Allergenen Tips voor de Horeca

Sinds 13 december 2014 zijn bedrijven en instellingen wettelijk verplicht allergeneninformatie te geven aan gasten. Nu de Allergenenwetgeving een half jaar van kracht is, is het goed om te checken of uw Allergenenmanagement in uw bedrijf up-to-date is. Om u hierbij te helpen, vindt u onderstaand een aantal waardevolle tips. 

Allergenen Tip voor de Horeca

Top 10 Allergenen Tips

1. Informatie verzamelen

'Als het fundament van je huis niet goed is, verzakt je huis'. Zo is het natuurlijk ook met het opzetten van uw Allergenenmanagement. Wanneer u niet weet met welke producten en grondstoffen u werkt of uit welke ingrediënten uw producten bestaan, kunt u ook nooit in kaart brengen welke allergenen erin zitten. Begin dus in uw magazijn, uw koelingen, vriezers etc. Noteer alle producten en grondstoffen en de eventuele allergenen die hierin verwerkt zijn. Een handig formulier dat u hierbij zou kunnen gebruiken is het Allergenendeclaratie formulier.  

Is deze informatie in uw bedrijf reeds aanwezig, dan is het raadzaam om nog eens te controleren of deze informatie nog up-to-date is of dat deze eventueel aangepast/aangevuld dient te worden. 

2. Receptuur vastleggen

Voor ieder gerecht is het te adviseren om de receptuur schriftelijk vast te leggen. Deze receptuur vermeldt de ingrediënten en de eventueel aanwezige allergenen. Dit kan bijvoorbeeld op de computer, gekoppeld aan een receptensysteem. U kunt ook gebruik maken van het Receptuur Formulier Allergeneninformatie. Hiermee kunt u ter plekke de lijst per gerecht invullen terwijl u aan het werk bent. 

Heeft u uw receptuur al enige tijd geleden schriftelijk of elektronisch vastgelegd, controleer dan regelmatig of u nog steeds dezelfde ingrediënten gebruikt voor uw gerechten. Misschien heeft u tussentijds uw receptuur aangepast, bent u van merk of van leverancier veranderd, dit kan allemaal consequenties hebben voor uw allergeneninformatie! 

3. Communiceer met uw gasten

Het is zeer belangrijk om uw allergeneninformatie te communiceren naar uw gasten. Hier zijn natuurlijk verschillende manieren voor, welke manier u gebruikt is afhankelijk van uw bedrijfs- en gastvrijheidsformule. 

Manieren waar u aan kunt denken: 

  • Via uw website: uw website is uw visitekaartje. Gasten die nog nooit bij u geweest zijn, zullen misschien eerst uw website bezoeken. De kans dat gasten met een voedselovergevoeligheid uw website bezoeken is nog groter, daar zij vaker 'vooronderzoek' doen voordat zij uit eten gaan. Laat op uw website weten dat u allergeneninformatie beschikbaar heeft of vermeld uw allergeneninformatie op de website
  • Telefonisch: Gasten met een voedselovergevoeligheid zullen vaak telefonisch informeren en/of reserveren. Zorg voor een intakeformulier waar, in overleg met de chefkok, vragen op staan die de medewerker die deze reservering aanneemt kan gebruiken. Dit geeft de gast vertrouwen en de chefkok duidelijkheid over de wensen van de gast. 
  • Mondeling: De kans is groot dat gasten, wanneer zij in uw horecabedrijf aanwezig zijn, uw Allergenensticker: Gratis bij de Allergenen Trainingmedewerker(s) vragen stellen over allergenen in gerechten. Zorg dat uw medewerker(s) kennis hebben over allergenen en de aanwezige allergenen in gerechten, 
    zodat zij gasten op een correcte manier kunnen informeren. Een handig hulpmiddel voor uw medewerkers is de Allergenen Checklist waarmee zij snel kunnen zien in welke gerechten allergenen zijn verwerkt. 
  • Social Media: Maakt u gebruik van Facebook, Twitter, Instagram, Google+ etc, laat uw gasten dan weten dat u allergeneninformatie beschikbaar heeft. Gasten met een voedselovergevoeligheid krijgen hierdoor vertrouwen in uw bedrijf en gasten zonder voedselovergevoeligheid zien dat u serieus bezig bent en zullen dat waarderen. Dit is een win-win situatie! 

4. Investeer in uw medewerkers

De kracht van een goedlopend horecabedrijf ligt in uw medewerkers. Wanneer zij kennis hebben van hetgeen zij bereiden of serveren, vergroot dat uw gastvrijheid en de waardering van uw gasten. Horeca is een VAK, geen bijbaan! Daarom is het belangrijk dat medewerkers ook op het gebied van allergenen kennis hebben over wat allergenen zijn, waar allergenen in verwerkt (kunnen) zijn en wat de risico's en gevaren van allergenen zijn voor gasten met een voedselovergevoeligheid. Maak hen bewust van wat de gevolgen kunnen zijn wanneer gerechten verkeerd geserveerd worden, bestellingen verkeerd worden opgenomen, de communicatie tussen de keuken en de bediening niet goed loopt etc. Dit kunt u uiteraard zelf doen door middel van training on the job, instuctievideo's of door middel van het laten volgen van een Allergenen Training.

