Hygiëne in de Horeca: Houd het Simpel!

Duidelijkheid, eenvoud en heldere instructies, vooral aan flexwerkers, kunnen in de keuken missers op hygiënegebied voorkomen. Beperk het aantal reiningsmiddelen en wees scherp op de naleving van de regels door de medewerkers. Houd je aan deze Top 10 Hygiëne Tips!

1. Eenvoud graag!

De hygiëne in de keuken is gebaat bij duidelijkheid en eenvoud. Gebruik beelden, pictogrammen, korte teksten. Beperk het aantal schoonmaak- en desinfecteermiddelen tot vier. Als je er meer gebruikt is de kans groot dat medewerkers ze door elkaar gaan halen. Beperk de zeepsoorten tot één vloerreiniger, één oppervlaktereiniger, één allesreiniger en één desinfectiemiddel.

2. Flexwerkers instrueren

Veel fouten op het gebied van hygiëne ontstaan door kennisgebrek bij flexwerkers of invalkrachten. Chef-koks denken vaak dat een korte uitleg volstaat. Geef duidelijk aan wat er van de medewerkers wordt verlangd. Vertel welke middelen voor reiniging zijn bestemd en welke voor desinfectie. Praat erover met elkaar.

3. Gezondheidsverklaring

Het kan noodzakelijk zijn om een medewerker naar de dokter te sturen voor een gezondheidsverklaring. Dat is bijvoorbeeld het geval wanneer hij of zij kampt of heeft gekampt met een besmettelijke ziekte, zoals het norovirus (buikgriepvirus). Het merendeel van de medewerkers in de horeca weet niet dat je niet in de keuken mag werken wanneer je lijdt of hebt geleden aan het norovirus. Ze zijn van mening dat als ze hun handen wat vaker wassen of handschoenen dragen, dat er dan geen besmetting kan plaatsvinden. Maar dat is niet voldoende!
In de Nieuwe Hygiënecode voor de Horeca 2016, die vanaf 1 april 2016 van kracht is, is een meldingsplicht bij besmettelijke ziekten verplicht. Die heeft ook betrekking op ziekten die de medewerker tijdens de vakantie heeft opgelopen, ook al lijkt het ongemak alweer verholpen. Medewerkers kunnen in dit geval wel ingezet worden voor werkzaamheden waarbij geen levensmiddelen zijn betrokken. Anders komen sommigen in de verleiding om een besmettelijke ziekte voor te wenden met als doel een paar dagen vrij te krijgen. Dat kan niet de bedoeling zijn.

4. Kleedruimte

Een degelijke kleedruimte voor de medewerkers is prettig en uit oogpunt van hygiëne ook een voordeel. Medewerkers moeten worden gestimuleerd om de werkkleding op het werk aan te trekken. Thuis omkleden is namelijk niet hygiënisch. De medewerker kan in aanraking komen met huisdieren, uitlaatgassen etc. waardoor de voedselveiligheid in gevaar kan komen.

5. Horloge

Sieraden en horloges mogen niet, met uitzondering van een gladde trouwring, wanneer voedingsmiddelen worden behandeld of verwerkt. Soms leidt het sieradenverbod tot heftige discussies. Handschoenen kunnen in dit geval een oplossing zijn. Het is aan de leidinggevende om daarop toe te zien.

 

6. Handschoenen

Handschoenen zijn niet het ei van Columbus. Medewerkers die urenlang handschoenen dragen en overal met hun handen aankomen, hebben vaak ten onrechte het gevoel dat ze hygiënisch bezig zijn. In dat geval kun je beter geen handschoenen dragen, want met de blote handen voel je veel beter dat er sprake is van vuil en was je ze vaker en grondiger.

7. Oud vuil

Als koks en keukenmedewerkers aan het werk gaan moet de werkplek schoon zijn. Als ze eenmaal aan het werk zijn, is het niet te voorkomen dat er afvalresten op de grond of elders belanden. Dit wordt ook wel werkvuil genoemd. Dat mag geen probleem zijn. Maar 'oud vuil' is wel een probleem. Dat ligt een dag of langer en is een bron van besmetting. Het wordt aangetroffen in hoekjes, kiertjes en onder apparatuur.

8. Lauwwarm water

De temperatuur van het schoonmaakwater verdient aandacht. Het mag niet te warm zijn. In dat geval ruikt de ´schoonmaker´ het middel en denkt: lekker fris, het gaat goed. Nee dus. Het middel vervliegt, het gaat de lucht in en komt niet terecht op de plaatsen waarvoor het is bestemd. Werk daarom met lauwwarm water.

9. Desinfecteren

Wie een werkbank desinfecteert moet het middel minimaal vijf minuten in laten werken. Zo lang duurt het namelijk voordat de bacteriën gedood zijn. Desinfecteren is nodig als het oppervlak in aanraking is gekomen met rauwe producten.

10. Scherp blijven

Het invullen van controlelijsten mag niet gezien worden als een noodzakelijk kwaad. Als handelingen niet zijn uitgevoerd moet daar melding van gemaakt worden, anders werkt het systeem niet. Controle is daarbij noodzakelijk, het team moet scherp blijven.

MEER TIPS EN TOOLS?

Wil je meer tips, tools en tricks om medewerkers te trainen en te instrueren?
Of heb je medewerkers die opgeleid moeten worden op het gebied van voedselhygiëne? Schrijf jezelf of je medewerker(s) dan nu in voor de HACCP Cursus!

Meer informatie

Bron: Misset Horeca

 


Interessant? Deel deze Hygiëne Tips voor de Horeca!

 
Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje