje van de huidige baas van die kok. Ook zegt Boone verhalen te horen van collega-ondernemers die noodgedwongen tafels weghalen van het terras of een extra sluitingsdag invoeren.

Dat laatste geldt ook voor restaurant de Campveerse Toren in Veere. De zaak was altijd zeven dagen in de week open, maar moet nu noodgedwongen op maandag en dinsdag dicht. Eigenaar Hendrina van Cranenburgh zegt dit soort maatregelen nog niet eerder te hebben moeten nemen. "Er is sprake van een uitstroom in de horeca, het imago van het werk is slecht, we kunnen nauwelijks goede koks vinden."

,,Het personeel wordt in de kleine plaatsjes opgeleid. Als er dan een groot evenement is, Dreamfields bijvoorbeeld, dan ben je ze kwijt. Dat hoor ik van diverse collega's’’, zegt Cees Rosendaal van hotel-restaurant 't Heuveltje en Uitspanning 't Peeske in het Achterhoekse Beek.

Jan van Hooijdonk, voorzitter van de afdeling Arnhem van de Koninklijke Horeca Nederland (KHN): ,,Door de schaarste op de markt wordt het personeel wel bij elkaar weggehaald en dat gebeurt agressiever. Door het tekort lopen we achter de feiten aan.’’

Rosendaal kent ook de verhalen uit de praktijk: "Een nieuw restaurant in Nijmegen haalt bij een bedrijf in Arnhem drie koks weg. In Doetinchem komen drie nieuwe restaurants en bij een bestaand bedrijf worden twee koks weggehaald. En zo gaat dat door. Dat getrek aan elkaars personeel begint nu ook al met oproep- en weekendkrachten.’’

Leon ten Elshof, eigenaar van 'Gusto' in Winterswijk, onderkent de problematiek. "Er is een gebrek aan gemotiveerd personeel", zegt Ten Elshof. "De horeca heeft ook een negatief imago: tachtig uur werken en er veertig betaald krijgen. Als je niet wil dat het personeel wordt weggehaald, moet je ze goed betalen."

Bronnen: 

http://www.limburger.nl 

http://www.omroepzeeland.nl 

http://www.gelderlander.nl 

Interessant artikel? Deel deze informatie!  

Sociale Hygiëne Spoedcursus

Controleer nu of je voldoende medewerkers hebt die in het bezit zijn van het SVH Diploma Sociale Hygiëne en houd hierbij rekening met roostering tijdens de zomer! Er dient tijdens openingstijden ALTIJD iemand aanwezig te zijn met dit SVH Diploma.

Meer informatie Spoedcursus Sociale HygiëneCursuslocaties Sociale HygiëneDirect inschrijven voor Spoedcursus Sociale Hygiëne

SVH erkende horeca opleiding

InCompany Sociale Hygiëne Cursus

Heb je 10 of meer medewerkers die het SVH Diploma Sociale Hygiëne moeten behalen? Organiseer de cursus op je eigen locatie!

 Incompany Sociale Hygiëne
Vraag vrijblijvend een offerte aan!

 Incompany Sociale Hygiëne (Engels)
Vraag vrijblijvend een offerte aan!

 
Interessante artikelen

 Wat is Sociale Hygiëne? 

 Motiveer je team met complimenten

 Terras Tips voor de Horeca

 We moeten weer verliefd worden op
   werken in de Horeca!

 De allersufste grapjes van gasten in de 
 Horeca


Naar het nieuwsoverzicht