10 tips om medewerkers te binden en te boeien

Je hebt het maar druk als horecaondernemer. Er zijn veel gasten en je personeel is hard aan het werk. Je hebt laatst nog een leuk personeelsfeestje georganiseerd en je betaalt de werknemers netjes. Op tijd en conform de cao. Toch stappen medewerkers over naar een ander horecabedrijf of zelfs naar een andere sector. Hoe voorkom je groot personeelsverloop?

Je noemt allerlei factoren zoals de hoger liggende lonen voor horecapersoneel bij de buurman of de houding van de nieuwe generatie. ‘Die zijn echt wel heel anders opgevoed, hoor…’ Ondertussen blijf je je afvragen waarom je nog steeds niet aan je zaak kunt werken in plaats van in je zaak en waarom er altijd maar een paar horecamedewerkers zijn die er positief uitspringen. ‘Saar is pas een topper, die doet alles uit zichzelf.’

Denken in ‘wat heb ik mijn werknemer te bieden’ in plaats van ‘wat moet mijn werknemer voor mij doen’ lijkt een essentiële mindset te zijn voor een hoge betrokkenheid onder werknemers. De succesvolle ondernemers en managers spreken regelmatig één-op-één met de werknemers. Deze momenten worden gepland en niet overgeslagen.

Over het betrokken houden van horecapersoneel is al heel veel geschreven. Met het bedrijf 'Rondje Horecapersoneel' kwam Joyce Vastenhouw tijdens een onderzoek onder horecaondernemers en managers tot interessante inzichten. Wat doen die horecaondernemers toch bij wie het personeelsverloop niet ongewenst hoog is?
 

Do's & Dont's bij horecamedewerkers
 

1. Tevredenheid

Do! = Vraag jouw werknemer één op één wat hem of haar motiveert
Dont! = Communiceer via vergaderingen

2. Samenwerking

Do! = Bepaal dagelijks een gezamenlijk doel
Don't! = Negeer emoties en persoonlijke kwesties

3. Leiderschap

Do! = Ontwikkel jezelf als leider / manager
Don't! = Negeer jouw invloed 

4. Erkenning en feedback

Do! = Benoem ontwikkelingsmogelijkheden
Don't! = Pluspunten en kwaliteiten onopgemerkt laten

 

 

5. Versterken

Do! = Zorg voor goede spullen en materialen
Don’t! =  Talenten onbenut laten

 

6. Persoonlijke ontwikkeling

Do! = Geef iedere werknemer een ontwikkelplan, ook de afwasser
Don’t! = Zeggen dat er geen doorgroeimogelijkheden zijn

7. Cultuur 

Do! = Wees de verandering die je zo graag wilt, ‘walk your talk’ 
Don’t! = Denken dat de cultuur wel verandert na wat aanpassingen

8. Ambassadeurschap

Do! = Laat iedere werknemer de zaak met een goed gevoel verlaten
Don’t! = Je missie en visie niet duidelijk maken bij indiensttreding

9. Welzijn

Do! = Voer een aantrekkelijke werkweek in 
Don’t! = Verwachten dat werknemers overal hun privégegevens aangaande gezondheid delen

10. Aantrekkelijkheid

Do! = Wees uniek in je wervingsverhaal 
Don’t! = Beloof niets in je vacature wat je niet nakomt

 

Bron: www.missethoreca.nl

Auteur Artikel: Joyce Vastenhouw van Rondje Personeel

Foto: Bianca Blokland, KHN.nl

Vorige
Naar het horecatips-overzicht
Volgende

Twijfel je over de juiste cursus?

Neem dan vrijblijvend contact met ons op en wij helpen je de juiste cursus te kiezen!
076 - 52 33 666
of stuur een e-mail naar:


Direct inschrijven
biertje