Nieuwe terrasmedewerkers goed inwerken

Hoe werk je nieuw horecapersoneel in? Met het terrasseizoen voor de deur vroeg Misset Horeca horecaondernemers uit de Misset Horeca Terras Top 100 om tips.

Restaurants werken ieder jaar 45 procent van hun medewerkers in, zo blijkt uit arbeidsmarktonderzoek van KHN en SVH. Gemiddeld in de horeca ligt dit percentage op 40 procent; horeca personeel blijft gemiddeld 2,5 jaar bij dezelfde baas werken. Dit zijn gelukkig niet allemaal medewerkers die nieuw zijn in de horeca, maar wel nieuw voor het bedrijf. En dat betekent dat je ze wegwijs moet maken in je zaak.

Voor de eerste werkdag

Jan & Jan in Didam: ‘Een nieuwe medewerker krijgt bij ons allereerst een document over het assortiment. Voor de eerste werkdag moeten ze dit doorgelezen hebben. Daarnaast houden we voordat het zomerseizoen begint, een bijeenkomst met alle nieuwe medewerkers.’ Een dag waarop de focus voornamelijk op gastvrijheid ligt. ‘In het voorseizoen – februari tot en met april –  roosteren we nieuwe medewerkers extra in, zodat ze goed ingewerkt zijn voordat het hoofdseizoen begint.’

Restaurant Diverso in Nederweert stuurt werkinstructies via e-mail, laat nieuwe medewerkers thuis de drank- en menukaart bestuderen en coacht vervolgens op de werkvloer.

Hotel Akershoek in Ouddorp en Hotel s’ Gravenhof in Zutphen zetten de taken voor de nieuwe medewerkers  duidelijk op papier. In Zutphen heet dit de ‘inwerklijst’. Wanneer medewerkers deze hebben bestudeerd, begint hun eerste werkdag met simpelweg meekijken vanachter de bar. Bij Buitenplaats Slangevegt in Breukelen worden ook alles fases van in het werkproces uitgeschreven. Het bedrijf adviseert om nieuw personeel specifiek te koppelen aan een vaste medewerker die het leuk vindt om mensen wat te leren.

Terrasbuddy

De meeste zaken die we vroegen hoe ze nieuw horecapersoneel inwerken, werken met een terrasbuddy, oftewel een ervaren medewerker die de nieuwe medewerker de ins en outs van het terras bijbrengt. 

Bij The Harbour Club in Rotterdam beginnen alle nieuwe medewerkers als foodrunner zodat ze de gerechten en de tafelindeling goed leren kennen. ‘Als deze basis er goed in zit wordt een nieuwe medewerker gekoppeld aan een ervaren medewerker, de buddy of leermeester. Er zijn service richtlijnen die wij op grote borden hebben staan en er is veel on the job training en coaching.’ Ook is er elke dag een moment waarop medewerkers vragen kunnen stellen en de werkdag wordt besproken.’

Filosofie van het bedrijf delen

Gijs Numan, eigenaar van Brasserie Paardenburg in Amstelveen en Aaltje in Weesp gaat zelf met elke nieuwe medewerker van Paardenburg een half uurtje zitten. ‘Niet om te leren hoe het koffiezetapparaat werkt – dat komt wel – maar om mijn filosofie te delen. ‘ Het gaat tijdens dit gesprek om de ideeën van de ondernemer. Waar staat het bedrijf voor?  Numan bespreekt bijvoorbeeld: ‘Wat is gastvrijheid bij Paardenburg? Waar wil ik naar toe met dit bedrijf? Hoe moet een gast zich voelen als hij hier de deur uit gaat? Dit zit hem in kleine dingen: welkom heten bij de deur, of op het terras. Als mensen binnen zitten jas aannemen, vragen of de hond water wil of een hondenkoekje mag – maar ook gasten die heel opvallende schoenen dragen daarmee complimenteren.’ Andere belangrijke dingen die handig zijn om te weten: hoe reageer je als een gast klaagt? Wat is er wel en niet mogelijk in aanpassing van gerechten, bijvoorbeeld bij een allergie? Wat zijn de regels in het team omtrent roken en pauzes?

10 Tips inwerken horecapersoneel van deelnemers aan de Terras Top 100


Tip 1:
Gooi medewerkers niet in het diepe. Laat ze eerst zelfvertrouwen krijgen, daarna komen ze veel beter tot bloei

Tip 2:
Zet alle werkzaamheden op papier. Wanneer medewerkers het even niet meer weten, kunnen ze het zelf opzoeken. Helpt ook bij het krijgen van zelfvertrouwen, omdat ze een probleem zo zelf kunnen oplossen.

Tip 3:
Laat nieuwe medewerkers (thuis) eerst kennismaken met de menu- en drankenkaart

Tip 4:
Organiseer een bijeenkomst (trainingsdag), waarbij je nieuwe medewerkers de eerste gastvrijheidslessen geeft

Tip 5:
Schakel een gastvrijheidstrainer in die nieuwe medewerkers de belangrijkste lessen leert.

Tip 6:
Schrijf je in voor de Misset Horeca Terras Top 100 en laat nieuwe medewerkers nadien de juryrapporten doorlezen.

Tip 7:
Werk nieuw personeel al in het voorseizoen in. Dan zijn ze al goed ingewerkt voordat de echte drukte begint

Tip 8:
Naast fysieke terras trainingen kun je medewerkers ook online veel laten leren

Tip 9:
Laat nieuw personeel eerst wennen als food- of drank runner, zodat ze routing en kaart onder de knie krijgen

Tip 10:
Wijs een terrasbuddy of leermeester aan: een ervaren medewerker die de nieuwe medewerker alle ins en outs bijbrengt.

Bekijk ook onze Horeca Tips: 

 

Bron: www.missethoreca.nl

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje