De allersufste grapjes van gasten in de horeca

Een onvermijdelijk element van werken in de horeca is het contact met de gasten. En deze gasten maken het werk niet altijd makkelijker. Sommigen zijn bijzonder kritisch, anderen verwachten zonder enige aanleiding een speciale behandeling en er is een grote groep bijdehante lolbroeken. Over deze laatste groep gaat dit artikel. Wat zijn de meest voorkomende suffe grapjes en uitgekauwde mopjes die horecamedewerkers bijna dagelijks moeten aanhoren. Hier is een overzicht!

1. De ijsbreker

Een goed begin is het halve werk. Dit geldt ook voor de terrasclowns. We beginnen met de groet, hoe wek je meteen een fantastische eerste indruk wanneer de bediening je begroet met een vriendelijke 'goedemiddag'? Probeer het volgende. „Dat bepaal ik zelf wel" of  „Nou dat moeten we nog maar afwachten" en de licht ondeugende „Maak jij mijn middag weer goed ja?" Vergeet niet om ongemakkelijk om jezelf te lachen als je deze briljante ijsbreker hebt gebruikt. Dit lachen om je eigen grappen is overigens overal op van toepassing. 

Na de introductie is het tijd om wat te bestellen. Ook hier zijn allerlei creatieve inhakers op te verzinnen. Op de vraag: "Kan ik u helpen?", zijn antwoorden zoals "Dat weet ik niet, wat kun je allemaal?" of "Geen idee, kan jíj dat?" mogelijk. Omdat horecamedewerkers niet met honderden mensen op een dag spreken, zul je ongetwijfeld de allereerste zijn die deze uitermate scherpe wedervraag stelt. Wat een lol!

2. De drankjes

Loop ook eens een bar binnen met een kameraad en bestel twee bier. Neem de beide biertjes in ontvangst en vraag dan aan je metgezel: „Jij ook iets drinken?". Als de biertjes klaar zijn, volgt er een inspectie. Is de schuimkraag wel twee vingers? Even meten. Is het niet goed? Maak dan een neerbuigende opmerking over de tapkwaliteiten van de barman of bied aan het biertje zelf te tappen! Vraag tot slot nog of je dit drankje van hem kan krijgen en je hebt een vriend voor het leven gemaakt.

Ook bij andere dranksituaties zijn er gevatte oneliners mogelijk. Wanneer je de vraag krijgt of je een glas bij je flesje wil, zeg dan „Nee hoor, er zit immers al een glas omheen." Op de vraag of er ook ijs in je drankje moet is „Nee, het is al koud genoeg hoor", een klassieker. Wil je geld wisselen en een bankbiljet 'kleiner maken'? Vouw hem dan dubbel!

3. De bestelling

Terug naar het terras. De bediening arriveert met een vol dienblad en vraagt voor wie dat ene wijntje is. „Ik denk dat die voor haar is!", terwijl je wijst naar je dochter van acht. Geen kinderen bij je? Zeg dan dat de wijn voor 'Frits is', zonder aanwijzing. Horecatijgers weten direct alle namen van hun gasten bij binnenkomst. Moet je er nog wat lekkers bij? „Je mag er wel even bij komen zitten hoor!"

Nadat je de clown van het terras geworden bent tijdens de introductie en de drankjes, beginnen de magen te knorren. Biefstukje bestellen? Lekker. Bij het bestellen van een biefstuk horen namelijk wat vragen. Dit is een ideaal moment voor horeca-humor. „Wil je hem medium?", „Nee, doe maar lekker groot hoor!" „Nee, het gaat niet om het formaat, hoe wil je de biefstuk gebakken hebben?", „In een pan".

Geen zin in biefstuk? Vraag dan of de serveerster ook op de kaart staat. Dit zal zij ongetwijfeld waarderen, vooral als zij tientallen jaren jonger is dan jij. Staat er niks op wat je wil? Vraag dan of ze willekeurige gerechten hebben die niet op de kaart staan. Speciaal voor dit soort situaties hebben restaurants een verborgen voorraad van maaltijden die ze niet op het menu zetten. De klant - GAST! - is immers koning!

4. Het bonnetje

De absolute finale start wanneer het bonnetje uit wordt geprint en de gast de vraag krijgt: „Wilt u het bonnetje mee?". Omdat hier zo ongelofelijk veel flauwe inhakers op mogelijk zijn, dit keer geen verhaalvorm maar een lijstje. Voorbeelden van olijke antwoorden op deze vraag zijn:

- „Nee die mag je houden als herinnering."

- „Nee die kan ik niet declareren."

- „Nee, ik krijg toch niks terug van de Belastingdienst."

- „Alleen als jij je nummer erop zet!"

- „Nee, maar ik wil jou wel meenemen hoor."

- „Ja, anders krijg ik ruzie met mijn vrouw."

- „Nee, ik kan het toch niet declareren bij m’n vrouw."

We sluiten het bezoek af met een fooi. Nou is Nederland niet echt een land van fooien en in de regel zijn de fooien - en de daarbij horende boodschappen - nogal karig. Wanneer je tien cent fooi hebt gegeven kun je nog zeggen dat het voor de uitzet, kinderwagen of het trouwfeest is. Is de kelner wat aan de jonge kant? Geen probleem, kan gewoon. En anders kan je altijd nog zeggen dat hij of zij er maar een lekker ijsje van moet kopen.

Ben je geïnspireerd geraakt door deze grapjes en ga je binnenkort naar een terras om ze uit te proberen? Vergeet niet dat de obers en serveersters van alles met je eten en drinken kunnen doen voor ze het aan je opdienen...

*Dit artikel is mogelijk gemaakt door de tientallen obers, serveersters, koks en barmensen die reageerden op de oproep van Metro Nieuws. Metro nieuws wil hen graag bedanken voor hun input. Sommige van deze grapjes zijn op zichzelf wel leuk, maar vergeet niet dat de mensen die jullie terrasbezoek mogelijk maken honderden mensen op een dag bedienen. Hierdoor wordt origineel blijven extreem moeilijk. 

Bron: www.metronieuws.nl

Interessant artikel? Deel deze informatie!  

Training Praktisch Leidinggeven

Blijf jezelf en je medewerker(s) ontwikkelen. Volg de Training Praktisch Leidinggeven! Tijdens de 2-daagse Training Praktisch Leidinggeven ontwikkel je je leidinggevende capaciteiten en leer je vaardigheden om helder en doelgericht met je medewerker(s) of leerlingen te kunnen communiceren. Daarnaast krijg je tips & tools hoe je medewerkers en leerlingen kunt motiveren en stimuleren zodat de tevredenheid onder je medewerkers vergroot wordt en je een succesvoller team krijgt. 

Meer informatie Training Praktisch Leidinggeven

Na de zomer hebben we op alle locaties en data nog voldoende beschikbaarheid. 

 Cursuslocaties Praktisch Leidinggeven

Direct inschrijven voor de Training Praktisch Leidinggeven

SVH erkende horeca opleiding

Interessante artikelen
 We moeten weer verliefd worden op
 werken in de Horeca!

 Horeca Terrassen noodgedwongen dicht

 Motiveer je team met complimenten


 


Naar het nieuwsoverzicht