Café Eigenaar Tiel schrapt taaleis

De café-eigenaar in Tiel die mensen weigerde die geen Nederlands spreken, heeft zijn huisreglement aangepast. Hij heeft de lijst met huisregels van de deur gehaald en verscheurd. De regel "Spreek en begrijp de Nederlandse taal" stond daarop als derde genoemd.

Café Eigenaar Tiel schrapt taaleis

Discriminerend voor buitenlanders

Volgens eigenaar Ernste waren veel ruzies in zijn café te wijten aan misverstanden tussen Nederlandse en Poolse bezoekers. Dat hoopte hij door het instellen van deze huisregel op te lossen. De maatregel viel echter volkomen verkeerd, omdat hij als discriminerend voor buitenlanders wordt gezien. Ernste werd onder meer door de gemeente op de vingers getikt.

Reactie Gemeente Tiel: "Discrimineren op afkomst mag gewoon niet in Nederland. Deze horecaondernemer heeft blijkbaar overlast van arbeidsmigranten. Overlast aanpakken kan op verschillende manieren, zoals het opleggen van een toegangsverbod (bij misdragingen) door de horecaondernemer. Mocht er sprake zijn van een strafbaar feit, dan kan de horecaondernemer uiteraard de hulp van de politie inroepen".
 

Enorm geschrokken

Ernste is enorm geschrokken van wat hij heeft losgemaakt en heeft veel spijt. Hij zei tegen de NOS dat hij nooit heeft willen discrimineren en dat het alleen zijn bedoeling was iets aan de ruzies in zijn café te doen en zo de veiligheid te verbeteren. Voor de ogen van de NOS-verslaggever Jeroen de Jager haalde hij de huisregels van de deur en verscheurde ze. Hij wil de veiligheid nu vergroten door een ander deurbeleid te gaan voeren. Hoe dat eruit gaat zien, weet hij nog niet.

Huisregels en deurbeleid, mag je gasten weigeren? 

De horeca is de meest gastvrije bedrijfstak van Nederland. In principe is iedereen dan ook welkom. Helaas krijgen horecabedrijven af en toe te maken met gasten die misbruik maken van deze gastvrijheid. Door middel van huisregels (en een deurbeleid in een aantal gevallen) kun je als ondernemer de veiligheid van je gasten en medewerkers waarborgen. Lees meer in het artikel: Huisregels en deurbeleid, mag je gasten weigeren?

Bron: nos.nl

Interessant artikel? Deel deze informatie!  

Sociale Hygiëne Cursus

Controleer nu of je voldoende medewerkers hebt die in het bezit zijn van het SVH Diploma Sociale Hygiëne en houd hierbij rekening met roostering tijdens de zomer! Er dient tijdens openingstijden ALTIJD iemand aanwezig te zijn met dit SVH Diploma.

Medewerkers het SVH Diploma Sociale Hygiëne laten behalen? Op onderstaande locaties en data hebben we op korte termijn nog enkele plaatsen beschikbaar:

 Alkmaar: ma. 28 mei 2018

 Amsterdam: ma. 28 mei 2018

 Apeldoorn: ma. 28 mei 2018 

 Breda: ma. 28 mei 2018

 Eindhoven: di. 29 mei 2018

 Groningen: ma. 28 mei 2018

 Maastricht: wo. 30 mei 2018  

 Rotterdam: di. 29 mei 2018
  

In juni 2018 hebben we nog op alle data en locaties plaatsen beschikbaar. Klik hier voor alle data & locaties
 

Wacht niet te lang met inschrijven.

VOL = VOL! 

Direct inschrijven voor de Spoedcursus Sociale Hygiëne

SVH erkende horeca opleiding

InCompany Sociale Hygiëne Cursus

Heb je 10 of meer medewerkers die het SVH Diploma Sociale Hygiëne moeten behalen? Organiseer de cursus op je eigen locatie!

 Incompany Sociale Hygiëne
Vraag vrijblijvend een offerte aan!

 Incompany Sociale Hygiëne (Engels)
Vraag vrijblijvend een offerte aan!

 

 


Naar het nieuwsoverzicht