Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.
De periode na Kerst en Oud & Nieuw soms wel zelfs tot Valentijn, kunnen rustigere tijden zijn voor restaurants, brasseries en bistro’s. Dit is misschien wel de meest geschikte periode om je marketingstrategie voor de rest van het jaar op te stellen. Hierbij 5 tips hoe je die ‘kalme’ periode na de piek van de feestdagen volledig kunt benutten. En wat je kunt doen om succesvol te blijven.
Er is helaas geen formule met de sleutel naar gegarandeerd succes van een bar of restaurant, maar het plannen van ieder detail van je horecabedrijf kan zeker helpen. Naast de begroting, investeringen en contracten is het van belang ook speciale seizoensgebonden menu’s en acties rondom bepaalde data te plannen. In deze rustige periode heb je hier de tijd voor, ga er dan ook mee aan de slag! Houd alles nog eens 'tegen het licht': analyseer je kostprijsberekeningen, je budgetten, je menu etc. Onderzoek de verwachte trends voor het komende jaar en kijk welke je door kunt voeren in jouw bedrijf. Volgende maand komt de jaarlijkse inhaakkalender van Petra Venekamp weer uit die je kunt gebruiken voor het organiseren van acties en activiteiten voor het komende jaar en die bij jouw bedrijf passen. Wanneer deze beschikbaar is, informeren we je hier uiteraard over dus houd je email in de gaten!
Na een feestseizoen met luxe menu’s en gerechten met wild, kalkoen, chocolade en marsepein, kijken dinergasten er juist naar uit om het nieuwe jaar van start te gaan met iets lichtere maaltijden. Dit is een goed moment om gerechten aan te bieden met veel groenten. Ook zijn er iedere jaar een groeiend aantal consumenten die deelnemen aan 'Dry January'. In deze maand willen de gasten geen alcohol, echter blijft de behoefte om uit te gaan wel bestaan! Speel in op deze behoefte en zorg ervoor dat je veel en aantrekkelijke alcoholvrije alternatieven in je assortiment hebt. Er zijn ook steeds meer horecagelegenheden die een ''Dry January-avond' organiseren, misschien ook iets voor jouw bedrijf?
Veel bedrijven en (vrienden)groepen organiseren een nieuwjaarsborrel of -diner. Maak leuke en aantrekkelijke arrangementen om deze borrels of diners in jouw horecabedrijf te vieren. Hiermee ontzorg je je gasten en biedt het jou een manier om (extra) omzet te genereren. Zorg dat deze speciale arrangementen goed zichtbaar zijn in je bedrijf in de maanden november en december, promoot ze via je e-mail nieuwsbrief en op je social media kanalen en laat je medewerkers je (vaste) gasten attenderen op de mogelijkheden.
Vaste, terugkerende gasten moet je sowieso koesteren. De rustige periodes net na de feestdagen of op het einde van het voorjaar zijn ideaal om trouwe bezoekers extra te belonen. Geef ze een korting, verras ze met een een ‘uniek’ menu of een gerecht dat nog niet op je kaart staat. Hoe persoonlijker, hoe beter!
Suggestie: Vernoem eens een gerecht of drankje naar een vaste gast, of vraag feedback op je (nieuwe) gerechten, menukaart of interieur.
Geef jouw gasten de mogelijkheid om een bezoek aan jouw zaak 'cadeau te doen'. Een ervaring (lees: komen eten bij jou) is altijd een origineel cadeau. Er zijn veel mensen die op zoek gaan naar last-minute cadeaus, niet enkel voor de feestdagen, maar ook voor verjaardagen en andere speciale gelegenheden. Ideaal om op in te spelen als horecaondernemer. Promoot de mogelijkheid van het kopen van cadeaubonnen juist in de eerste weken van het nieuwe jaar, eventueel met een extraatje. De verkoop van cadeaubonnen genereert extra omzet in rustige maanden waardoor je cashflow overeind blijft en zorgt ervoor dat degene die het cadeau heeft gekregen sneller je bedrijf bezoekt. Promoot deze mogelijkheid ook actief, als je gasten het niet weten zullen ze er zelf ook niet aan denken of er naar vragen.
Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:
info@hsn.nl
Wij gebruiken cookies op onze website om de gebruikerservaring optimaal te houden.