5. Voorkom kruisbesmetting

Kruisbesmetting met allergenen betekent dat allergenen van het ene product worden overgebracht op een ander product. Het oorspronkelijke product bevat geen allergeen, maar na de kruisbesmetting wél. Ben u altijd bewust van het gevaar van kruisbesmetting. Let goed op het gebruik van alle keukenapparaten en materialen, de manier van schoonmaken, persoonlijke hygiëne en de presentatie in een vitrine of buffet. Het voorkomen van kruisbesmetting is erg belangrijk voor een allergische gast. Het maakt een allergische gast immers niet uit hoe allergene ingrediënten in een gerecht zijn gekomen, maar dát ze erin zitten!

6. Gebruik uw creativiteit! 

Veel ondernemers ervaren Nederland als een regeltjesland en zo wordt ook de Allergenenwetgeving door velen gezien als een betutteling. Deze wetgeving is voortgekomen uit wetgeving van de Europese Unie en is niet iets wat enkel in Nederland geldt. Deze wetgeving is niet gemaakt om ondernemers te pesten en zorgt er ook niet voor dat u 'vastgezet' wordt. U bent verplicht 14 allergenen te vermelden, u hoeft ze niet te mijden. Uiteraard kan het wel als zeer gastvrij gezien worden wanneer u nadenkt over allergeenvrije gerechten en deze ook aan zult bieden aan uw gasten met een voedselovergevoeligheid. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden, daar zult u versteld van staan. Denk daarbij aan het feit dat het om 'slechts' 14 allergenen gaat die u niet in uw gerechten kunt gebruiken. Think out of the box and be creative! 

7. Inspiratie opdoen

Wanneer u het moeilijk vindt om creatief te zijn, kunt u natuurlijk ook veelvuldig gebruikmaken van inspiratiebronnen. Denk hierbij aan het volgen van een Allergenen Training, het bezoeken van een allergiebeurs, het lezen van blogs waar mensen over allergeenvrij koken bloggen. Maak gebruik van beschikbare kookboeken, zoals het nieuwste boek ´Sterren van de Hemel´ of ga eens kijken bij collega´s. Er zijn zoveel mogelijkheden om inspiratie op te doen en u zult ervaren dat het ook nog eens heel leuk en leerzaam is! 

8. Allergenenwet = kans!

Uit een onderzoek is gebleken dat 90% van de gasten met een voedselovergevoeligheid niet uit eten gaan of durven te gaan. De komst van de allergenenwetgeving is dus voor u een kans om deze doelgroep te bereiken. Door de aanwezige allergenen in uw gerechten te communiceren laat u uw gasten zien dat u ultieme gastvrijheid nastreeft. Daarnaast voelt de gast met een voedselovergevoeligheid zich serieus genomen en verlaat deze uw bedrijf met een positief gevoel. Deze positieve ervaring zal worden gedeeld en dit zorgt voor positieve mond-tot-mond reclame. Tot slot zal het ook zorgen voor een verhoging van uw omzet. Een eenvoudig voorbeeld: Uw collega-horecabedrijf is restaurant A en uw horecabedrijf is restaurant B. Een (vrouwelijke) allergische gast belt uw bedrijf en vraagt of uw rekening houdt met voedselovergevoeligheid. U antwoordt hierop dat u het nooit 100% uit kunt sluiten maar dat u daar zeker rekening mee houdt en dit graag met haar overlegd. De gast is u dankbaar aangezien ze net restaurant A heeft gebeld en zij niet eens wisten wat allergenen waren. De gast wil bij u graag een tafel reserveren voor 8 personen, daar ze graag haar verjaardag in uw bedrijf wil komen vieren... Do you need more proof...?

9. Uitdaging

Stel u voor dat u iemand zou zijn met voedselovergevoeligheid... Daag uzelf uit en leef eens een week als een persoon met voedselallergie. Wat komt u tegen, waar moet u aan denken, tegen welke (praktische) zaken loopt u aan wanneer u boodschappen gaat doen, bij vrienden gaat eten, onderweg bent en 'even' iets gaat halen bij het tankstation etc. U zult er versteld van staan waar u allemaal tegenaan loopt. Dit is ook een leuke uitdaging voor uw medewerkers om bewustwording te creëren!  

10. Onderscheid u van collega's 

Wist u dat mensen met een voedselovergevoeligheid elkaar informeren over positieve ervaringen die zij hebben gehad in restaurants? Staat uw horecabedrijf al vermeld op een van deze websites? 

Deel dit bericht:  

 

Naar het nieuwsoverzicht