10 Tips: Gastvrijheid op het terras

Wat zijn de belangrijkste gastvrijheidstips die je (nieuwe) medewerkers meegeeft in het terrasseizoen? Deze vraag werd gesteld aan alle horecazaken met een notering in de Terras Top 100 en hier vind je de top 10 op een rij.

Deze gastvrijheidstips zijn afkomstig uit een artikel van Misset Horeca

Top 10 Tips: Gastvrijheid op het terras


1. Begroet de gast
Begroet de gast voordat ze plaatsnemen, voeg daar eventueel een ‘wat fijn dat u er bent, of ‘neemt u plaats’ aan toe, zodat de gast zich meer dan welkom voelt.

2. Communicatie
Glimlach oprecht en kijk de gast aan bij het communiceren. 

3. Zichtbaar zijn 
Blijf zichtbaar. Neem een enthousiaste en alerte houding aan. Kortom: laat zien dat je er zin en plezier in hebt.

4. Verras de gast
Verras de gast naast goed eten en lekker drinken, met iets extra’s (zonnebrandcrème, een glas koud water, bakje water voor de hond)

5. Help de gast
Help de gast bij zijn keuze, doe suggesties. Stel vragen waar de gast ‘ja graag’ op kan zeggen.

6. Informeer de gast
Communiceer wanneer onverhoopt iets mis is gegaan of wanneer iets langer duurt

7. Aandacht
Geef de gast aandacht. Bouw een band op met de gast. Kortom: Geef de gast het gevoel bijzonder te zijn.

8. Afrekenen
Reken zo snel mogelijk af wanneer een gast heeft gevraagd om de rekening. Hierop moeten wachten staat in de Ergernis-top 10 bij de gast.

9. Afscheid nemen
Neem vriendelijk afscheid bij het vertrek. Bedank de gast voor zijn komst.

10. Presentatie
Houd het terras netjes en schoon. Je krijgt maar één keer de kans om een eerste indruk te maken. 

Gastvrijheid op het terras in de praktijk

Ontvangst
't Oale Roadhoes (De Burgemeester) in Tubbergen vat het kort samen: ‘Zorg voor een hartelijk ontvangst, zorg dat je zichtbaar aanwezig bent én stel vragen waarop de gast ‘ja graag’ zegt.’
‘Beter té beleefd dan onbeleefd’, is de eerste gastvrijheidsles die medewerkers krijgen bij d’n Aspergehof Huijbers in Mierlo. ‘Zorg dat gasten gezien worden en zich gezien voelen en dat ze zich thuis voelen door de sfeer die we samen creëren.’
The Harbour Club Rotterdam wijst nieuwe medewerkers ook altijd op het belang van een glimlach bij de medewerker. ‘En verras de gast en speel in op de reden van zijn bezoek.’
Lunchroom De Koffiepot in Hardenberg hamert bij haar medewerkers ook op het ontvangst. ‘Altijd een goedendag wensen en de gasten laten weten dat ze opgemerkt zijn.’
Bistro de Oale Ste in Nijverdal vult aan: ‘De gast verwelkomen met een glimlach moet zeker, maar kijk de gast hierbij ook aan.’ Luna eten en drinken in Stein vult daarop aan: ‘En doe suggesties, zodat de gast weet wat er te kiezen valt.’

Relatie opbouwen
‘t Gerecht in Heerenveen heeft daar nog een aanvulling op: ‘Ook op het terras kun je mensen placeren, wijs de gast aan waar een plekje vrij is. Zo weet diegene dat hij opgemerkt is en rustig kan wachten totdat er een drankje wordt opgenomen.’ De eerste communicatie is belangrijk.
Landgoed Het Rheins in Enter: ‘Belangrijkste vinden wij dat gasten voelen dat ze meer dan welkom zijn. Dus niet alleen begroeten met een goedemiddag, maar ook dat extra zinnetjes als: ‘neem plaats’, of ‘wat fijn dat u er bent’. Zo bouw je meteen een band op met de gast. Naast gastvrijheid leren wij dienstbaar te zijn, daarmee bedoelen we: doe net een beetje meer, of extra voor de gast. Maar straal dit ook uit in je werkzaamheden.’ De derde les die Landgoed Het Rhein meegeeft is om goed om je heen te kijken. Op te letten op de non-verbale communicatie van de gast.’
‘En loop nooit met lege handen’, aldus De Agnietenberg in Zwolle.
‘Vrienden worden met de gast’, zo tipt ook Hotel ‘s Gravenhof in Zutphen. ‘Door de gast bijvoorbeeld te attenderen op het huisgemaakte gebak, en wanneer de zon fel schijnt deze zonnebrandcrème aanbieden en te wijzen op het water met sinaasappel en munt dat vrijblijvend mag worden getapt.’ 
Kasteel TerWorm in Heerlen adviseert ook om altijd open en eerlijk te communiceren met de gasten. Ook wanneer iets onverhoopt fout is gegaan, of wanneer het iets langer duurt. ‘Keep it cool, letterlijk en figuurlijk.’ 
Het Wapen van Ens vat het mooi samen: ‘Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Dus wees aardig en je ontvangt meer, en dan hebben we het hier niet over euro’s’, verduidelijkt het team van deze horecazaak.

Afrekenen en afscheid
Het wapen van Ens benoemt ook het belang van snel afrekenen. ‘Staat in de ergernissen top 10 bij de gast.’ Wees hier dan ook alert op! 
Een opgewekte en enthousiaste uitstraling zijn belangrijk, zo noteert Brasa in Purmerend. Maar ook een schoon terras, is gastvrij.’
Amused in Hardenberg benoemt ook het belang van afscheid. ‘Zorg dat je dit altijd doet.’

 

Bron: www.missethoreca.nl

Interessant? Deel dit bericht!

 
Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje