Hoe motiveer je Generatie Z in de Horeca?

De nieuwste generatie jongeren, zo tot ongeveer 23 jaar, zijn een grote uitdaging voor (de oudere generaties) horecawerkgevers en leidinggevenden. Deze jongeren hebben namelijk veel hogere verwachtingen dan de oudere generaties en zij zijn sneller gedesillusioneerd. Hoe stuur je ze aan en motiveer je ze om hun werk in de horeca goed en met plezier te doen?

De generaties
 

  • Generatie Z: geboren na 2000
  • Generatie Y: geboren tussen 1986 - 2000 / 'millennials' 
  • Pragmatische generatie: geboren tussen 1971 - 1985 / 'patat')
  • Generatie X: geboren tussen 1956 - 1970 / 'nix'
  • Protestgeneratie: geboren tussen 1941 - 1955

Van hun ouders leren jongeren dat het goed is om je dromen na te jagen en hier hard voor te werken. Generatie Z groeit op in een familie waarbij de opvoedstijl verre van autoritair is; zij mogen meedenken, meebeslissen en meedoen.

Geld is belangrijk voor deze generatie. Zij leerden al gauw dat het essentieel is om financieel weerbaar te zijn, want met de crisis van 2008 zagen zij de impact die dit had op het gezin en de oudere familieleden.

Alles is mogelijk en er is ruime keuze voor deze jongeren, maar dit geeft ook stress. Want alle succesverhalen van leeftijdsgenoten geven een toegenomen druk om succesvol te zijn. Burn-outs zijn geen uitzondering meer.

Snelle kant- en klaarmaaltijden, een 24/7 klantenservice, sportscholen die dag- en nacht open zijn en apps die je helpen herinneren wanneer en hoe je je tanden moet poetsen. Het service-aanbod is groot en deze generatie is gewend geraakt om snel in de behoefte bevredigd te worden.

Maar wat moet je als horeca ondernemer nu eigenlijk weten en doen om deze jongeren te kunnen aansturen?

Generatie Z opleiden? Word SVH Leermeester!

Vind je het leuk om jonge mensen te begeleiden en te zien ontwikkelen? Deel je graag je vakkennis zodat de nieuwe generatie opgeleid wordt voor de Horeca? Behaal dan je SVH Leermeester Diploma! 

4, 5 en 6 november starten de nieuwe Leermeester Cursussen weer! 

 

Meer informatie Leermeester Cursus

 

Tips om Generatie Z in de Horeca te motiveren 


Tip 1: Toon interesse in je medewerker
De enige manier om deze generatie zelf echt te leren kennen is door met ze te praten. Bovendien zijn er een aantal onderzoeken waarin naar voren komt dat deze medewerkers goede ‘communicatie’ het allerbelangrijkst vinden. Volg Instagram of spreek eens met wat jongeren in jouw omgeving om te weten wat hen drijft.

Tip 2: Wees transparant en creëer vertrouwen
Over in ieder geval zoveel mogelijk… BNN onderzoek geeft weer dat 78 procent van de Nederlandse 16- en 17-jarigen het idee heeft dat banken en geld de wereld regeren. 62 procent wantrouwt de politiek en 78 procent de media. Dit zegt iets over hun groeiende wantrouwen in instituties. Ze zijn allergisch voor hiërarchisch opgebouwde structuren en zijn ‘bullshitproof’.

Tip 3: Coach en geef feedback
Generatie Z is ondernemend en leergierig. Deze jongeren willen gecoacht worden en regelmatig feedback krijgen. Persoonlijk contact met de leidinggevende of senior collega’s is essentieel en dit waarderen zij. Dit contact zien zij ook als een kans om te leren. Leren over zaken als kritisch denken, communiceren en het inzetten van de eigen creativiteit. Plan regelmatig momenten in voor erkenning & feedback en geef de feedback 1 op 1.

Tip 4: Focus op mensen en duurzaamheid
Deze jongeren worden om de oren geslagen met thema’s als ‘duurzaamheid’, ‘circulaire economie’ en ‘inclusiviteit’. Hierdoor is het voor deze generatie belangrijk dat je met jouw bedrijf een bijdrage levert aan iets waarmee zij voor de dag kunnen komen. Je mag dus best geld verdienen, maar het moet wel duidelijk zijn wat je hier als bedrijf mee doet. Waar het om gaat is het creëren van een ‘meerwaarde’.

Tip 5: Geef ze zekerheid
Alleen goed geld verdienen is geen reden om te blijven, maar goed geld kunnen verdienen is wel een reden om te komen werken. Zekerheid is belangrijk voor deze jongeren. Een vaste baan met goede secundaire arbeidsvoorwaarden is gewenst. Check zo nu en dan of er nog een optimale 'match' is tussen jullie en overweeg om bij het vertrek van een goede medewerker een tegenbod te doen.

Tip 6: Geef ze ruimte
Jongeren uit de generatie Z willen een baan waarbij ze veel vrijheid hebben om het werk volgens eigen ideeën in te richten. Dit is een belangrijk component dat het werkplezier vergroot. En dit werkplezier is voor deze jongere belangrijker dan veel geld verdienen. Zorg dus voor een goed functionerend team waarin vriendschappen kunnen ontstaan en waarin ruimte is voor initiatieven.

Tip 7: Wees duidelijk en concreet
Deze jongeren willen weten binnen welke kaders zij kunnen groeien in jouw bedrijf. Geef goed weer in een groeipad hoe deze jongeren kunnen groeien. Van junior gastvrouw, naar senior, naar teamcoach, naar bedrijfsleider, naar aandeelhouder bijvoorbeeld. Zorg dat je duidelijk maakt waar zij aan moeten voldoen om te kunnen groeien en geef regelmatig feedback. Is er ruimte om je eigen rooster in te vullen? Geef dan goed weer wat deze afspraak inhoudt en wat hiermee bedoeld wordt.

Tip 8: Ben flexibel 
Gelijkwaardigheid is belangrijk voor generatie Z. Top – down beslissingen werken demotiverend. Vraag geregeld wat de medewerkers van je nodig hebben en doe hier echt iets mee. De gelijkwaardigheid tussen werkgever en werknemer houdt in dat je je flexibel moet opstellen. Je zult bereid moeten zijn om feedback te ontvangen. Laat medewerkers de zaken zelf ontdekken, dit is goed voor het gevoel van autonomie en bovendien onthoudt de medewerker het makkelijker.

 

Bronnen: missethoreca.nl, Motivaction – Generatie Z, Millenial Marketing – The Pivotal Generation, BNN VARA – Generation What?, The Cassandra Report – GenZ-focused issue

 

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje